:

Szerző: Gálffy Csaba

2013. december 30. 11:47

A Chrome OS nagy éve volt 2013

Fű alatt ért el áttörést a Chrome OS, a legfrissebb adatok szerint már több mint 20 százalékos részesedéssel rendelkeznek a Chromebookok az amerikai laptop-piacon. Ugyan a gépek viszonylag limitáltak, intézményi környezetben vagy második gépként kiválóan helyt állnak - és a gyártók is imádják.

Növekvő amerikai számítógép-eladásokról számol be az NPD Group, a piackutató azonban a hagyományos asztali gépek és notebookok mellett ide sorolja már a tableteket is. A legfrissebb, január-november periódusra vonatkozó adatok szerint az Egyesült Államokban kereskedelmi csatornákon keresztül 14,4 millió desktop, laptop és tablet fogyott, ami 25,4 százalékos növekedésnek felel meg. Az NPD szerint a vizsgált időszakban a desktopok volumene 8,5 százalékkal, a noteszgépeké 28,9 százalékkal nőtt. A leggyorsabban bővülő szegmens továbbra is a tableteké, amely 49 százalékkal múlta felül a tavalyi tízhavi teljesítményt.

Nulláról tízre egy év alatt

A különböző platformok azonban igen eltérő teljesítményt mutattak: míg a windowsos asztali gépek eladásai 10 százalékkal bővültek, a hordozható gépek stagnáltak, az Apple gépek pedig komoly, 7 százalékos visszaesést produkáltak, a Google Chromebook rendszerrel szerelt gépei szárnyaltak - és valódi áttörést tudtak elérni a piacon. Az NPD Group adatai szerint a vizsgált csatornákon keresztül mintegy 1,76 millió Chromebook fogyott január és november között. A látványos növekedés a piaci részesedésben is megmutatkozik, a noteszgépek között a Chrome OS már a torta 21 százalékát hasítja ki, ilyen rendszer fut tehát minden ötödik eladott gépen. A Chromebookok már a teljes desktop+notebook+tablet piacon is jól látható, 9,6 százalékos részesedéssel rendelkeznek, magasabbal, mint a Google másik "divíziója", az androidos tabletek.

A teljes piacon a Microsoft továbbra is domináns, részesedése azonban egyetlen év alatt is meredeken esett, a notebookoknál elszenvedett 9 százalékos visszaesést a windowsos tabletek másfél százalékos előrelépése egyelőre képtelen pótolni. Ez a jövőben azonban változhat, ahogy a gyártók a különböző tablet-billentyűzet kombinációt hordozó egységekkel árasztják el a piacot és széles körben elérhetővé válnak a 7-8 hüvelykes, legnépszerűbb méretkategóriában versenyző modellek. Esett az Apple részesedése is, mind a noteszgépek, mind a tabletek között érzékeny vereséget szenvedett a gyártó. Előbbi kategóriában, 2,6 százalékról 1,8 százalékra, az iPadeknél 17,1 százalékról 15,8 százalékra esett a teljes piacon mért részesedés, az almás gyártó képtelen volt tartani a lépést a piac bővülésével.

Nem várt siker

A Chrome OS piaci teljesítményéről erősen megoszlottak az elemzői vélemények, a Digitimes tajvani ipari lap például névtelen forrásokra hivatkozva azt állította, hogy még a Microsoft Surface-ből is több fogyott idén, mint ezekből a modellekből. A Chrome OS mint operációs rendszer a NetMarketShare felmérésében sem jelenik meg tényezőként, ennek fényében váratlan, hogy az iparági adatokkal dolgozó és hitelesnek számító NPD ekkora áttörést mért.

Persze a Chromebookok piaci sikerét már korábban is sejteni lehetett a PC-gyártók és a Microsoft reakciójából. Jel volt például, hogy a kezdeti óvatosság után egyként ugrottak a platformra, ma már a Samsung és az Acer mellett a HP, az LG és a Lenovo is gyárt ilyen modellt, a Dell pedig 2014 januárjában mutatja be saját darabját. A gépek a belépő szinten, a korábban netbookok által uralt szegmensben hódítanak, de nagy sikert értek el különböző intézményi beszerzéseken (például az amerikai iskolai kerületek 22 százaléka használ már Chromebookot valamilyen mennyiségben).

Biztonságkritikus rendszerek, rekordidő alatt (x)

Az autóipari beszállítók szegmensében egyedülállóan agilis szervezeti egységet hoz létre a thyssenkrupp.

Biztonságkritikus rendszerek, rekordidő alatt (x) Az autóipari beszállítók szegmensében egyedülállóan agilis szervezeti egységet hoz létre a thyssenkrupp.

A Google rendszerének sikerére a Microsoft is reagált, az Egyesült Államokban intenzív kampányt indított a Chromebookok ellen. A redmondi óriás ebben arra igyekszik felhívni a vásárlók figyelmét, hogy ezek a gépek gyakorlatilag billentyűzettel ellátott böngészők, amelyek nem futtatják a "normális" alkalmazásokat, internetelérés nélkül pedig gyakorlatilag használhatatlanok. Az erősen megosztó reklámok hatása vitatható, a támogatók szerint pontosan mutatja be a Chrome OS súlyos hiányosságait, a másik oldal szerint viszont fontos erőfeszítést tesz a felhasználók edukációjáért.

A Google saját hatáskörében igyekszik a Chrome OS korlátait eltüntetni, a böngészőt pedig teljes értékű, keresztplatformos számítástechnikai futtatókörnyezetté avatni. Ennek a stratégiának több eleme is jelentkezett idén, a natív kódfuttatástól a JavaScriptet leváltó új programozási nyelv szabványosításáig. A felhasználók oktatására azonban a Google-nak már egyre kevesebb gondja kell legyen, a tabletek már évek óta tanítják, hogy hogyan kell a nem-Microsoft rendszereket használni és melyek az offline használat korlátai.

a címlapról