Szerző: Bodnár Ádám

2014. február 25. 14:04

Több időt töltünk a telefonunkkal mint a PC-nkkel

Az okostelefonok robbanásszerű terjedése már senki számára nem hír, mint ahogy az sem, hogy az eladott készülékek száma sokszorosan felülmúlja a PC-két. Mára telefonok a használati statisztikákban is lehagyták a PC-ket, legalábbis a Nielsen friss felmérése szerint.

A technológiai trendeket elsősorban a reklámpiac szempontjából vizsgáló Nielsen friss globális felmérése szerint a felhasználók mára több időt töltenek el a telefonjukkal mint amennyit a PC-jükkel - ez a kutatás is alátámasztja, hogy egy új terméket vagy szolgáltatást fejlesztő vállalatnak elsősorban a mobil felhasználók igényeire kell odafigyelnie, ha azt szeretné, hogy a kis képernyőn is sikeres legyen.

Kevesebb PC, több okostelefon

Egy 2013 decemberében elvégzett globális kutatás arra kereste a választ, melyik képernyő előtt mennyit töltenek az emberek. A a tévé továbbra is vezet, a PC-t viszont lehagyták az okostelefonok - noha a konkrét adatok országonként eltérhetnek, de a trend általános. A Nielsen adatai szerint egy átlagos amerikai havonta 185 órát néz tévét, 34 órát és 21 percet bámulja a telefonja kijelzőjét, a PC-jén pedig 26 óra és 58 percet tölt online. Nagy-Britanniában a tévézéssel töltött idő jóval kevesebb, 129 óra mindössze havonta, a PC-nek 29 óra és 14 perc jut, a telefonnak pedig 41 óra és 42 perc. A Nielsen megjegyzi, hogy Nagy-Britanniában a telefonhasználattal töltött havi átlagos idő 2012 decemberéhez képest 6 órával növekedett. Olaszországban még ennél is nagyobb a különbség a PC- és a telefonhasználat között, előbbire csak havi 18 órát, utóbbira pedig 37 órát szánnak a Nielsen által megkérdezettek átlagosan, vagyis több mint kétszer annyit bámulják az okostelefonjuk kijelzőjét mint a PC-jükét.

A telefonhasználat elsősorban a PC-től veszi el az időt. Egy hasonló Nielsen-felmérés szerint 2012 júliusában az amerikai felhasználók még havonta több mint 42 órát ültek a számítógépük előtt (nem számítva természetesen a munkahelyet), az okostelefonnak ezzel szemben 17,5 óra jutott. Itt érdemes megjegyezni, hogy az egyik eszközök használata nem zárja ki a másikat, tévézés közben is lehet telefont nyomogatni vagy PC-n internetezni. Egy korábbi Nielsen-felmérés szerint ez egyre inkább jellemző is a felhasználókra, az USA-ban élő okostelefon- és tablettulajdonosok 40 százaléka napi rendszerességgel ül a tévé előtt a mobil eszközét nyomogatva.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Nem csak a telefonhasználat hossza, hanem annak gyakorisága is egyre növekszik a Nielsen szerint. Egy átlagos brit okostelefon-tulajdonos naponta kilenc alkalommal veszi kézbe a készülékét hogy online szolgáltatásokat érjen el vagy appokat használjon, míg 2013 elején ez napi 5,5 alkalom volt átlagban. Az Egyesült Államokban egy éve még naponta átlagosan kevesebb mint ötször nyúltak a felhasználók a telefonjukhoz, mára ez hét közelébe emelkedett.

Nem a telefonálás és az SMS viszi az időt

A kutatás alapján messze a közösségi alkalmazások a legnépszerűbbek, a felhasználók a telefonnal töltött idejük majdnem harmadát áldozzák ezekre. A második legtöbbet használt szolgáltatás agy app típusa viszont már országonként jelentősen eltérő, az USA-ban a kommunikáció és a "produktivitás" a második és harmadik leggyakoribb okostelefonos funkció, Nagy-Britanniában a játékok és a szórakoztató alkalmazások "mennek", Japánban a felhasználók a játékokért és kommunikációs alkalmazásokért, szolgáltatásokért veszik kézbe sokszor a mobiljukat. Ezek mind olyan funkciók, amelyek eléréséhez korábban internetre csatlakozó PC-re volt szükség, ma már viszont egy telefonról is kényelmesen elérhetők.

Könnyű lenne lenne persze rávágni, hogy a kommunikációs szolgáltatások népszerűek, hiszen a telefon elsősorban telefonálásra és SMS-ezésre való, azonban a Nielsen külön mérte, a felhasználók mennyit SMS-eznek és beszélnek. Az amerikai okostelefon-tulajdonosok a készülékkel töltött időnek csak 3 százalékában használták az SMS-eket kezelő alkalmazást, hasonló volt az arány tárcsázó esetében is, a telefonkönyv pedig 2 százalékot tett ki. Vagyis egyértelmű, hogy az okostelefonokat nem elsősorban telefonálásra és SMS-ezésre használják, vásárolják, hanem az online szolgáltatások és az appok miatt.

Érdekes módon azonban a mobilos információkeresés, hírolvasás egyik országban sem népszerű, mint ahogy a mobilról vásárlás sem, ezekre a feladatokra az emberek valószínűleg inkább a PC-jüket használják - valószínűleg mert a nagyobb kijelzőn kényelmesebb olvasni és a webáruházak felülete is jobban áttekinthető, a navigáció gyorsabb és a mobilon keresztüli fizetéssel is sokan bizalmatlanok még.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról