Szerző: Gálffy Csaba

2013. december 16. 12:30

Kudarcot vallott az Avon SAP-bevezetése

Súlyos problémákat okozott az egyelőre csak Kanadában bevezetett új rendeléskezelő rendszer az Avon kozmetikai cég számára, az üzletkötők tömegével hagyják ott a céget. A problémás szoftverbevezetést a cég leállította, a megvásárolt licenceket pedig leírják.

Leállította 125 millió dolláros beruházását az Avon kozmetikai vállalat, miután a négy éve futó projekt bevezető tesztje kudarccal végződött - írja a Wall Street Journal. Az új, SAP által szállított rendeléskezelő backend és az ahhoz párosított, más beszállítótól származó felület párosát a második negyedévben kezdték el használni élesben Kanadában, használata azonban problémásnak bizonyult, a céget komoly számban hagyták el a külsős értékesítő munkatársak, így a globális bevezetésről az Avon lemondott. A problémát a kozmetikai cég a negyedéves pénzügyi jelentést követő konferenciahíváson is megemlítette, akkor az Avon elnök-vezérigazgatója a kanadai értékesítők számának meredek eséséről számolt be. A telepített rendszer terv szerint működött, ám a mindennapi folyamatokban bekövetkezett változás túl nagy volt az értékesítő munkatársak számára.

A kozmetikai cég tőzsdefelügyelethez eljuttatott jelentése szerint "a normális üzletmenetet felborításának potenciális kockázata miatt" a rendszert más országokban nem vezetik be. A döntés súlyos pénzügyi veszteséget hordoz, a jelentés szerint az Avon 100-125 millió dolláros értékleírásra kényszerül, ami a megvásárolt, de be nem vezetett szoftverek licencköltsége. Az új rendeléskezelő az Avon szerint üzemben marad Kanadában, de egyéb piacokra (Brazília, Egyesült Államok, Mexikó, Egyesült Királyság és Oroszország) már nem terjesztik ki azt a tervekkel ellentétben. Az Avon nyilatkozata szerint a cég elkötelezett az elavuló informatikai háttér frissítése mellett, azonban a kanadai megoldás helyett a jövőben mást fognak választani.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Azt mindenképp érdemes megjegyezni, hogy a hiba nem az SAP szoftverében található, ezt igyekezett az SAP szóvivője is hangsúlyozni: az Avonnak leszállított szoftver "rendeltetésszerűen működik, a projekt implementációs problémái ellenére". Az SAP szerint a két vállalat a jövőben is együttműködik majd. Az Avonnak nem ez az első problémás szoftver-bevezetése, korábban Brazíliában okozott fennakadásokat az Oracle vállalatirányítási rendszerének integrációja, amely a manuális leltárkezelést automatizálta volna.

Nehéz feladat

A történet jól mutatja, hogy a nagyvállalati szoftverkörnyezetek integrációja elképesztően bonyolult, és nem is mindig sikeres folyamat. A különböző szállítóktól származó rendszerek együttműködése még támogatott forgatókönyvek esetében sem mindig zökkenőmentes, ha pedig a felhasználó a maga útját kívánja járni, akkor érdemes a legrosszabbra felkészülni - függetlenül az egyes szoftverek minőségétől és a gyártói garanciáktól.

Az elbaltázott szoftverintegrációs projektek szép számban előfordulnak világszerte. Emlékezetes például az IBM ausztráliai kalandja, amelyben Queensland tagállam bérszámfejtő rendszerének frissítését vállalta el a cég. A szolgáltatásként nyújtott rendszerintegráció során eredetileg 6 millió ausztrál dollárért kapott volna új SAP szoftvert az adminisztráció, az összeg azonban néhány év alatt ezerfős műveletre duzzadt, 1,2 milliárdos (!) végösszeggel. A súlyos menedzsmenthibákkal sújtott projekt nyomán Queensland helyi kormányzata az IBM-et kitiltotta a tagállamból és pert is indított - a szerződés miatt azonban ennek megnyerésére minimális esélye van az államnak, ráadásul hibát nem csak az IBM, de a kormányzat is bőven vétett.

A McKinsey felmérése szerint az ilyen nagy méretű rendszerintegrációs projektek esetében kevés az esély a kimondott sikerre. A 15 millió dolláron felüli IT-beruházások 45 százaléka költségcél fölött zárul, 7 százalékuk pedig időben is elcsúszik a kiadott határidőhöz képest. Egészen elképesztő, mintegy 17 százalékos azon projektek aránya, amelyek nemcsak kudarccal végződnek, de az egész vállalat működését veszélybe sodorják.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról