Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. április 28. 13:24

Hamar lekerültek a fizetős modok Steamről

Mindössze négy napja vált lehetővé a modok (külső forrásból származó kiterjesztések) pénzért való árusítása a Steam Workshopon keresztül, a lépés gyorsan az egyik legvitatottabb és legtöbb indulatot generáló döntéssé vált a platform történelmében. A Valve ma jelentette be egy közleményben, hogy visszalép, a fizetős modok lekerülnek.

Az elmúlt napok legfontosabb vitatémája a játékvilágban a Steam Workshopon megjelent fizetős modok bevezetése volt, ami akkora felbolydulást eredményezett, hogy az indulás után csak napok kellettek az ötlet elvetéséhez. A negatív visszhangra meglehetősen hamar adott választ a Valve, ma kiadott közleményében jelentette be, hogy az első partnernek választott Bethesda beleegyezésével leszedi a fizetős modokat a Workshopból, a vásárlók számára pedig visszatérítik az összegeket.

Még a modderek is ellenezték

Az előzmények áttekintéséhez ajánljuk előző cikkünket azok számára, akik lemaradtak a kérészéletű funkció pályafutásáról - ami mindössze négy napig tartott A fizetős modok megjelenése után a fórumok zsongtak, a játékos oldalak több cikket is szenteltek a pro és kontra érvek összeállításaira, a közösség forrongása azonban csak fokozódott. A Valve és a Bethesda válaszként többször is hangoztatta a modell bevezetésének okait, és hangsúlyozták a vele járó előnyöket, a közösség nagy részét nem lehetett meggyőzni. A fizetős modok levételét kezdeményező petíció ez idő alatt 133 ezer támogatót szerzett, és még maguk a modderek, a független kiterjesztések készítői is beálltak az ellenzők táborába. Főleg a Skyrim modderei nem voltak kegyesek, a Workshopon olyan modok is megjelentek, amik egyenesen a fizetős modok ellen ágaltak, modon belül.

A közleményben olvasottak szerint a Valve elsődleges célja az volt, hogy fenntartható üzleti modellt biztosítsanak e külső fejlesztőknek és lehetőséget adjanak a moddereknek a bevételszerzésre, ami akár teljes idős fizetést helyettesítő honoráriumot is jelenthetett volna - ezzel bátorítva a többieket, hogy minőségibb modokat fejlesszenek. Azonban egy olyan évek óta stabil, kialakult etikával rendelkező közösségbe, amely az ingyenesség filozófiáján alapul, meglehetősen merész vállalkozás volt bevezetni ezt a több szempontból is átgondolatlan modellt.

Kis szelet a pitéből

Bár a két cég mindig az előnyöket hangsúlyozta kommunikációjában, a fejlesztők nehezen nyelték le a bevételmegosztási modellt is. Eszerint a Valve egységesen 30 százalékot kér a platform biztosításáért, ezen felül pedig az adott játék kiadója kérhet további jutalékot. A Skyrim esetében a kiadó a Bethesda volt, saját részesedését pedig 45 százalékban szabta meg, ezzel a fejlesztőknek a teljes bevételből mindössze 25 százalék jutott. Mivel az intézkedés fő céljaként a cégek a modderek támogatását határozták meg, sokak szerint ez a kismértékű részesedés épp ellentmondott annak, és a segítő szándék helyett egy újabb, a Valve és a kiadók zsebét tömő pénzkereseti lehetőségét sejtettek.

A Bethesda magyarázata szerint a Valve-et illető 30 százalék standardnak számít a digitális terjesztésben, így az arányok jó kiindulópontnak tűntek.  Elutasítják viszont azt a vádaskodást, hogy ezzel egy kizsákmányoló modellt akartak megvalósítani, külön megemlítve, hogy a modok által befolyt összegek még az ingyenes Skyrim-hétvégén befolyó bevételeiknek is csak egy százalékát tették ki. Hozzátették azt is, hogy a Skyrim játékosoknak csak nyolc százaléka használ modokat, és ebből egy százalékot tesznek ki azok, akik már maguk is készítettek egyet. Ennek értelmében a modokból befolyó összegek számukra nem jelentenek túl jelentős tételt.

Pozitív példaként hozta fel a Valve a Team Fortess 2 esetében bevált megoldást, amellyel szintén lehetőség van fizetős tartalmakat készíteni és eladni, ám a közösség mégsem omlott össze. A modderek által készített fegyvereket, tárgyakat és más kreációkat fizetős DLC-ként lehet értékesíteni, ahol ráadásul ugyanúgy a 75 / 25 százalékos arányt határoztak meg. Ezt kihasználva készítők már 57 millió dollárt termeltek maguknak a Workshop 2011-es indulása óta különböző Team Fortress 2 sapkákkal, Dota 2 skinekkel, és a Counter-Strike: Global Offensive-hez készített fegyverekkel.

Nem csak ez volt a gond

Bár mindkét tábor nyomós és jogos érveket tudott felsorakoztatni, az elképzelés több ponton is gyengének bizonyult. A Bethesda javaslatára a modderek teljesen szabad kezet kaptak volna egy nyitott piactéren, nem lett volna kurátori felügyelet, a piac szabályozta volna saját működését. Attól is tartott a modder közösség, hogy a modok egymástól való ellopása is megkezdődik, vagyis a felhasználók más fejlesztéseit kezdik el értékesíteni saját nevük alatt. Emellett sok olyan kiegészítő kerül fel, amelyek nem működnek megfelelően, kompatibilitási gondokkal küzdenek, a visszatérítésre pedig mindössze 24 órát határozott meg a Valve, ami kevésnek bizonyult.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

A legnagyobb dühöt mégis az váltotta ki, hogy a modder kultúra hajtóereje a szenvedély, és nem a kapitalizmus - a mod a készítők vászna, ahol kiadóktól és fejlesztőktől függetlenül készíthetik el a  azt a játékbeni tartalmat, amit látni szeretnének. A másik oldal szerint nem kell ezt ilyen botrányosan felfogni, mivel a modderek számára ez a lehetőség opcionális volt, és belátásuk szerint a továbbiakban ugyanúgy folytathatták volna az ingyenes terjesztést, mint eddig - ennek példája a Skyrim Nexus népes tábora. Sokak szerint az egész ügyre megoldást jelenthetett volna a tetszőleges mértékű adakozás funkciója, egy Donate gomb, ami etikusan oldotta volna meg a modderek támogatását.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról