Szerző: Koi Tamás

2014. március 6. 15:02

Lojálisak és elégedettek a telkók vállalati ügyfelei

Alapvetően elégedettek a távközlési szolgáltatásokkal az üzleti szektor szereplői, többségük nem váltana szolgáltatót a következő években. A mobilnet korántsem olyan népszerű üzleti oldalon, mint a lakossági szegmensben, derül ki egy a hírközlési hatóság megrendelésére készült friss tanulmányból.

A magyarországi vállalatok és intézmények többségében lojálisak a távközlési szolgáltatójukhoz, különösen igaz ez a mobilszolgáltatókra, ahol a piaci erőviszonyok éppúgy évek óta bebetonozódtak, mint a lakossági szegmensben. A mobilnet megítélése a vállalatoknál azonban már korántsem olyan rózsás - derül ki a BellResearch kutatásából, mely a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megrendelésére készült. A régiók szerint arányosan, több mint 1500 szakmai döntéshozóval elvégzett személyes interjú alapján készített felmérés a vezetékes telefon, a mobiltelefon, az internetszolgáltatások, a tévészolgáltatások és a csomagolt szolgáltatások használatával és részesedésével egyaránt kiterjedten foglalkozik.

Telekom-hegemónia

A kis- és középvállalatok, nagyvállalatok valamint a kormányzati szektor szereplőinek körében a legelterjedtebb távközlési technológia még mindig a vezetékes telefon, a vizsgált 38 ezer szervezet 90 százaléka közvetlen előfizetéssel rendelkezik, a szervezetek átlagosan 12, összességében pedig mintegy 410 ezer fővonalat tartanak fenn. A szolgáltatók közül itt a legerősebb pozíciókkal tradicionálisan a Magyar Telekom rendelkezik, az előfizetések 70 százalékát tartja a kezében.


Forrás: BellResearch

Erősít a Vodafone

A Vodafone Magyarország a következő hónapokban jelentősen növelheti piaci befolyását az üzleti szegmensben, köszönhetően annak a január elején megnyert kormányzati tendernek, mely az állami szervezetek átszerződési hullámát indíthatja el.
A tendergyőztes becslések szerint több tízezer, de akár százezer feletti SIM-mel is gyarapíthatja előfizetői bázisát.

A vezetékeshez hasonlóan nagy arányban vesznek igénybe a cégek, valamint a kormányzati szektor szereplői mobiltelefonos (hang)szolgáltatást. A technológia penetrációja itt 89 százalékos, a kormányzati, nonprofit szereplők körében ugyanakkor feltűnően magas (16 százalék) azoknak a szervezeteknek az aránya, ahol egyáltalán nincs "céges" SIM. Az előfizetések száma és a szolgáltatói bázis összetétele egyébként - hasonlóan a lakossági piachoz - nem változott számottevően 2012-hez képest: a statisztikák szerint ma mintegy 1 millió 80 ezer üzleti előfizetést szolgálnak ki az operátorok, a teljes SIM-állomány 90 százaléka az üzleti szférában koncentrálódik. A legnagyobb piaci szereplő 58 százalékos részesedéssel (kb. 630 ezer SIM) itt is a Telekom, a Telenor 28 százalékkal (302 ezer SIM) a második, a Vodafone pedig 14 százalékkal (kb. 150 ezer kártya) a harmadik.

A felmérés szerint 2013-ban értékben összességében havonta mintegy 5,7 milliárd forintra tehető a mobilhang-szolgáltatások üzleti és intézményi előfizetőinek piaca, ez nagyjából 200 millió forintos növekedést jelent a 2012-es esztendőhöz képest (egy cég havonta átlagosan 158 ezer forintot költ mobilhang-szolgáltatásra). A bevételekből a szolgáltatók nagyjából piaci részarányuknak megfelelően részesednek, vagyis az árak kiegyenlítettnek számítanak a szegmensben, éppúgy, mint a lakossági piacon.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A cégek többségében elégedettek is a szolgáltatójukkal, átlagosan 43 százalékuk akkor is maradna a jelenlegi szerződő partnernél, ha nem lenne érvényes hűségszerződése, további 41 százalék pedig valószínűsíti, hogy maradna. Jelzésértékű, hogy a Bellresearch idei felméréséből kimaradt egy tavalyi indikátor, mely azt mutatta, mit tennének a cégek, ha a költségek 10 százalékkal emelkednének, illetve általában véve nem tett fel semmilyen kérdést a kutatás a piaci árak változása kapcsán, emellett a mostani felmérés már a virtuális mobilszolgáltatók ismertségét sem vizsgálja.

Az internetszolgáltatások terén a vezetékes és vezeték nélküli (mobilnet) technológiák terén jelentős különbségek tapasztalhatók a különböző intézmény- és cégtípusokat illetően az elterjedtségi mutatókban. A szervezetek döntő többsége (87%) rendelkezik közvetlen internetelőfizetéssel, míg 40 százalékuknak van mobilnet-előfizetése is (fontos, hogy a statisztika csak a különálló mobilnet-előfizetéseket számolja, a hangcsomagok mellé aktivált mobilnet-szolgáltatást nem). A mobilnet-penetráció a nagyvállalatok körében a legnagyobb (eléri a 76 százalékot), a kormányzati és nonprofit szektorban a legkisebb (29%).


Forrás: BellResearch

A vállalati internetszolgáltatások piacán szintén a Magyar Telekom a legnagyobb piaci szereplő, a cég a vezetékes és mobilnet-kapcsolatokkal együtt a teljes előfizetői bázis 45 százalékát szolgálja ki. Ezt követi az Invitel 16 százalékkal, a Telenor pedig messze lemaradva, mindössze 6 százalékkal a harmadik számú szereplő a piacon.

Nem annyira vonzó a mobilnet

Egyik érdekessége a felmérésnek, hogy az üzleti ügyfelek mennyire kritikusan ítélik meg a hazai mobilnet-szolgáltatásokat. Azok a cégek és kormányzati intézmények, melyek vonakodnak a mobilnet használatától, illetve a vezetékes internet mobillal történő kiváltásától, elsősorban a lefedettségi mutatók miatt nem váltanak, de csaknem ugyanakkora súllyal nyom a latba az átállással, használattal kapcsolatban felmerülő magasabb költségek, illetve az attól való vélt vagy valós félelem, hogy a szolgáltatás nem megfelelő üzleti folyamatokhoz. Az alacsony(abb) sávszélesség ezzel együtt nincs benne az első öt meghatározó szempontban.

A BellResearch felmérése a felhőszolgáltatások népszerűségére is kiterjed. A számok itt kifejezetten negatív attitűdöt jeleznek, a felhőalapú szolgáltatások a szektor szereplőinek 80%-át nem érdeklik, az internethozzáféréssel rendelkező szervezeteknek pedig csupán 6 százaléka vesz igénybe ilyen szolgáltatást.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról