Szerző: Koi Tamás

2014. február 12. 11:49

Romló eredmények mellett is nőtt a beruházási kedv a Telenornál

Csökkenő árbevétel mellett jelentősen nagyobb összeget költött tőkeberuházásokra Magyarországon tavaly év végén a Telenor. A norvég tulajdonban lévő cég szerint az új szolgáltatások tetszenek az előfizetőknek, bár ezt nem feltétlenül tükrözi az ügyfélbázis méretének változása vagy az egy felhasználóra eső bevétel.

Éves összehasonlításban mintegy 2,6 milliárd forinttal költött többet tőkeberuházásokra a tavalyi év utolsó három hónapjában a Telenor Magyarország, miközben a teljes árbevétele, ezzel párhuzamosan az egy előfizetőre jutó átlagos árbevétel valamelyest visszaesett. A szolgáltató a negyedik negyedévben több új, illetve továbbfejlesztett termékkel is megjelent a piacon, jóllehet ez láthatóan a teljesen bebetonozódott mobil hangpiaci pozícióját szinte egyáltalán nem befolyásolta a  - és a mobilnet-szegmensben sem történt drámai átrendeződés a tavalyi évben.

A Telenor ma kiadott gyorsjelentése szerint az előző év ugyanezen időszakához képest csaknem hárommilliárd forinttal kevesebb, nagyjából 39,36 milliárd forintnyi árbevételt ért e 2013 negyedik negyedévében. Ezzel párhuzamosan az EBITDA, vagyis a kamatfizetés, adózás, értékcsökkenés előtti eredmény 11,65 milliárd forintról 10,88 milliárd forintra esett vissza. A csökkenést alapvetően az alacsonyabb bruttó eredménnyel magyarázza a cég, ugyanakkor a negatív hatást valamelyest ellensúlyozta a működési költségek csökkentése.

Noha a magyar mobilszolgáltatók - köztük a Telenorral - korábban a szektorra kivetett adónemek kapcsán többször is figyelmeztettek, hogy azok a beruházásoktól vonják el a pénzt, a Telenor tőkeberuházási kedve a tavalyi utolsó negyedévben így is az ötéves rekord közelében járt. A cégnél a tőkeberuházások összege (CAPEX) a licencdíjakat nem számítva elérte a 4,96 milliárd forintot, ami éves szinten 2,6 milliárd forintos növekedést jelent.

A magyar kormánnyal tavaly novemberben stratégiai együttműködést aláíró szolgáltató az év utolsó hónapjaiban jelentős összegeket szánt mobilinternet-hálózatának fejlesztésére, melynek köszönhetően megjelenhetett kereskedelmi forgalomban is az az LTE-alapú internetcsomag, mely hazánkban egyedülálló módon akár 150 Mbps letöltési sávszélességet is képes biztosítani a klienseknek. A Telenor számára a tavalyi év hajrájának másik jelentős fejlesztése a MyTV márkanevű over the top szolgáltatás, mely mobilhálózaton keresztül teszi lehetővé a lineáris és on-demand tartalomfogyasztást. A MyTV-ből ugyanakkor egyelőre nem származik egy fillér bevétele sem a cégnek, az ügyfelek ugyanis február végéig ingyen juthatnak a szolgáltatáshoz.

Bár a Telenor szerint a két említett, innovatívnak nevezett szolgáltatás tetszik az ügyfeleknek, illetve a MyTV iránti érdeklődés minden előzetes várakozást felülmúlt, mindez gyakorlatilag egyáltalán nem volt hatással a szolgáltató mobilpiaci pozíciójára. A cég ügyfélbázisa a mobilhang-piacon kis mértékben 3,5 millió SIM alá csökkent, miközben a mobilnetes ügyfélszám 723 ezerről 973 ezerre nőtt. A mobiltelefonon (small screen) internetezők száma 48 százalékkal volt magasabb, mint 2012 hasonló időszakában - áll a szolgáltató közleményében.

a címlapról