Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. április 2. 17:55

Dominánssá válik a mobilhirdetés?

Évek óta gyors ütemben nő a mobilos hirdetések piaca, egy új előrejelzés szerint globálisan már jövőre lehagyhatja a hagyományos online (webes) költést. Az eMarketer szerint 2016-ra a táblagépes és okostelefonos felületekre költött globális hirdetési összeg átlépheti a 100 milliárd dollárt is, ezzel a digitális hirdetői piac felét megszerezve.

A mobilos hirdetések egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a digitális hirdetések piacán – ez nem újdonság. Az viszont az, hogy a sokéves gyors ütemű növekedés eredményeként a mobilhirdetések akár már jövőre megszerezhetik a teljes digitális hirdetési piac felét. Az eMarketer előrejelzései szerint a mobilokra és tabletekre szánt hirdetésekre globálisan költött, együttes összeg 2016-ra meghaladhatja majd a 100 milliárd dollárt, a növekedés pedig az ezt követő években sem lassul.

Átveszi az uralmat az online-ban

Az eMarketer interaktív eszköze az eddigi statisztikákból következtetve több évre vetíti előre a hirdetési piac várható növekedési tempóját. A 2016-os évre jósolt,101 milliárd dolláros mobilos költés a 2013-as év adataihoz viszonyítva több mint négyszeres, 430 százalékos növekedést mutat. Még hosszabb távlatban az eMarketer azt jósolja, hogy 2016 és 2019 közt még ez az összeg megduplázódhat, és elérheti a 196 milliárdot is. Ez már azt jelentené, hogy a mobilfelületen megjelenő hirdetések értéke mintegy 70 százalékát tenné ki az összes, online hirdetésekre költött összegnek, ezentúl pedig az összes felületen (beleértve a hagyományos sajtót és rádiót is) megjelenő hirdetési költségek egynegyedét jelentené.

Mobilos reklámozásra az Egyesült Államokban és Kínában költenek legtöbbet, az előbbi esetében duplázódó, Kínában pedig triplázódó költséget (illetve másik oldalon bevételt) vetít előre az eMarketer –a két mobilhirdetési "nagyhatalom" együttesen a piac 60 százalékát uralhatja. A top5-ben még az Egyesült Királyság, Japán és Németország szerepel, a lista országai a következő néhány évben valószínűleg nem is fognak változni.

Miért a mobil?

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A 2014-es akvizíciók azt mutatják, hogy a hirdetéssel foglalkozó tech és média cégek egyre jobban a mobileszközökre fókuszálnak, és technológiai platformok terén is erősítenek. A mobilos felület legfőbb előnye, hogy a hirdetők rendelkezésére számos, egyre kifinomultabb kimutatásokat lehetővé tevő elemzői eszközök állnak, a felhasználók adataihoz pedig egyre könnyebb a hozzáférés. A kibányászott adatokból pontosabban vizsgálhatók az ügyfelek viselkedési mintái, így a hatékonyabb célzásnak köszönhetően a konverzió is sokkal jobb. Ebből kifolyólag a mobilos natív hirdetések aránylag magas megtérüléssel kecsegtetnek. A másik fő szempont a többi médiummal szembeni viszonylagos olcsóság, amihez magas hirdetések előtt eltöltött idő társul. Az AppAnnie szerint a cégek úgy látják, hogy a mobileszközök váltak a legdominánsabb felületté vált a felhasználói elköteleződés megteremtésében. A legtöbb országban jellemzően okostelefonon a legmagasabb a képernyő előtt töltött idő, miközben a tablet is egyre tekintélyesebb szeletet hasít ki magának – néhány országban már a PC előtt töltött idő mennyiségét is megközelíti.

A dominanciában leginkább az játszik közre, hogy maguk az okostelefonok mára szinte mindenki számára elérhető eszközök. A KPCB 2014-es jelentése szerint tavaly a globális oldalletöltéseknek már negyede érkezett mobileszközről, ez egy évvel korábban még csak 14 százalék volt. Érdemes azonban figyelembe venni az országok egyedi jellemzőit, Afrikában és Ázsiában gyorsabban terjednek az okostelefonok, mint más régiókban. A legfontosabb régió egyértelműen Kína, mára a kínai internetezők több mint 80 százaléka használ okostelefont böngészésre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról