Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Ráfekszik a gépeknek szolgáltatott mobilnetre a Vodafone

Dojcsák Dániel, 2014. február 03. 16:00
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az emberhez köthető normál mobilelőfizetések után a telekommunikációs piac következő nagy hulláma az m2m, vagyis a gép-gép szolgáltatás. Technológiailag ugyanúgy egy SIM-kártya kerül egy elektronikus eszközbe, de az nem egy fogyasztói eszköz lesz, amin keresztül a felhasználó hang- vagy adatkommunikációt folytathat, hanem valamilyen célszerszámba kerül be, ami a működéséhez szükséges online adatkommunikációt végzi a speciális előfizetésen keresztül.

Ilyen m2m előfizetések kapcsolódnak például a 3G-s Amazon Kindle olvasóhoz, vagy a valósidejű forgalmi információkat is közlő TomTom navigációs készülékekhez, de az online pénztárgépekhez is, illetve hamarosan az új autókhoz is. A hétköznapi funkciók mellett a gépi adatforgalmazásban nagy felvevőpiacnak számít még a kereskedelem, szállítás, logisztika, épületgépészet is. Vannak olyan piacok, ahol a forgalomban lévő SIM-kártyáknak már több mint a harmada nem klasszikus előfizetéshez, hanem valamilyen m2m megoldáshoz kapcsolódik, de néhány éven belül, a csatlakoztatott eszközök térnyerésével az előfizetői SIM-ek számát gyorsan maga mögött hagyja majd az m2m. Becslések szerint az évtized végére tízmilliárdos nagyságrendű SIM működik majd világszerte.

Gépek globális hálózata

A szolgáltatók mindegyike arra törekszik, hogy létrehozzon egy legalább regionális, de inkább globális hálózatot, amin belül hatékonyan képes kezelni a gépi adatkommunikációt, illetve üzleti szempontból is működőképes ajánlatokkal tudja kiszolgálni a potenciális ügyfeleket. Mai sajtótájékoztatóján az Analysys Mason 2013 végi Machina Research kutatására hivatkozva a Vodafone azt közölte, hogy globálisan a legnagyobb m2m szolgáltató, s a 2020-re vonatkozó jóslatokban a várható szolgáltatói m2m bevételek 10,7 százaléka csapódik majd le a Vodafone csoporton belül.

A pozitív megítélés alapja valószínűleg a már meglévő nagyobb ügyfélbázis, illetve a globális SIM-kártya szolgáltatás és a hozzá tartozó Global Data Support Platform. A jelenlegi partnerek között van például az Amazon, a TomTom, illetve a BMW is, ez utóbbi együttműködésnél az alapszolgáltatás a balesetek utáni vészhívás funkció üzemeltetése, de emellett a beépített SIM-en keresztül várhatóan előfizetéses médiaszolgáltatások is igénybevehetőek. A közeljövőben nem lenne meglepő, ha az eddig offline-ként megszokott eszközök tömege jelenne meg csatlakoztatott verzióval, legyen szó futócipőről, okosóráról vagy akár mezőgazdasági termelésnél használt időjárás-szenzorokról.

Az m2m szolgáltatás jelentősen eltér a mostani üzleti modellektől, ugyanis az eddigiekben egy SIM-kártya egy felhasználót szolgált ki, annak minden igényével együtt, az m2m viszont egy-egy eszközt, egy-egy funkciót fednek le, akár felhasználónként vagy akár felhasználók nélkül. Így a normál előfizetések árai, jellemző csomagkonstrukciói, illetve szerződési feltételei nem alkalmazhatóak erre. Rendszerint egy m2m előfizetésen átlagosan kevesebb adatforgalom van, sokkal fontosabb a folyamatos elérhetőség. Így például messze nem az a kérdés, hogy hány gigabájt adatforgalom jár, sokkal inkább az, hogy bármelyik GSM-hálózaton keresztül tud-e működni. Ha a fent említett BMW például olyan helyen szenved balesetet, ahol nincs Vodafone hálózat, akkor is tudnia kell kommunikálnia, de egy Kindle felhasználó is elvárja, hogy akár nyaralás közben a Zimbabwében is letöltődjön a Trónok Harca negyedik kötete.

Állam2állam

A Vodafone Magyarország számára az elmúlt időszak egy meglepően gyors felfutást hozott az m2m üzletágban, eddig ugyanis maximum néhány tucat kisebb céget kellett kiszolgálnia, de a múlt év két hirtelen jött állami projektje, az e-útdíj, illetve az online pénztárgépek miatt a semmiből százezres nagyságrendű m2m SIM-kártya jelent meg. A Vodafone tájékoztatása szerint az e-útdíjszámítást kiszolgáló fedélzeti egységekből jelenleg körülbelül 30 ezer darab van üzemben, aminek 80 százalékában Vodafone SIM teljesít szolgálatot, illetve a botrányokkal tarkított online pénztárgépes piacon is hasonló lefedettsége van a brit szolgáltatónak, bár itt szerződés szerint a SIM-ek nem a Vodafone Magyarország, hanem a Vodafone Malta kezelésében vannak.

Magyarországon további ilyen nagyságrendű m2m beruházások nem várhatóak, talán az okosmérőórák elterjedése lehetne hasonló méretű dobás. Figyelembe véve viszont, hogy a fenti két történet miatt az infrastruktúra, szakértelem és az üzleti gyakorlat létrejött, valószínű, hogy más, például az okosotthonok, lakásautomatizálás vagy e-egészségügyi projektek esetében hazánk fejlettségét meghaladó ütemben fejlődhetnek az ilyen megoldások.

A Vodafone mellett természetesen a Telenor és a Telekom is jelen van ezeken a területeken, de egyelőre mindegyik szolgáltató radar alatt tartja ezt az üzletágat. Nem alakult még ki, egységes piaci mérési metrika, nem átlátható, hogy milyen üzleti modellek és milyen szerződési feltételek elérhetőek különböző nagyságrendű projekteknél, illetve látszólag egyelőre a fogyasztói és üzleti felhasználók is csak mérsékelten érdeklődnek a hálózton keresztül menedzselhető rendszerek iránt.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.