Szerző: Bodnár Ádám

2013. október 4. 08:48

Egymilliárd dollárt vár a tőzsdétől a Twitter

Nyilvánosságra hozta a részvényeinek tőzsdei bevezetéséhez szükséges S-1 dokumentumot a Twitter. A vállalat bevétele ugyan lendületes ütemben nő, de a felhasználói szám bővüléséről ez már nem mondható el. A cég ráadásul masszívan veszteséges.

TWTR jel alatt fognak kereskedni a Twitter részvényeivel, miután a cég papírjait bevezetik a tőzsdére. A közösségi mikroblog-szolgáltató végre közzétette az S-1 dokumentumot, amelyet az Értékpapírpiaci- és Tőzsdefelügyelethez juttatott el, és amely pontos képet ad a vállalat pénzügyeiről és növekedési kilátásairól. A Twitter korábban nem fedte fel ezt a dokumentumot, mivel egy új törvény értelmében az 1 milliárd dolláros bevételt el nem érő cégek esetében ezt legkésőbb a tőzsdei megjelenés előtt 21 nappal kell közzétenni.

Növekedés és veszteség

A Twitter havi aktív felhasználóinak száma 218 millió volt június végén, ami 44 százalékkal több mint egy évvel korábban, azonban csak 7 százalékkal több mint a márciusi negyedév végén, ami a felhasználói szám bővülésének lassulására utal. Az S-1 dokumentum tanúsága szerint a Twitter az idei első félév során 254 millió dolláros árbevételt ért el, amely több mint duplája az egy évvel korábbinak, azonban ehhez jelentős, 69 millió dolláros veszteség is társult. A vállalat a tőzsdei megjelenéstől 1 milliárd dollár friss tőke beáramlását reméli, amely a jövőbeli növekedésének költségeit fedezheti.

Az Egyesült Államokban a Twitter mára kommunikációs közművé nőtte ki magát, gyakorlatilag elmondható, hogy aki a közéletben számít, az rendelkezik Twitter-csatornával, legyen szó akár politikusról, zenészről, sportolóról vagy tévés személyiségről. A Twitter felhasználóinak háromnegyede azonban az Egyesült Államokon kívül él, a bevételek háromnegyede azonban az USA-ból származik - az egyszerre fenyegetés is a cég számára, mivel a forgalma nagyon ki van téve az amerikai piacnak, másfelől meg persze lehetőség, hiszen egy hatalmas nemzetközi felhasználói bázis van jelenleg "monetizálatlanul".

Emlékezetes, hogy a Facebook tavalyi tőzsdére vonulásakor több mint 800 millió aktív felhasználóval rendelkezett, éves árbevétele elérte 3,7 milliárd dollárt, nyeresége pedig az 1 milliárd dollárt. A Twitter ugyan a Facebookkal nagyjából egy idős (előbbi 2006-ban indult, utóbbi 2005-ben vált világszerte elérhetővé), az alapítás óta eltelt időben azonban nem tudott akkora felhasználói bázist kiépíteni, ráadásul az egy felhasználóra eső bevétele is jóval alacsonyabb a Facebooknénál - amelynek felhasználónkénti bevétele messze elmarad például a Google hasonló mutatójától.

Komoly mobilos bevétel

Igaz, maga a Twitter is lényegesen kevesebbet ér a Facebooknál. Zuckerberg cége 100 milliárd dolláros értékeltség mellett ment parkettre, a Twitter saját becslései szerint a piaci értéke nem éri el a 10 milliárd dollárt sem jelenleg - a közelmúltbeli tranzakciók alapján 9,7 milliárd dollár a kapitalizáció. A vállalat azonban sikerrel vette a legfontosabb akadályt, ami előtt a Facebook állt korábban: árbevételének kétharmada a mobil felületeken keletkezik. A Twitter felhasználóinak háromnegyede mobilon (is) használja a szolgáltatást, a cég is tudja azonban, egyik legfontosabb feladata lesz a mobilos felhasználói bázis növelése.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az S-1 dokumentum szerint a Twitter árbevételének túlnyomó többsége reklámokból folyik be, egy kisebb rész pedig abból, hogy a vállalat egyes cégek számára hozzáférést biztosít az üzenetfolyamhoz, amelyek kielemezhetik a legfontosabb trendeket vagy az egyes eseményekre adott reakciókat. A Twitter bevételének mintegy 15 százalékát adja ez az üzlet jelenleg, derül ki a dokumentumból.

Összességében a Twitter jóval kevésbé megalapozott üzletnek tűnik a Faceboknál, amely hatalmas felhajtást követően 2012 májusában jelent meg a tőzsdén, a papírjainak árfolyama azonban csak majdnem egy évvel a nyilvános kibocsátást követően emelkedett vissza a kibocsátáskori szintre. A Twitter most kezdi el a befektetői roadshow-t, amelynek keretében meg kell győzze jövőbeli tulajdonosait arról, érdemes részesedést vásárolniuk. A tőzsdei megjelenés még októberben megtörténhet, de egyelőre nem tudni, a New York-i Értéktőzsdén (NYSE) vagy a Nasdaqon kereskednek-e majd a TWTR jelű papírokkal.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról