Szerző: Hlács Ferenc

2015. április 3. 12:20

Keserves négy hónapon van túl az Apple Pay

Nem teljesít túl fényesen az Apple mobilfizetési szolgáltatása: az Apple Pay felhasználói még a korlátozott számú elfogadóhelyen is gyakran problémákba ütköznek, ami sokakat eltántorít a megoldás későbbi használatától. Az indulás óta regisztráltak átlagosan 2,6-szor használták a szolgáltatást.

Az Apple tavaly bejelentett mobilfizetési szolgáltatását sokan megváltóként várták, az utóbbi hónapok tapasztalatai alapján azonban ez nem is állhatna messzebb a valóságtól. A vállalatnak egyelőre messze nem sikerült akkora teret nyernie a bolti fizetésben, mint azt a bejelentéskor remélték. A kis jelenlét egyrészről várható volt, hiszen az Apple Pay NFC-re épít, azaz használatához érintés nélküli fizetést támogató terminálokra van szükség. Senkit ne tévesszen meg, hogy a hasonló PayPass képességekkel felszerelt kasszák itthon már elterjedtnek számítanak, az Egyesült Államokban (amely egyelőre az Apple Pay kizárólagos piacát jelenti) lévő üzletek túlnyomó többsége még mindig a jó öreg mágneskártyás-lehúzós megoldást használja.

Az elfogadóhelyeken sem zökkenőmentes a vásárlás

Ráadásul úgy látszik a szolgáltatás még az érintés nélküli fizetést egyébként támogató kereskedők jelentős részénél is problémákba ütközik. A mobilfizetési megoldás nehézségeiről a Bloomberg közölt felmérést, amely szerint a felhasználókat sok esetben első tapasztalataik riasztják el az Apple Pay későbbi használatától. A fizetési megoldásra a mintegy 3000 megkérdezett iPhone 6 és 6 Plus tulajdonos kétharmada regisztrált -  és csaknem 50 százalékuk találkozott olyan üzletekkel, ahol annak dacára, hogy azok Apple Pay elfogadóhelyként tüntették fel magukat, mégsem fogadták el a telefonos fizetést.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A szolgáltatás jelenleg hivatalosan csak az Egyesült Államokban érhető el, ahol az Apple szerint 700 ezer kereskedőnél lehet használni, továbbá mintegy 2500 bank  támogatja azt - a fizetési megoldás szénája mégsem áll jól. A felmérés szerint a felhasználók a rajtot követő négy hónapban mindössze átlag 2,6-szor használták az Apple Payt. Ennek csaknem felénél egy Apple Store-ban nyomtak a fizetés gombra, 36 százalékánál McDonald's-ban fizettek, a maradék részben pedig Macy's üzleteiben költöttek.

A fentiek azonban egyáltalán nem mentek zökkenőmentesen. A felhasználók 48 százaléka szerint a tranzakció rögzítése túl sokáig tartott, sőt, 42 százalékuk azért nem tudott fizetni telefonjával, mert az eladó nem ismerte a technológiát. Érkeztek azonban panaszok hibás, vagy többször felszámolt tételekről is.

A kártyacsalók sem könnyítik meg az Apple dolgát

Mindezek mellett arról sem szabad megfeledkezni, hogy az Apple Pay egy egészen egyedi, bár nemkívánatos felhasználói bázist is magához vonzott: a kártyacsalókat. Ahogy arról korábban már beszámoltunk, az Apple Pay lehetővé teszi, hogy a korábban csak internetes vásárlásra felhasználható lopott bankkártyaadatokkal a csalók már a fizikai boltokban is vásároljanak. A visszaélések legnagyobb része ráadásul éppen az Apple üzleteiben történik.

A mobilfizetési szolgáltatásnak tehát még több területen is van hova fejlődnie. Mint látszik, még a kis számú, elfogadóhelyként feltüntetett üzletek jelentős részében sem megy zökkenőmentesen a fizetés, pedig az igény meglenne rá. Csak a Bank of America iPhone 6-ot vagy 6 Plust használó ügyfelei közül több mint 800 ezren regisztráltak, összesen pedig 1,1 millió kártyát jegyeztek be a szolgáltatásba, az intézmény szerint ráadásul ez a szám folyamatosan növekszik. Az USA-ban a helyzet javításához az érintés nélküli fizetést támogató terminálok elterjedésére is szükség van - ez pedig több éves folyamat lehet - az Apple Pay esetleges európai bevezetése sokat javíthat az elégedettségi és használati statisztikákon.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról