Szerző: Dojcsák Dániel

2013. október 14. 11:04

A te fényképedet is használja a Google a reklámjához

Az Instagram tavalyi veszélyes manővere után most a Google gondolja úgy, hogy a felhasználási feltételei közé beiktat egy olyan passzust, amivel jogot formál a felhasználó aktivitásainak hirdetésekben való felhasználására. A Facebookról ez már ismerős lehet, de akkor is aggasztó.

A Google még két évvel ezelőtt, 2011-ben indította el programját, amiben elkezdte a több tucat különböző webes termékének felhasználói adatait egy közös ernyő alá gyűjteni. A Google+ legfontosabb hozadéka nem is az, hogy van már a Google-nek is a Facebookhoz hasonló közösségi oldala, hanem, hogy ezzel párhuzamosan létrejött az univerzális Google-profil. A szolgáltató a nevünket, fotónkat, demográfiai adatainkat, preferenciáinkat és a velünk kapcsolatos egyéb jelölőket végig hurcolja a teljes interneten, használjuk épp a YouTube-ot, Gmailt, Maps-et, a keresőt vagy a Play Store-t.

Egységes Google-élmény

A most bevezetés alatt álló Google Universal Analytics legnagyobb vívmánya is ezzel kapcsolatos: az elemző megoldás képes a weboldal-tulajdonosoknak a látogató életkorát, nemét és egyéb paramétereit is statisztikákba rendezni, anélkül, hogy azt a felhasználó az adott weboldalon közvetlenül elárulta volna. Bárhol mondtuk meg a Google-nek, hogy fiúk vagy lányok vagyunk és hány évesek, azt onnantól kezdve mindenhol tudni fogja rólunk. Ez alapjában véve egyáltalán nem rossz, sőt, egy sokkal természetesebb és kényelmesebb web élményét hozhatja közelebb mindenkinek, a most hétvégén bejelentett felhasználási feltételek változtatás azonban ennél eggyel beljebb lép.

A hétvégén a legtöbb felhasználó, aki a Google bármely szolgáltatásába belépett, találkozhatott egy felhívással, amiben a Google több egyéb apróság mellett arra hívta fel a figyelmet, hogy a jövőben a profillal bejelentkezett aktivitások, lájkolások, +1-ek, feliratkozások és egyebek hirdetések mellett jelenhetnek meg, mégpedig a Facebookhoz hasonlóan névvel és profilképpel együtt. Ha például +1-et nyomott valaki a Scudeira Ferrari Forma 1-es csapat oldalára, akkor valószínű, hogy a barátai az ezzel kapcsolatos hirdetéseket már úgy kapják meg, hogy “nézzétek csak, érdemes lekattintani ezt a hirdetést, hiszen ez a barátotok is megtette már”. Egy sportcsapattal kapcsolatban talán még nem is kínos a dolog, de egy intimebb márkánál, politikai pártnál, vallási szervezetnél vagy éppen egy teljesen érdektelen, csak az illető munkájához köthető márkánál már nem sokan örülnének a kapcsolásnak.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nem véletlen, hogy a Google is ad lehetőséget arra, hogy ebből a rendszerből kiléphessen bárki. Természetesen a kilépés opt-out, tehát alapértelmezésben mindenkinél engedélyezve van és az érzékenyebbek kikapcsolhatják. A hirdetésekkel való párosíthatóság kikapcsolása a “Shared Endorsement” menü beállításai között érhető el. Ehhez bármelyik szolgáltatásba bejelentkezve, a felső sáv jobb szélén lévő profilfotónkra kell klikkelni, itt a fiókbeállításokat, azon belül pedig a Google+-t kell választani. A felsorolásban megtaláljuk a fenti pontot is, alapból bekapcsolva, mellette a szerkesztés lehetőségét. Itt a Google még megpróbál a lelkiismeretünkre hatni azzal, hogy, ha kikapcsoljuk a funkciót, akkor a barátaink kevésbé részesülnek a mi ízlésünknek köszönhető előnyökből. Ha valaki több fiókkal rendelkezik, akkor ne felejtse el mindegyiknél kikapcsolni, ha zavarják az efféle személyes hirdetések.

A felhasználó dönt

Ha valaki már a Google-egyesítés korábbi szakaszában tiltakozott, tehát nem aktiválta az átfogó közös és publikus Google+ profilját, akkor természetesen a hirdetéses verzió sem lesz rá érvényes - a Google tiszteletben tartja a felhasználó döntéseit. Cserébe persze egyre több lehetőségről le is kell mondani, például ma már a YouTube-on hozzászólni és a Play Store-ban értékelni sem lehet Google+ profil nélkül. A változtatások teljes leírását mindenki megtalálja a hivatalos bejegyzésnél is, illetve ha nem ugrotta át, akkor az elmúlt napokban a Google szolgáltatásokon belül is szembe kellett jöjjön a felhívás.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról