Szerző: Koi Tamás

2013. október 28. 14:31

Átment az Európai Tanácson a távközlési reformcsomag

Még az Európai Parlament mandátumának lejárta előtt megszavazhatja a testület azt az átfogó, az európai távközlési piac egységesebbé tételét célzó reformcsomagot, mely többek közt eltörölné a barangolási díjakat, csökkenti a szolgáltatók adminisztrációs terheit és többletjogokat biztosít a fogyasztóknak.

Az Európai Unió csúcsvezetői múlt hétvégi találkozójukon lényegében rábólintottak arra az átfogó, a távközlési piacot szabályozó reformcsomagra, mely már jövőre jelentős változásokat eredményezhet az európai telekommunikációs szektor, azon belül is elsősorban a mobilszolgáltatói szegmens működését illetően. A sokat vitatott reformcsomagot Neelie Kroes, az Európai Bizottság digitális portfólióért felelős biztosa terjesztette elő idén szeptemberben, többször is hangsúlyozva, hogy a csomag mielőbbi elfogadása elemi érdeke a versenytársaktól egyre inkább leszakadó nemzetközösségnek.

Fókuszban a távközlés

A 28 tagállam legfelsőbb vezetőinek, illetve az Európai Bizottság tagjainak részvételével október 24-én és 25-én lezajlott csúcstalálkozó egyik legfontosabb napirendi pontja éppen ezért a távközlési reformcsomag volt, melynek mielőbbi, plenáris vitára bocsátása és szavazása mellett állt ki az Európai Tanács. Mindez azt jelentheti, hogy a reformcsomagot még az Európai Parlament mandátumának lejárta előtt megszavazhatják, ez esetben pedig a legtöbb új intézkedés - elsősorban a roamingot érintő főbb változások - még jövő nyáron életbe léphet.

A távközlési piac reformcsomagját szeptember 11-én fogadta el az Európai Bizottság azzal a céllal, hogy mielőbb megteremtse az iparág egységesebb európai működési kereteit. A hét főbb pillérre építkező, "Behálózott kontinens" munkanéven futó szabálygyűjtemény a Bizottság elképzelései szerint fogyasztóknak csökkenő terheket, a vállalkozásoknak egyszerűbb adminisztrációt jelent, és számos új jogot biztosít felhasználóknak és szolgáltatóknak egyaránt.

Így többek közt a szabályozási csomag része, hogy a szolgáltatók a jövőben mind a 28 tagállamra vonatkozó egységes működési engedélyt kaphatnak, emellett változik a távközlési alpiacok szabályozására vonatkozó szigorú jogi küszöbérték (amely a szabályozott piacok számának csökkenését eredményezheti), valamint a más társaságok birtokában lévő hálózatok bérlésére vonatkozó feltételek további harmonizálása várható a versenyképes szolgáltatások támogatása érdekében.

Szintén fontos adminisztratív kezdeményezés, hogy a reformcsomag az összehangolt frekvenciakiosztás lehetőségét is meg kívánja teremteni, méghozzá úgy, hogy a kiosztás továbbra is a tagállamok feladata maradna, és a mobilszolgáltatóktól kapott díjak is hozzájuk folynának be, de a cégek tevékenységüket egységesebb keretben végeznék. A reformcsomag egyik legtöbbet vitatott pontja ez volt, hiszen mind a szakhatóságok, mind a nemzetállamok vezetői hangsúlyozták, hogy ezek az egységesítési törekvések több ponton is sérthetik a tagállamok szuverenitását.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az ügy jelentőségét jól jelzi, hogy a rádióspektrumok nemzeti kezelése kapcsán a magyar delegáció is megszólalt, méghozzá a legfelsőbb szinten: "Magyar szempontból fontos fenntartás, hogy mi a rádiófrekvenciák értékesítésének jogát nem akarjuk átadni Európai Uniós szintre és a rádiófrekvenciák működtetésének a jogát sem akarjuk átadni" - mondta el a csúcstalálkozó utáni rövid interjújában Orbán Viktor miniszterelnök.

A reformcsomag másik, elsősorban a fogyasztók számára fontos alappillére, a roamingdíjak teljes eltörlése ugyanakkor érthető okokból a szolgáltatóknál ütközött komoly ellenállásba. Az Európai Bizottság által beterjesztett, immár a Tanácson is átment javaslat ugyanis egyebek mellett olyan elemeket tartalmaz, mely szerint 2014. július 1-jétől tilos lesz az EU-n belül utazók bejövő hívásaiért díjat felszámítani. Emellett a javaslatcsomag előírja a mobilszolgáltatók számára, hogy az ügyfélnek vagy a hazai árakhoz közelítő, az egész EU-ra érvényes díjcsomagot kell kialakítaniuk, vagy be kell vezetniük a roaming szétválasztás intézményét, vagyis a külföldre utazó mobilozónak lehetőséget kell biztosítani arra, hogy a hívószáma megtartásával egy partnerszolgáltató roaming ajánlatát vegye igénybe a honos szolgáltató megoldása helyett.

Megosztó csomag

Az Európai Bizottság új távközlési reformcsomagja a múlt hétvégi látszólagos konszenzus ellenére komolyan megosztotta az európai politikát, illetve a Bizottságon belül sem feltétlenül értett egyet az alapelvekkel mindenki. Kroes csomagja ugyanis iparági szakértők szerint konszolidáció-párti, vagyis alapvetően megengedő a nagy telkócégek egységesedési és akvizíciós törekvéseivel szemben, ez ugyanakkor hosszú távon a piaci verseny intenzitása ellen hat, ami idővel a szolgáltatások árszintjére is rányomhatja a bélyegét.

A Bizottság versenyjogi biztosa, Joaquin Almunia az európai piaci konszolidációs törekvések, illetve idei akvizíciós tervek kapcsán korábban többször is kifejtette, a folyamatot csak úgy tartja elfogadhatónak, ha közben a fogyasztók érdekei nem sérülnek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról