Szerző: Koi Tamás

2014. szeptember 12. 11:19

Virtuális dual-SIM-megoldást vett a BlackBerry

A mobilszolgáltatók tradicionális megszemélyesítési megoldását emelné új szintre a BlackBerry tegnap bejelentett akvizícióján keresztül: a kanadai gyártó felvásárolta a Movirtut, mely iparági szabványokra épített saját fejlesztésű rendszerével képes arra, hogy egy SIM-hez több telefonszámot, illetve előfizetést rendeljen.

Tegnap újabb felvásárlást jelentett be az elemzők és a szakma által már többszörösen leírt, az okostelefon-piacon az utóbbi években látványos mélyrepülést mutató BlackBerry. A társaság ezúttal a Movirtu nevű, virtuális SIM-megoldásokban utazó, londoni gyökerű céget vette meg, melytől a kanadaiak a szolgáltatás-portfólió további erősödését várják, egyben frappáns megoldást nyújtanak napjaink BYOD-trendjének egyik legnagyobb kihívására, az egy személyhez tartozó több telefonszám, illetve előfizetés (vagy egyszerűbben: hálózati azonosító) kezelésének problémájára.

Egy kártya, több szám

A vállalati, illetve szervezeti mobilfelhasználás mind adatbiztonsági, mind személyes adatvédelmi szempontból komoly próbatétel elé állítja mind az okostelefon tulajdonosát (függetlenül attól, hogy ez maga a cég, vagy az alkalmazott), mind a vállalat IT-biztonságért felelős részlegeit. A készülékeken tárolt privát tartalom, illetve privát kommunikáció, valamint a vállalati felhasználás elkülönítésére régóta léteznek hatékony megoldások (többek közt ilyen a BlackBerry saját mobilmenedzsment-rendszere, a BlackBerry Enterprise Service 10), ám operátori oldalról mindeddig többnyire nem kapott semmilyen támogatást a BYOD-stratégia.

Ennek elsődleges oka, hogy a mobilszolgáltatók által máig is használt, SIM-alapú megszemélyesítési rendszer bevezetésekor még nem merült fel a szabványalkotókban, hogy egy terminált egyszerre több megszemélyesítéssel, vagyis több hívószámmal, előfizetéssel használna bárki. Ebből a kényszerű állapotból jött létre a klasszikus "céges mobil-saját mobil" kettős intézménye, vagyis amikor az alkalmazott - gyakran saját, privát célra használt telefonja mellé - kap egy mobiltelefont a cégtől, amibe a jogi személyre kötött előfizetéshez tartozó SIM kerül.

Ezt az irányzatot emelte új szintre a vállalatok BYOD (Bring Your Own Device) stratégiája, mellyel az alkalmazott saját mobiltelefonját integrálják a szervezeti kommunikációs rendszerbe. Ez a módszer azonban több vállalat számára is nehézkessé teszi az elszámolást, a költségkontrollt, illetve az előfizetésekhez, illetve azon keresztül a SIM-ekre rögzített hívószámok miatt sem a dolgozónak, sem a munkáltatónak nem kedvez.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Movirtu erre a helyzetre kínál roppant frappáns megoldást, a mobiltelefonokban használt SIM-ek többszörös megszemélyesítésével, mely lehetővé teszi, hogy egyetlen plasztikhoz több hívószámot, illetve több, akár teljesen különböző ügyfélhez tartozó előfizetést is hozzárendeljen egy mobilszolgáltató. A GSM-rendszerek által használt SS7 protokollokra (ISUP CAP, ITU TCAP, MTP, SSCP) épülő, saját fejlesztésű API-kat használó megoldás legfőbb előnye, hogy gyártó- és márkafüggetlen, és gyakorlatilag az összes, GSM-szabványra épülő modern hálózatba integrálható, fontos megkötés ugyanakkor, hogy csak egyazon szolgáltató kezelheti az összes azonosítót.

A felhasználó egy, a telefonjára telepített alkalmazáson keresztül választhatja ki, hogy melyik telefonszámot kívánja használni a kimenő hívások és SMS-ek kezelésére, ugyanez az alkalmazás automatikus átirányítási, vagy hangposta-profilokat aktiválhat a munkaidő végén, vagy a szabadság idején. A Movirtu által biztosított API-kon keresztül lehetőség nyílik kapcsolódni a különböző vállalati mobilmenedzsment-rendszerekhez is, melyekkel részletekbe menően szabályozható, hogy a vállalati előfizetéseken keresztül mikor és milyen szolgáltatásokat érhet el az alkalmazott.

Mindenki jól járhat vele

A Movirtu virtuális SIM-platformja a fejlesztők szerint nem csak az alkalmazottak, illetve a cégek számára kínál hatékony megoldást a privát és vállalati identitás markáns elkülönítésére, a rendszer bevezetésével az operátorok is jól járnak. A mobilszolgáltatók számára a virtuális SIM csökkenti a lemorzsolódás esélyét azáltal, hogy ugyanaz a személy csak ugyanattól a szolgáltatótól használhat a telefonjában egyszerre több azonosítót, vagyis a privát és a céges előfizetés után is ugyanoda folyik be az árbevétel. Emellett az operátoroknak lehetőségük van arra is, hogy az okostelefonos alkalmazásokat saját márkaimázsuk szerint formálják, ezzel olyan többletszolgáltatást nyújtva, mellyel megkülönböztethetik magukat versenytársaiktól.

Bármennyire is kézenfekvő és jövőbe mutató módszer, a Movirtu megoldását ennek ellenére eddig egyetlen szolgáltató, az elsősorban afrikai érdekeltségekkel rendelkező AirTel vezette csak be. A BlackBerryn keresztül ugyanakkor megnyílhat az út a nagy európai és tengerentúli szolgáltatók felé, a kanadai cég ugyanis tradicionálisan jó kapcsolatot ápol a világ legnagyobb operátoraival, melyek infrastruktúrájára szervesen építve hosszú évek óta üzemelteti saját adatszolgáltatását.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról