Szerző: Dojcsák Dániel

2013. november 4. 14:00

A Facebook már mobil termék

A Facebook legutóbbi pénzügyi jelentésekor a vállalat újabb adatokat fedett fel a felhasználói szokásokkal, illetve a hirdetési bevételekkel kapcsolatban. Megdöbbentő a fejlődés a mobilos felületen, vagy csak az asztali környezet fagyott be?

A számok alapján úgy tűnik, hamarosan minden szempontból megelőzi a Facebooknál a mobilos felület az asztali webest, tehát a Facebook eredeti felülete háttérbe szorul, mint az aktív felhasználók számát, mind a hirdetési bevételeket tekintve.

Mark Zuckerberg alapító az elemzői tájékoztatón többek közt beszámolt arról, hogy immár a napi aktív felhasználói szám 48 százaléka valamilyen mobileszközről éri el a közösségi oldalt, illetve a hirdetési bevételeknek már 49 százaléka származik a mobilos klienseken megjelenő reklámokból. Ez azért is meglepő, mert a Facebook alig több mint másfél éve kezdte monetizálni a mobil felületeit, előtte az reklámmentes volt, hirdetéssel kizárólag a webes verzióban lehetett találkozni. Az információ egyrészt pozitív kicsengésű is lehet, hiszen a fontosnak ítélt mobilos felület robbanásszerű növekedésben van, másik oldalról viszont kínos, hogy 1,2 milliárd felhasználó mellett a Facebook képtelen érdemi reklámbevételeket produkálni a weben.

Ahová a felhasználók mennek, oda mennek a reklámok is

A harmadik negyedéves hirdetési bevételek már 890 millió dollárra rúgnak a legfrissebb pénzügyi jelentés alapján, a növekedést többek közt az app telepítésre buzdító bannerek és az egyéb mobilos felhasználói aktivitásokra csábító reklámoknak lehet betudni. A Facebook mobilos forgalma masszívan növekszik, tavaly ilyenkor a havi aktív felhasználók száma még csak 604 millió volt, idén őszre ez 874 millióra növekedett, ez 44 százalékos ugrást jelent. Talán emiatt is érdemes fenntartással kezelni a Facebook elnéptelenedéséről szóló híreket. Ez utóbbi statisztikában egyébként benne vannak azok is, akik kizárólag mobil készüléken érik el a közösségi oldalt, illetve azok is, akik vegyesen használják azt, viszont az Instagram felhasználók nem szerepelnek a kimutatásban.

Pedig a Facebook számára fontossá vált a megvásárolt képmegosztó szolgáltatás is, mára már a teljes mobilon eltöltött idő 20 százalékát teszi ki a Facebook- és Instagram-használat kombináltan, legalábbis az Egyesült Államokban. A comScore kutatása alapján a Facebook/Instagram használatára az amerikaiaknak több ideje megy el, mint a YouTube, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Pandora és Yahoo nyomkodására összesen.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Érdekes tény az is, hogy immár 254 millió olyan felhasználó van, aki kizárólag mobilon használja a közösségi oldalt. Nekik feltételezhetően nincs PC-jük, vagy azért, mert a dél-ázsiai mobil boom részesei és az első internetképes eszközük egy okostelefon vagy egy tablet, vagy éppen azért, mert akár európaiként, akár amerikaiként minden, amit online csinálnának, az egy tableten is elvégezhető, ezért a fotelből már nem kelnek fel bekapcsolni egy PC-t. Technikailag minden ötödik felhasználó csak mobilon Facebookozik.

A Facebook az új telekommunikáció

Amennyiben ez a trend tovább erősödik és erre számít a szolgáltató is, akkor érthető, hogy az asztali webes reklámozás területén gyengülni látszik az innovációs akarat. Korábban éppen a mobil volt reklámmentes, előfordulhat, hogy pár éven belül a helyzet megfordul és az asztali web lesz a másodlagos, megtűrt platform.

A Facebook egyébként továbbra is vezető helyzetben van a közösségi platformok között, a Statista.com által most publikált kutatás szerint a Facebook a legnagyobb médiumok forgalmának több mint 10 százalékát hozza. Tavaly ez a szám még csak 6,5 százalék volt a Facebook esetében, illetve hasonló trendet mutat a Pinterest és a Twitter is. A Digg, YouTube, LinkedIn és a Google+ viszont nem működik média aggregátorként.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról