Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. május 28. 15:25

A videó és a gyors vásárlás az internet jövője

Megjelent Mary Meeker 2015-ös, internetes trendekről szóló elemzése, amely átfogó képet nyújt az elmúlt év legfontosabb internettel kapcsolatos változásairól. A statisztikai adatok mellett jó pár erősödő trendet említ a tanulmány: egyre nagyobb teret hódít a videó, szolgáltatások terén az azonnali, on-demand és az e-kereskedelmi szolgáltatások erősödnek, és az üzenetküldő appok evolúciója is elindult, a drónok terjedésével egyetemben.

Megérkezett Mary Meeker kockázati tőke-befektető, internetes trendelemző 2015-ös tanulmánya, melynek fő pontjait tegnap ismertette a legendás szakember a Code Conference-n. A 197 oldalas elemzés különlegessége, hogy az első tanulmány még 1995-ben, húsz évvel ezelőtt jelent meg, Meeker pedig az elmúlt húsz év internetes ökonómiában bekövetkezett változásaira is rávilágít, a tavalyi év trendjeivel párhuzamosan.

Nem csak az elmúlt két évtizedben, de egy év alatt is sokat változtak az internetes fogyasztási szokások, Meeker szerint a web markáns átalakulása indul meg ebben az évben - mostantól még inkább erősődő trend a mobil térhódítása: ennek hozománya a mobilra optimalizálás, a szöveg és a kép térnyerése után pedig a videó a nagy durranás. Az internet népe sokkal mobilabb, a felhasználó által készített és rugalmas tartalom a nyerő.

Lassabban, de egyre többen vagyunk az interneten

A világ harmada már az interneten van: összesen 2,8 milliárd felhasználó használja aktívan a világhálót, ami a világ népességének 39 százalékát jelenti. Hatalmas ugrás ez a húsz évvel ezelőtti, akkor még csak 35 millió internetező emberhez képest. Az évtizedek alatt végbement robbanásszerű növekedés most kezdett lassulni, Meeker szavaival az "internet beérik". Ugyan már majdnem hárommilliárdan netezünk, és ez nyolc százalékos növekedés a tavalyi év felhasználói bázisához képest, ez már lassuló tendenciát jelent az ezt megelőző időszakban mért tíz százalékhoz képest - növekszünk, de egyre szolidabb mértékben.

Lassult a mobilról netezők növekedési üteme is, bár itt markánsabb számokat találunk - már 2 milliárd ember netezik okostelefonról, köszönhetően a 2014-ben mért 23 százalékos növekedésnek, ami 2013-ban még 27 százalék volt. A Facebook és a Twitter felhasználónkénti átlagos bevétele és havi aktív felhasználói száma is stagnáló eredményeket mutat, egyre nehezebb az új felhasználók szerzése.

Érdekes jelenség, hogy a növekedés üteme Indiában a leggyorsabb, asztali és mobil eszközökön egyaránt: itt 37 százalékkal nőtt a netezők száma, ami 63 millió új felhasználót jelent. Ez az ütem jól tükrözi azt a tendenciát, ami pár éve az Egyesült Államokban és Kínában is lezajlott - India már a harmadik legnagyobb piac az említett két állam után, amire érdemes odafigyelni.

Az elmúlt két évtizedet kitűnően illusztrálja, hogy a top internetes szolgáltatásokkal foglalkozó cégek együttes értéke akkor még csak 17 milliárd dollár volt, ez a  biznisz pedig ma már 2.42 trillió dollárt ér. A listán látható, hogy csupán egy cég állta az idő sarát: az akkoriban még második helyen szereplő Apple, aki ma már a leggazdagabbá nőtte ki magát.

Több videót nézünk, de egyre kisebb képernyőn

Évek óta erősődő trend a videó térhódítása, ami a szöveg és a kép után a következő lépcsőfok a tartalomfogyasztási forradalomban: a tavalyi internetes forgalom 64 százalékát videók tették ki (ez 2013-ban még 62 százalék volt), a mobilos internetforgalomnak pedig több mint fele, 55 százaléka volt videós tartalom (2013-ban 52 százalék volt a növekedés). A Facebookon ma már 4 milliárd videót néznek meg naponta a felhasználók, míg a legnépszerűbb élő-közvetítő szolgáltatás, a Twitch 100 millió aktív felhasználóval rendelkezik, ami egy év alatt 122 százalékos növekedést generált felhasználók számában. Épp ezért erősödik az a trend is, hogy a videó egyre kedveltebb marketingfogás a hirdetők számára, és ezt a közösségi oldalak újításain is észre lehet venni. Meeker szerint a hirdetőknek érdemes lesz figyelni a Pinterest videós pinjeire, emellett a Facebook "carousel" hirdetéseire is.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Meglepő, hogy bár egyre több videót nézünk, dazt egyre kisebb képernyőn tesszük - a videófogyasztással töltött összes képernyőidő 29 százalékát tavaly már mobilon töltöttük, 71 százalékát a hagyományos asztali eszközön és TV-n. Bár még mindig az utóbbi a domináns, a mobil évről-évre erősödik: a vertikális képernyők előtt töltött idő egyre több.

Üzenni szeretünk a legjobban

Meeker szerint a legerősebb trend, amire érdemes figyelni, az üzenetküldő appok népszerűsége és átalakulása. A világ tíz legnépszerűbb appja közül hat ilyen típusú alkalmazás: a legnépszerűbbek a WhatsApp, a WeChat, a Facebook Messenger, a Kakao, a Snapchat, és a LINE. Az eleinte csak csevegésre alkalmas appok egyre inkább globális, kommunikációs hubokká fejlődnek, és platformmá fejlesztve már vásárlásra, és más tartalmak fogyasztására is alkalmassá válnak, többféle funkciót betöltve. Ennek példája a Snapchat híreket tartalmazó Discover szekciójának megjelenése, vagy a Facebook instant cikkjei. Meeker szerint a következő nagy dobás a vásárlás gomb megjelenése lesz a közösségi oldalakon, amit a Facebook, a Google és a Twitter már most felismert, így a sokat látogatott közösségi oldalakról egyenesen vásárolhatunk is.

Virágzik az e-kereskedelem és az on-demand

Az internet legnagyobb hatással a kereskedelemre van, az e-kereskedelmi tranzakciók már 9 százalékát teszik ki az összes amerikai eladásnak: a legnépszerűbbek az eBay, az Amazon, és az Alibaba. Az okostelefonok térhódításával jött azonnaliság és folyamatos összeköttetés érzetének egyik hozománya viszont az on-demand szolgáltatások elterjedése a technológiai szektorban. Ezek az appok az emberek három alapvető igényét szolgálják ki szinte bármikor, gyors vásárlást biztosítva: a szálláskeresést és ingatlanbérlést, a közlekedést, és az élelmiszervásárlást, ebben rejlik az olyan szolgáltatások népszerűsége, mint az Uber, az Airbnb, és a Thumbtack.

Erősödő trend a drónok terjedése, mely globális jelenség és Meeker szerint erre is érdemes figyelni a jövőben. A drónok eladásai majdnem duplájára nőnek évről-évre, számtalan területen használva ezeket a készülékeket, legyen az katasztrófaelhárítás, szállítás, vagy más infrastrukturális intézkedés. Amerikában már több mint 400 cég működtet drónokat kereskedelmi célzattal.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról