Szerző: Koi Tamás

2014. január 13. 08:17

Csődközelben a Hello HD Kft

Tavaly év végén csődközelbe került a Hello HD Kft, a vezeték nélküli műsorszóró piac egyik, korábban komoly ambíciókkal rendelkező szolgáltatója. A cég a műholdas ügyfélbázisát még tavaly ősszel eladta, a Budapesten és környékén üzemelő AM-mikró szolgáltatás jövője azonban továbbra is kérdéses.

Nem jött be az eredetileg felvázolt üzleti terv, majd később a stratégiaváltás sem hozott sikert, ezért tavaly év végén csődközeli helyzetbe került, végül december 31-én csődvédelembe menekült a Hello HD Kft, mely prémium műholdas szolgáltatóként kezdte tevékenységét évekkel ezelőtt. A cég tavaly értékesítette műholdas ügyfélbázisát, emellett azonban több ezer olyan előfizetője is van, akik Budapesten és környékén vesznek igénybe AM-mikró tévészolgáltatást. Utóbbiak sorsa egyelőre nem tisztázott, a cég helyzete legfeljebb néhány hónapig biztosított, amennyiben nem valósul meg a tervezett külföldi befektetés.

Bajban a Hello Digital

A Hello HD rendkívül nehéz anyagi helyzete alapvetően három tényezőre vezethető vissza - vázolta fel lapunknak Sár Csaba, a cég ügyvezetője. A szolgáltató műholdas üzletága az évek során nem tudott számottevően növekedni, és idővel hatalmas adósságot halmozott fel, emellett a Hello HD 2010-ben bankhitelből vásárolta meg az Antenna Hungária Antenna Digital márkanevű AM-mikró szolgáltatásának ügyfélbázisát, ennek fizetése is jelentős terhet képezett. Mindezek mellett a 2010-ben bevezetett távközlési különadó további 150-200 millió forintos mínuszt hozott a társaságnak.


Hello HD műholdas set-top box: megelőzte a korát

Hello HD történelem

A Hello HD műholdas szolgáltatás 2008 tavaszán jelent meg Magyarországon. A műsorválasztékban eleinte csak néhány HD-adás szerepelt, a szolgáltatás műszaki fejlettségét inkább a versenytársakkal összehasonlítva kifejezetten korszerűnek számító beltéri egység biztosította.
A cég 2008-ban még ambiciózus terveket dédelgetve egy éven belül 50 ezer előfizetőre számított, az előfizetői kör valójában a csúcson sem érte el ennek a mennyiségnek a tizedét.
Később fapados műholdas szolgáltatással (Olcsó TV) és white label modellel is próbálkozott a vállalat (a BTellel karöltve), ám ezek a próbálkozások sem vezettek komoly sikerre.

A folyamatos likviditási problémák oda vezettek, hogy a Hello HD Kft. műholdas műsorszóró partnere, a francia Eutelsat 2011-ben jelentősen leszűkítette a szolgáltatás részére biztosított transzponder-kapacitást, ami a műsorválaszték drasztikus csökkenését is eredményezte. Nem hivatalos, bennfentes értesüléseink szerint a cég az Antenna Hungáriának sem tudta mindig maradéktalanul kifizetni a szolgáltatási díjat - az AM-mikró szolgáltatás infrastruktúráját ugyanis továbbra is a műsorszóró üzemelteti.

Sár a HWSW-nek megerősítette, hogy a szolgáltató hosszú, eredménytelen keresés után tavaly ősszel végül vevőt talált a műholdas szolgáltatás ügyfélbázisára. A nem egészen háromezer előfizetőt a luxemburgi M7 Csoport műholdas feladást végző érdekeltsége, az E4C Csoport vásárolta fel úgy, hogy 100 százalékos tulajdonrészt szerzett az eVision Kft-ben, amely többek között a Hello HD műsorainak feladását is végzi. A Hello HD műholdas szolgáltatást így már nem a Hello HD Kft. üzemelteti, hanem a cseh tulajdonú eVision.

Bár lapunk információi szerint előszerződés született rá, az M7 mindeddig nem írt alá vételi megállapodást a Hello HD AM-mikró platformjának, a Hello Digitalnak az ügyfélbázisára. Ennek egyik legfőbb oka a HWSW birtokába jutott információk szerint a platform bizonytalan sorsa lehet. Értesüléseink szerint ennek oka, hogy a Hello HD Kft. és a szolgáltatás infrastruktúráját biztosító Antenna Hungária közt vita alakult ki arról, hogy a műsorsugárzási szerződés időbeli hatálya meddig terjed ki, illetve milyen feltételekkel hosszabbítható.

