:

Szerző: Hlács Ferenc

2013. október 25. 12:31

Életeket menthetnek az önműködő autók

Nagyságrendekkel biztonságosabbak lennének az önjáró autók, mint az emberi sofőrök - állítják tanulmányukban a non-profit Eno Center for Transportation munkatársai. A kutatók szerint az irányítást a számítógép kezébe adva évente több tízezer haláleset lenne elkerülhető és az egyes országok dollármilliárdokat spórolhatnának.

Az autóbalesetek túlnyomó többsége - mintegy 90 százaléka - a sofőr hibájából történik, mert nincs megfelelő állapotban a vezetéshez, vagy nem tudja jól felmérni az útviszonyokat. A nonprofit Eno Center for Transportation kutatóinak legutóbbi tanulmánya szerint ez a járművek automatizálásával kiküszöbölhető lenne, jelentősen csökkentve a sérülések és halálesetek számát, valamint a karambolokból származó költségeket. A balesetekhez az alkohol vagy drogok hatása alatt álló sofőrök, a tapasztalatlanság, gyorshajtás, valamint a vizes és jeges utak is hozzájárulhatnak. Az önjáró járművek számítógépei érzékelnék a környező objektumokat és az útviszonyokat, és ennek megfelelően korrigálnák az autó mozgását, így nagyban csökkentve a balesetek kockázatát.

Emberéletek és dollármilliárdok

A tanulmány alapján, ha az Egyesült Államok járműveinek csupán tíz százalékát szerelnék fel számítógépes vezérléssel, az évente 211 ezerrel kevesebb balesetet jelentene és mintegy 1100 életet mentene meg; emellett a járulékos károk 22,7 milliárd dollárral csökkennének. Ha viszont az USA útjain haladó autók 90 százaléka lenne automatizált, azzal nem kevesebb mint 4,2 millió balesetet lehetne megelőzni, 21700 haláleset lenne elkerülhető, és mintegy 450 milliárd dollár kapcsolódó költséget spórolhatna meg az ország.

Az National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), vagyis az Egyesült Államok főútvonalainak biztonságával foglalkozó hivatal szerint a halálos kimenetelű balesetek mintegy 40 százalékáért alkohol- vagy drogfogyasztás, a sofőr figyelmetlensége vagy fáradtsága a felelős. Az autók számítógépes vezérlésével a fenti tényezők mindegyike kiküszöbölhető lenne.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

A jármű és jármű közötti, valamint a jármű és az infrastruktúra közötti kommunikáció segítségével az önjáró autók és tehergépjárművek 75 százalékkal csökkenthetnék a torlódást az autópályákon, már csak a balesetek számának visszaesésével is. Emellett az automatizált járművek a körülöttük lévő hasonló gépkocsikat is érzékelnék, és akár útvonalaikkal kapcsolatban is kommunikálhatnának velük. Így például egy, a kocsisor elején álló autó gyorsítása és fékezése alapján, konvojszerűen összehangolva közlekedhetnének az egyes járműoszlopok, a zsúfolt utakon is lehetővé téve a simább haladást, sőt a módszer a fogyasztásra is jó hatással lenne, valamint a fékeket is kímélné.

Egyre közelebb az utakhoz, de vannak még nyitott kérdések

A technológia bár futurisztikusnak tűnik, közelebb áll a megvalósuláshoz mind gondolnánk: már több autógyártó és technológiai vállalat, többek között a Google is bejelentette: 2020-ra önjáró autók piacra dobását tervezi. Idén augusztustól ráadásul Kalifornia és Nevada is engedélyezte, hogy hasonló járművek közlekedjenek útjain, a Florida és Washington, D.C. pedig megkezdte az önjáró autók tesztelését a közutakon, és már számos további államban is megkezdődött az engedélyeztetési folyamat. Emellett Nagy-Britanniában már dolgoznak egy a forgalmat megfigyelő "okos út" kiépítésén.

A sofőr nélküli gépkocsikat ugyanakkor még számos kérdés övezi, például hogy az egyes járművek milyen szinten lennének automatizáltak, a gyártók képesek lennének-e megfelelő biztonsági intézkedésekre, hogy meggátolják az autók fedélzeti számítógépei ellen irányuló esetleges hackertámadásokat, egy baleset esetén kit terhelne felelősség, valamint hogy a sofőrök egyáltalán hajlandóak lennének-e kiadni a kezükből az irányítást.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 21:32

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.