Szerző: Bodnár Ádám

2013. október 25. 10:02

Nagyon erős negyedéven van túl a Microsoft

A vártnál messze jobb eredményekről számolt be magyar idő szerint csütörtök késő este a Microsoft, amikor nyilvánosságra hozta harmadik naptári negyedéves pénzügyi mutatóit. A részvények árfolyama a jó hírre több mint 5 százalékot emelkedett.

18,6 milliárd dolláros rekordbevételt ért el a Microsoft a harmadik naptári negyedévre eső első pénzügyi negyedévben, ehhez 6,3 milliárd dolláros üzemi eredmény és 5,2 milliárdos nettó eredmény társult. Egy évvel korábban a vállalat 16 milliárdos bevétel mellett 5,3 milliárd dollár üzemi eredményt és 4,5 milliárdos nettó profitot könyvelhetett el. Az egy rézvényegységre jutó eredmény 10 centtel 63 centre ugrott.

Az elemzők 17,8 milliárd dolláros bevétel mellett 54 centes részvényenkénti profitra számítottak a lezárt negyedévben, ezeket a mutatókat a Microsoft messze felül tudta múlni, aminek az eredménye a részvényárfolyam 5 százalékos emelkedése lett a bejelentést követően. A cég papírjai az év folyamán több mint 26 százalékot erősödtek eddig.

Amy Hood pénzügyi igazgató

Gyengélkedő konzumer szegmens

A nemrég bejelentett nagyszabású átszervezéssel együtt a Microsoft a pénzügyi eredményeinek riportolási szegmenseit is módosította. Újabban nem termékenként, hanem megcélzott piaconként jelenti a mutatókat a vállalat, külön a lakossági és a vállalati szegmensekre. A vállalat tájékoztatása szerint a PC-piac vissszaesése a vártnál kisebb volt a lakossági szegmensben, miközben a céges PC-eladások tovább erősödtek. Ennek köszönhetően a Windows Pro eladások 6 százalékkal emelkedtek, miközben a "nem Pro" SKU-k forgalma 22 százalékkal esett vissza. A vállalat szerint ez a 22 százalékos visszaesés kevesebb a vártnál. A Windows OEM forgalom összességében 4,34 milliárd dollárt tett ki. Az Office lakossági eladásai enyhén, 4 százalékkal olvadtak, ahogy a vásárlókat a Microsoft igyekezett átterelni az előfizetéses Office 365 konstrukcióra. A lakossági szoftvereladások bruttó eredménye 3,93 milliárd dollárt tett ki, ami 4 százalékkal kevesebb mint egy éve.

A lakossági hardverek (pl. Xbox, Surface) forgalma 1,49 milliárd dollár volt a negyedévben, ami 37 százalékos emelkedésnek felel meg. A Microsoft tájékoztatása szerint a Surface tabletek értékesítéséből származó forgalom 400 millió dollárt tett ki, a gépekből kétszer annyi fogyott mint egy negyedévvel korábban (éves összehasonlítás itt nem lehetséges, mivel a tavalyi év azonos időszakában a Surface még nem volt piacon). Érdemes megjegyezni, hogy ezek még az előző generációs Surface modellek, az újakat csak ezen a héten dobta piacra a cég. Az életciklusa végéhez közeledő Xbox 360-ból 1,2 milliót adott el a vállalat. A bruttó eredmény majd felével 210 millió dollárra esett, köszönhetően elsősorban az új Xbox és az új Surface-ek bevezetésével kapcsolatos költségeknek.

A lakossági "egyéb" bevételek 17 százalékkal 1,64 milliárd dollárra emelkedtek, elsősorban a keresési bevételek 47 százalékos emelkedése miatt. A Microsoft szerint az amerikai keresőpiacon már  18 százalékos részesedéssel rendelkezik. Meghúzta még a bevételeket az Xbox Live tranzakciók száma, amelyek 25 százalék felett emelkedtek, valamint az Office 365 lakossági előfizetések bővülése. A vállalat közölte, az Office 365 Home Premiumra már több mint 2 millióan fizettek elő. A szegmens bruttó eredmény 350 millió dollár volt, ez 3 százalékos éves visszaesés.

Továbbra is erős az enterprise

A vállalati termékek és szolgáltatások továbbra is jó teljesítményt mutattak, annak ellenére, hogy a piacot és a makrogazdasági környezetet több cég is kedvezőtlennek festette le a negyedéves jelentéseiben. Redmondot ez látszólag nem akadályozta semmiben, a szoftverlicenc-eladások 7 százalékkal bővültek, az "egyéb" bevételek pedig 28 százalékkal ugrottak meg, elsősorban a cloudszolgáltatások sikerének köszönhetően.

A cég tájékoztatása szerint a vállalati szektorból összesen 11,2 milliárd dollár bevétel folyt be, ebből 9,6 milliárd dollárt tettek ki a szoftverlicencek és 1,6 milliárdot a különféle cloudszolgáltatások (pl. Office 365, Azure, Dynamics). Az Azure-ügyfelek és az Office 365 által kiszolgált felhasználók száma egyaránt 100 százalék felett nőtt, a Dynamics CRM felhasználók kétharmada pedig már a felhős verziót részesíti előnyben, derül ki a negyedéves eredményekből. A vállalati szegmens bruttó profitja meghaladta a 9 milliárd dollárt, a bruttó eredményhányad 81 százalék (!) volt.

Az elemzők részére szervezett konferenciahíváson elhangzott, hogy a vállalati infrastruktúra-szoftverek (Windows Server prémium verziók, a System Center) kétszájegyű százalékos bevételnövekedést produkáltak, hogy továbbra is erős az érdeklődés a SQL Server Premium verziók iránt (+30%), amelyek forgalma a piacnál nagyobb mértékben növekszik, és hogy az Office szerverek (Exchange, SharePoint, de különösen a Lync) is nagyon jól fogynak. A szerződött, de még be nem folyt bevétel 21 milliárd dollárra emelkedett a negyedévben.

a címlapról