Antenna-hátraarc?

Úgy tudjuk, az Antenna Hungária álláspontja szerint idén áprilisban lejár a műsorszórási szerződés hatálya, míg a Hello HD szerint a Hello Digital szolgáltatás sugárzására 2017-ig van érvényes szerződés az Antenna Hungáriával. A megegyezést nehezíti, hogy a Hello HD nem csak a műholdköltségeket nem tudta fizetni, hanem az Antenna Hungária felé is jelentős tartozást halmozott fel, illetve többször késedelmesen fizetett, emellett a műsorszóró stratégiai szempontból alapvetően ellenérdekelt lehet az AM-mikró szolgáltatás további biztosítását illetően.

A Budapesten és környékén elérhető, nagyjából 20 ezer háztartás által használt AM-mikró rendszer bár nagyobb műsorválasztékot, több szolgáltatást, illetve adott esetben jobb minőséget biztosít nála, mégis az Antenna Hungária egyik kulcstermékének, a földfelszíni sugárzású digitális tévés platformnak (DVB-T) konkurenciája. Éppen ezért nem kizárt, hogy a műsorszóró újra saját használatba venné a platformot, netán teljes egészében megszüntetné, abban reménykedve, hogy az említett 20 ezer előfizető nagy része a MinDig TV Extra szolgáltatást választaná a műholdas és kábeles szolgáltatások helyett.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Tovább bonyolíthatja a helyzetet, hogy az Antenna Hungária tulajdonosa hivatalosan meg nem erősített információk szerint jelenleg is tárgyal a szolgáltató állami kézbe kerüléséről - a francia anyacégről, a TDF-ről hosszú ideje tudható, hogy bevallottan túl akar adni leányvállalatain (ezt több országban már meg is tette). Ez esetben a legvalószínűbb forgatókönyv az lehet, hogy a szolgáltató beolvad a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapba, mely egyben a közszolgálati tévé- és rádióműsorok gyártója.

Fontos, hogy a Hello HD Kft. helyzete a Hello HD műholdas szolgáltatás ügyfeleit egyáltalán nem érinti már, sőt, a szolgáltatás előfizetői rövidesen a műsorválaszték bővülésére számíthatnak. A Eutelsat ugyanis nem sokkal az ügyfélbázis eladását követően bővítette az eVision számára elérhető kapacitást, az újabb transzpondert pedig éppen az elmúlt héten kapcsoltba be a szolgáltató. Az új, bővülő műsorválasztékról azonban egyelőre nem érhető el semmilyen információ a Hello HD weboldalán.

Egységben az erő

Úgy tudjuk, hogy az M7 nem számít arra, hogy rövid távon több tízezer előfizetővel bővítse a Hello HD műholdas platform ügyfélbázisát - erre a stagnáló magyar műholdas piacon legfeljebb akkor lehet esély, ha versenyképes csomagmodellekkel áll elő a cég, erre vonatkozóan azonban egyelőre meglehetősen szűkek a lehetőségek. A több országban is jelen lévő cég azonban éppen a nemzetközi jelenlét miatt gazdaságosabban üzemeltethet műholdas szolgáltatást, illetve olcsóbban juthat kapacitáshoz, mint egy kis, alig pár ezer előfizetővel rendelkező magyar cég.

Emellett nyilvánvaló az is, hogy a Hello HD eredeti koncepciója, a prémium műholdas szolgáltatás nyújtása ma Magyarországon rendkívül szűk előfizetői bázis számára vonzó. Azt viszont egyelőre nem tudni, hogy ha prémium minőség nem számít akkora értéknek, mivel tűnne ki a szolgáltató. Tovább nehezíti az újjászülető platform helyzetét, hogy a Hello HD 2008-as indulása óta eltelt időben a kábeles szolgáltatók sem ültek a babérjaikon, választékuk az idők során tucatnyinál is több HD-csatornával bővült (igaz, ezzel európai viszonylatban még így sem büszkélkedhet a magyar piac).

A Hello HD AM-mikró üzletágának eladásával, illetve a szerződéses feltételekkel kapcsolatban kerestük az Antenna Hungáriát és az M7 csoportot is, előbbi titoktartási kötelezettségre hivatkozva nem árult el részleteket, utóbbi a cikk megjelenéséig nem reagált megkeresésünkre.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról