Szerző: Bodnár Ádám

2014. május 15. 15:17

Tizenkét év után örökre lekapcsolják az iWiW-et

Az indokoltnál sokkal tovább tartották lélegeztetőgépen az iWiW-et, június 30-án pedig végleg lekapcsolják a szolgáltatás alatt a szervereket, ezzel a magyar egy web korszakos szereplője tűnik el örökre.

Nem is gondolnánk, de a WiW (Who is Who) még 2002-ben indult útjára, sokáig azonban szinte láthatatlanul működött, szinte csak a "bennfentesek" ismerték és használták. Ez egycsapásra megváltozott azonban 2005-ben, amikor a fejlesztők  - a nemzetközi social networking oldalak sikerét és példáját látva - lehetővé tették a felhasználók számára, hogy feltöltsék fotóikat, illetve az új kapcsolatokról e-mailben értesítést kapjanak. Ez a két változtatás óriási áttörést hozott és a "nemzetközivé" tett szolgáltatás, iWiW (International Who is Who) néven a magyar internet meghatározó jelenségévé vált.

A felfutás évei

A sikerei csúcsán az iWiW-et naponta 1,5 millióan használták, a regisztrált felhasználók száma a csúcson 4,7 millió volt, vagyis majdnem minden második magyar lakosra jutott egy iWiW-fiók. A szolgáltatás sikerét és népszerűségét jól jellemzi, hogy egy időre a meghívók kiküldését le is állították és a képek feltöltését is korlátozni kellett, ennek ellenére gyakoriak voltak a teljesítményproblémák és leállások. 2006-ban az akkor még T-Online néven működő internetszolgáltató vásárolta fel az iWiW-et, a pletykák szerint egymilliárd forint közeli összegért.

A közösségi oldal elévülhetetlen érdemeket szerzett a hazai internetpenetráció bővítésében - nem véletlen, hogy a legnagyobb magyar internetszolgáltató érdekeltségi körébe került. Az iWiW ugyanis olyan szolgáltatást nyújtott, amelyért az informatika és a számítástechnika iránt kevésbé érdeklődő társadalmi rétegek is csatlakoztak a világhálóhoz, az ismerősök jelölgetése, fotók feltöltögetése olyan "killer alkalmazás" volt sokak szemében, amelyért már megérte PC-t vásárolni és internet-előfizetést kötni. Az iWiWi sokak számára sokáig az internet szinonimája volt.

Jött, látott és győzött a Facebook

A közösségi oldal azonban nem fejlődött elég gyorsan, az ismerősök jelölgetésén és a feltöltött képek nézegetésén kívül egy idő után már nem volt miért rendszeresen visszajárni, a Facebook pedig elemi erővel tört be a magyar piacra is. Az amerikai szolgáltató először a fiatalokat csábította el, illetve azokat, akiknek külföldi ismerősei is voltak. Az iWiW-vel ellentétben a Facebook pezsgő üzenőfalat, képek, videók, linkek megosztásának lehetőségét biztosította, amelyek körül párbeszédek is kialakulhattak, ez éles ellentétben állt a statikus iWiW-vel. Emellett nem volt elhanyagolható vonzerő sem a játékok futtatásának lehetősége, a Farmville vagy a Mafia Wars rengeteg embert csábított a Facebookhoz.

Mire a magyar oldal átvette ezeket a funkciókat, és az üzenőfal megjelenése mellett külső fejlesztésű alkalmazásokat is tudott futtatni, már késő volt, a Facebook a magyar felület megjelenése után villámgyorsan kezdte elszívni a hazai felhasználókat is. Az iWiW már 2008-ban is csak mesterségesen tartotta életben az érdeklődést, különféle nyereményátékokkal próbálta rávenni a felhasználókat arra, hogy aktivizálják magukat, de a 2009-es designváltás sem segített érdemben, a látogatottság egyre gyorsuló ütemben csökkent.

A Facebook és az iWiW látogatottsági görbéje 2010 végén összeért, az iWiW-et üzemeltető Origo Zrt azonban a hanyatlás ellenére még évekig kitartott terméke mellett, ám az oldal fenntartásának már nem látja további értelmét. A felhasználók 2014. június 30-ig nosztalgiázhatnak, eddig a dátumig egy kattintással letölthetik a tárolt adataikat (adatlapjukat, kapcsolataikat, fényképeiket, levelezésüket), az Origo Zrt. a fenti határidő lejártával minden adatlapot megsemmisít.

a címlapról