Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
>> Hibrid felhőtől a konténereken át, egészen a kvantumprogramozásig - 6 klassz téma a HWSW május 21-i nagy Microsoft Azure meetupján. <<

Nem fáj a mobilpiacnak a korlátlanság

Koi Tamás, 2014. május 08. 13:55
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A vártnál jóval kevésbé fáj a mobilszolgáltatóknak a korlátlan beszédperceket és SMS-eket biztosító, szakmai néven flatrate tarifák tavalyi, drasztikus árcsökkenése. Az előfizetésekre jutó átlagos árbevétel senkinél nem csökkent számottevően, bár adózási szempontból továbbra sem jártak jól a szolgáltatók a korlátlansággal.

A korlátlan beszédperceket és SMS-eket kínáló mobiltarifák tavaly év végi árcsökkentése kapcsán a szakma előszeretettel riogatott a szolgáltatóknál realizált árbevétel drasztikus csökkenésével, végül az eltelt idő távlatában szinte biztosan kijelenthető, hogy ez a félelem alaptalan volt. A szolgáltatók árbevétele nem csökkent számottevően az új konstrukciók terjedésének köszönhetően, alighanem ennek hatására tartotta meg mindhárom operátor a promóciós időszakon túl is a flatrate díjcsomagjait.

Veszélyes korlátlanság

Az első, tényleges korlátlanságot (leszámítva az adatforgalmat) biztosító tarifákat a Vodafone vezette be Magyarországon, még 2012-ben, a szolgáltató azonban eleinte nem ért el zajos sikereket a díjcsomag-családdal. A Vodafone-t 2013-ban a Telekom is követte, de az új Next díjcsomagok a RED-hez hasonlóan az árazásuk miatt még nem a tömegeket szólították meg.


Vodafone RED kampány Portugáliában: nemzetközi stratégia a korlátlanság

A helyzet tavaly október elején egycsapásra, drámaian megváltozott, amikor a Vodafone új RED tarifáival a korlátlanság árát levitte a tízezer forintos lélektani határ alá - még ha csak tíz forinttal is. Erre a lépésre már muszáj volt reagálnia a piacnak, a leggyorsabban a Telenor mozdult, mely rendkívül jól tájékozottnak bizonyult a konkurencia terveit árazását tekintve, és még aznap, amikor az új RED tarifák elstartoltak, a norvég tulajdonban álló szolgáltató is bejelentette a korlátlanságot biztosító Flow tarifacsomagjait (ezt egyébként azóta már nem is forgalmazza, helyette a némileg átalakított All-in tarifák érhetők el).

A Magyar Telekom pár héttel később szintén megújította a Next díjcsomag-portfóliót, ám (az árak mellett) mindhárom szolgáltatónál közös pont volt, hogy csak promóciós jelleggel, adott időpontig tették elérhetővé a tarifákat - ez többnyire az év vége volt minden esetben. A korlátozott értékesítési periódus nem volt véletlen: az olcsón (olcsóbban) kínált korlátlanság amilyen jól hangozhat az ügyfél számára, úgy futkos tőle a hideg a szolgáltatók gazdasági részlegén dolgozó összes munkatárs hátán. Ezekkel a termékekkel valójában egy örök ellentét testesül meg nagyon jól láthatóan az iparágban: marketingérdekek feszülnek gazdasági érdekeknek, hiszen bármennyire is jól hangzik a reklámokban a korlátlan szó, a tarifák széles körű elterjedése soha nem látott mélységekbe lökheti az iparágat, illetve egyes szereplőket.

Ennek az egyik, leginkább kézenfekvő oka, hogy a flatrate tarifák bevezetésével a szolgáltatók gyakorlatilag saját zsebükből húzzák ki azt a pénzt, amit korábban a "nagyfogyasztó" ügyfelek fizettek nekik - olyan előfizetők, akiknek a havi számlájukon szereplő összeg a lebeszélt percek alapján elérte a több tízezer forintot. Egy ilyen ügyfél ma könnyűszerrel migrálhat a jóval olcsóbb korlátlan tarifákra, ezzel drasztikusan eshet az egy előfizetőre jutó átlagos árbevétel, vagyis az ARPU, mely a szolgáltatók egyik legfontosabb bevételi mutatója. A folyamat azonban ellentétes irányt is vehet, vagyis a korlátlanság (vagy legalább a hálózaton belüli korlátlanság) reményében több, korábban alacsonyabb értékű díjcsomagra előfizető ügyfél válthat át a drágább flatrate tarifákra - megfelelő árazással pedig akár teljesen ki is egyenlítődhet a két hatás.

Elmaradt armageddon

Alighanem ennek köszönhetően nem következett be tavaly az armageddon a mobilhang-piacon, a szolgáltatók átlagos árbevétele szinte semmit nem esett vissza sem rövid, sem hosszabb távon. A Telenor ARPU-ja a tavalyi első negyedévi 3287 forintról 3252 forintra csökkent csupán, a Telekomnál pedig még nőtt is az érték, a tavalyi 3245 forintról 3333 forintra (2014 Q1-es adatok. Forrás: Magyar Telekom, Telenor Magyarország). Érdekesség, hogy a Magyar Telekomnál az egy előfizetésre jutó havi beszédforgalom sem változott közben számottevően, egy Telekom-ügyfél egy éve átlagosan 156 percet beszélt a mobilján, az előző negyedév végén pedig 159 percre nőtt csupán ez az érték. Bár a Vodafone pénzügyi eredményei ilyen formán nem nyilvánosak, a fentiek alapján kijelenthető, hogy a korlátlanság nem gyakorolt számottevő hatást a szolgáltatók pénzügyi teljesítményére.

Lehetnek ugyanakkor a pénzügyi jelentések alapján kevéssé nyilvánvaló, ám annál jobban fájó járulékos költségei is a flatrate tarifáknak - ezek ráadásul annál jobban fájnak, minél több ügyfél fizet elő az új konstrukciókra. Ezek egyike a beszélt percek és elküldött SMS-ek után fizetendő telefonadó, a másik pedig az összekapcsolási díj, mely általában a kisebb szolgáltatókat (jelen esetben a Vodafone-t) sújtja a legnagyobb mértékben, hiszen értelemszerűen az ő hálózatukból indítják a legtöbb hívást hálózaton kívül irányba.

A szolgáltatók számára mostanra alighanem már nem a korlátlan perc- és SMS-forgalom árazása jelenti az igazi fejtörést, hanem a díjcsomagokban foglalt adatforgalom, illetve a kiegészítő opciókkal kínált forgalom mennyisége. Ezen a téren nemzetközi viszonylatban van mit behozniuk a hazai operátoroknak, ráadásul a technológia fejlődése által gerjesztett felhasználói igények markánsan felülírják a szolgáltatók gazdasági érdekeit, ez az ellentét pedig az idő előrehaladtával óhatatlanul egyre több ügyfél számára nyilvánvaló válik.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
6 klassz téma, 6 jó előadó a HWSW május 21-i nagy Microsoft Azure meetupján.