Szerző: Gálffy Csaba

2014. július 21. 11:06

Lenovo: nem hagyjuk a kis tableteket

Az iskolakezdési szezont kihagyja, de a karácsonyi rohamra visszatér a Lenovo az amerikai piacra a kisebb kijelzős windowsos tabletekkel.

Nagy port kavart a Lenovo múlt heti bejelentése, miszerint a cég kivonul a 10 hüvelyk alatti windowsos tabletek piacáról az Egyesült Államokban. A cég időközben pontosította álláspontját, a legnagyobb PC-gyártónak esze ágában sincs elhagyni ezt a piacot. A döntés, hogy két, ebben a szegmensben versenyző termékét visszavonja, csupán ideiglenes, az ősz folyamán új termékgeneráció célozza majd ezt a szegmenst.

A döntés értelmében a Lenovo a meglévő készleteket átcsoportosította azokra a piacokra, ahol a kis windowsos tabletek iránt erősebb kereslet mutatkozik - Brazíliába, Kínába és Japánba, az amerikai értékesítést pedig egyelőre felfüggeszti. Az időzítés ugyanakkor nagyon fontos jelzés,  közeledik az iskolakezdési szezon, az USA-ban most vásárolnak az iskolák és a szülők gépeket a diákoknak, például ez a hullám felelős a Dell Chromebookok készlethiányáért is. Magáért beszél a tény, hogy a Lenovo ebben (kifejezetten ezt a termékszegmenst erősítő) periódusban inkább felfüggeszti az értékesítést.

"Termékmixünk folyamatosan változik a fogyasztói kereslet függvényében, és ugyan a ThinkPad 8-at valóban nem forgalmazzuk már az Egyesült Államokban és kifogytak a Miix 8 raktárkészletei is, nem lépünk ki a kisebb kijelzős Windows tabletek piacáról" - áll a Lenovo sajtóközleményében. A kínai gyártó ugyanakkor nem közölte, hogy új eszközökkel mikor jelenik meg ebben a szegmensben, az iskolakezdési szezont követő következő vásárlási hullám októberben indul, jó eséllyel ekkor érkezhetnek a következő generációs tabletek.

Az IDG News Service még csütörtökön közölt jelentést arról, hogy a Lenovo kivonja az amerikai piacról a ThinkPad 8-at és a Miix 8-at, két Windows 8.1-es, 8 hüvelykes tabletjét . Az értesülés a fentiek fényében igaznak bizonyult, téves azonban az a konklúzió, hogy a Lenovo ezt a piaci szegmenset véglegesen elhagyná, ezt pontosította most a gyártó.

Növekedés helyett átalakulás

A tabletpiacon egyébként érdekes tendenciák rajzolódnak ki. A termékkategória igen gyorsan nőtt nagyon nagyra, és ugyan a 10 hüvelykes gépek után a 7-8 hüvelykes modellek még fel tudták kissé pörgetni az eladásokat, a piaci adatok szerint a piac növekedése teljesen befagyott, áprilisban pedig negatívvá is vált. Ez több tényező együttes eredménye lehet, egyrészt tabletet úgy tűnik, a felhasználók nem cserélgetnek olyan sűrűn, mint okostelefont, így a korábban értékesített gépek még mindig használatban vannak.

A tabletpanelek eladásainak növekedése éves szinten az NPD DisplaySearch szerint

A gyors növekedés helyét a piacon várhatóan stagnálás (akár némi visszaesés) veszi majd át, és eljön a gyártók, platformok, árkategóriák, kijelzőméret szerinti átstrukturálódás kora. A felhasználók kiértékelik az első termék során szerzett tapasztalataikat, és a következő vásárlásnál korrigálni fognak (olcsó, de túl lassú helyett vehetnek gyorsabbat és drágábbat, túl nagy és nehéz helyett kisebbet és könnyebbet).

A tabletpiac azonban már így is gigantikus, a piackutatók mintegy 340 milliósra saccolják az idei darabszámot, ami már nagyjából azonos méretű a PC-piaccal. Azonban míg PC-k mintegy 30-32 éve érhetőek el, a "médiatablet" kategóriát 2010-től, az iPad megjelenésétől datáljuk.

a címlapról