Tízmilliárd dollárt érhet a bevétel nélküli startup
Egyetlen cent bevételt sem termelt három éves története során a Snapchat, a piaci értéke mégis rohamosan növekedik, és bennfentes informátorok szerint már elérte a 10 milliárd dollárt is.
A Kleiner Perkins Caufield & Byer kockázatitőke-alap 10 milliárd dolláros értékeltség mellett vásárolt részesedést a Snapchatben, írta belsős forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal. Az egyre népszerűbb üzenetküldő szolgáltatásba a közelmúltban a Jurij Milner által vezetett orosz DST Global is beszállt.
A Snapchat az Instagram és tetszőleges üzenetküldő szolgáltatás keverékének tekinthető. A 2011 ősze óta elérhető szoftver elsősorban a fiatalok körében népszerű. A Snapchat képek, videók, rajzok és persze szöveges üzenetek küldését teszi lehetővé egy zárt csoport számára, a küldők pedig még azt is meghatározhatják, a címzettek mennyi ideig láthatják a tartalmat. Jelenleg ez legfeljebb 10 másodperc lehet, vagyis a megnyitás után röviddel a küldött kép, videó, rajz vagy szöveg nyomtalanul eltűnik a címzett készülékéről és törlődik a Snapchat szerveréről is - így sokkal merészebb tartalmakat is posztolnak rá a felhasználók.
Evan Spiegel
A Snapchatet a Stanford University két hallgatója, Evan Spiegel és Reggie Brown készítette, akik az ötletüket később önálló vállalkozásba szervezték. A kliens kezdetben csak iOS-en volt elérhető, 2012 óta Androidon is létezik Snapchat. A vállalat a megalapítása óta több mint 150 millió dollár tőkét vont be,amelyet a fejlesztésekre és terjeszkedésre fordított - a felhasználók érdeklődésének növekedésével együtt a kiszolgáló infrastruktúrát is skálázni kellett. Ennek eredményeképp mára a Snapchatnek havonta 100 millió aktív felhasználója van, a regisztráltak kétharmada minden nap belép, az elküldött "snapeket" pedig naponta több mint egymilliárdszor nézik meg.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
Nagy rajongótábora és komoly híre tehát már van a Snapchatnek, amije még nincs viszont, az a bevétel: a szolgáltatás az indulása óta eltelt lassan három évben egyetlen cent bevételt sem hozott, mivel még nem rendelkezik üzleti modellel. Ennek ellenére a Kleiner Perkins Caufield & Byer mintegy 20 millió dollárral szállt be az üzletbe, a WSJ forrásai szerint 10 milliárd dolláros értékeltség mellett - ezzel a Snapchat az egyik legnagyobb értékű netes vállalkozás ma a piacon. Összehasonlításképp, a közel 300 millió felhasználóval bíró, évente több mint 600 millió dolláros bevételt felmutató (igaz, jelentősen veszteséges), már tőzsdén levő Twitter kapitalizációja 29 milliárd dollár jelenleg.
A hatalmas felhasználói bázis és a gyors növekedés miatt a Snapchat és a hasonló szolgáltatások a befektetők kedvencei közé tartoznak - a kérdés az, hogy mikor sikerül bevételt és nyereséget elérnie. Mivel a Snapchatet főleg tinédzserek használják, nagy a kockázata annak, hogy a felhasználók ahogy jöttek, el is tűnnek, egy másik, trendibb, divatosabb szolgáltatásra váltanak. Ugyanakkor ezt a demográfiai csoportot jól el lehet érni hirdetésekkel a Snapchaten, a vállalat már erőteljesen foglalkozik is azzal, hogyan tudná a reklámokat úgy integrálni a szolgáltatásába, hogy azok ne riasszák el a felhasználókat, mégis hatékonyak legyenek.