Szerző: Gálffy Csaba

2013. szeptember 2. 11:58

Elhagyja Amerikát a Vodafone

Hatalmas értékű, 130 milliárd dolláros tranzakció keretében száll ki a Verizon Wireless közös vállalatból a Vodafone. Az eladással a cég a nyereségének feléről is lemond, cserébe készpénzt és tulajdonhányadot szerzett.

Lezárultak a tárgyalások a Vodafone Group és a Verizon Communications között, az angolok kiszállnak az amerikai vegyesvállalatból, a Verizon Wirelessből. A tranzakció keretében a Vodafone  Verizon Wireless 45 százalékos tulajdonhányadáért 130 milliárd dollárt kap, felét készpénzben, felét a Verizon Communications részvénycsomagja formájában.

Mivel a kivásárlás folyamán egyik cég irányítása sem változik (a Verizon Wireless fölött az 55 százalékot birtokló Verizon Communications gyakorolt ellenőrzést), így a versenyügyi hatóságok beleegyezésére sem lesz ezúttal szükség. Az ügyletre mindkét vállalat igazgatótanácsa rábólintott, valószínűleg még ma hivatalosan is bejelentik. A 130 milliárd dolláros tranzakció a történelem harmadik legnagyobbja: a Vodafone-Mannesmann üzlet 1999-ben 172-202 milliárd dollárt kóstált (mivel részvénycserés ügylet, a pontos értéket nehéz meghatározni), az AOL-Time Warner egyesülés értéke pedig 164 milliárd dollárra jött ki egy évvel később.

A tranzakció elképesztő mérete ellenére sem a legnagyobb felvásárlás a mobilkommunikáció történetében, a Vodafone 1999-ben 172-202 milliárd dollárnak megfelelő összeget adott a D2 Mannesmann hálózat üzemeltetőjéért, igaz, akkor csak részvényekkel fizetett. A Verizon által most kifizetett 60 milliárd dollár készpénz azonban már minden hasonló ügyletet ver, a korábbi csúcs az InBev által az Anheuser-Buschért fizetett 50 milliárd volt. Csak összehasonlításképp, a teljes magyarországi államadósság mintegy 100 milliárd dollárt teszi ki.

Stratégiai szabadság

A két cég megegyezése viszonylag gyorsan lezajlott, miután a Verizon az év elején jelezte, talált finanszírozást a Vodafone részesedésének megvásárlására. Az amerikai fél egyébként már évekkel korábban jelezte, a vegyesvállalati konstrukció kellemetlenné vált számra, és folyamatosan kereste a kiutat az együttműködés rendezett felbontására. A Verizon Communications hagyományos vezetékes szolgáltató, bevételének és profitjának nagy része azonban a mobilos vegyesvállalatban, a Verizon Wirelessben keletkezett, annak készpénzállományához azonban nem volt közvetlen hozzáférése. A felvásárlással ez a gát megszűnik, a kizárólagos tulajdonban lévő cégből jóval kisebb akadállyal mozgathatja át a nyereséget a Verizon Communications.

Az amerikai szolgáltatók családfája - dinamikus piac (forrás: WSJ)

A felvásárlás másik, talán még fontosabb oka, hogy a mobilos leányvállalat kizárólagos tulajdonba vételével megnő a Verizon stratégiai szabadsága. A rendkívül dinamikusan változó amerikai piacon ez óriási előny, a gyorsan mozgó AT&T mellett immár a Verizon is szabadabban köthet üzleteket, vonhatja össze kábeles és mobilos ajánlatait, nagyobb összegzett tőkeerejénél fogva pedig aktívabb lehet az akvizíciós piacon is - ezekhez nincs szükség a másik tulajdonos jóváhagyására.

Hogy került a Vodafone Amerikába?

A Vodafone 1999 júniusában vásárolta fel az AirTouch Communications vállalatot, amellyel fontos hídfőállást szerzett az épp robbanás előtt álló amerikai mobilkommunikációs piacon. A nyugati parton aktív AirTouch azonban nem elégítette ki az angolok ambícióit, így szeptemberben a megszerzett céget bedobták a Bell Atlantic-kal közösen indított új, immár országos lefedettséget kínáló új szolgáltatóba. A Verizon Wireless nevű szolgáltató kereskedelmi szolgáltatása 2000 áprilisában indult, a Verizon márkanevet pedig később az amerikai anyavállalat is átvette.

Nagy kérdés természetesen, hogy a mintegy 60 milliárd dolláros készpénzt mire költi az angol cégcsoport. A kivásárlás nyomán ugyanis a vállalat egy igazi aranytojást tojó tyúkot adott el, a Verizon Wireless adta a Vodafone csoport nyereségének mintegy felét, 9 milliárd dollárt - legalábbis papíron. Ez az összeg ugyanis az angolok számára sem volt közvetlenül elérhető, a készpénz jelentős része Amerikában maradt, a leányvállalat számláin.

Stratégiaváltás és bevásárlási célpont?

A Vodafone befektetői természetesen nagyon szeretnének részesedni a hirtelen beeső készpénzállományból, a cég vezetése számára azonban nagyobb fejtörést jelenthet, hogy az eladással kieső bevételt és óriási nyereséget hogyan tudják pótolni. A cég már korábban bejelentette, hogy a mobilkommunikáción túl is terjeszkedni szeretne, ennek egyik állomása lehet a német Kabel Deutschland felvásárlása, amely hamarosan lezárul. A stratégia részeként a Vodafone belépne a "triple play" telekommunikációs csomagok piacára, a mobil hang- és adatkommunikáció mellett vezetékes internet, telefon és tévészolágáltatást is kínálna.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az ilyen csomagok jellemzően sokkal magasabb nyereséghányaddal értékesíthetőek, az ügyfél megszerzésének marketingköltségére ugyanis jóval magasabb átlagos bevétel jut. További profitot hoz, hogy a kiszolgáló infrastruktúra, bolthálózat és ügyfélszolgálat jobban kihasználható, vagyis a fix költségként létező elemek magasabb hatékonysággal dolgoznak.

A Vodafone akár mint felvásárlási célpont is szóba kerülhet, mégpedig az amerikai AT&T globális piaci terjeszkedésének lépcsőjeként. Az amerikai szolgáltató otthon a Verizon legnagyobb ellenfele, korábban már bejelentette, hogy szeretne kilépni a globális piacra, elsősorban európai szolgáltatók felvásárlásával. Most, hogy a Vodafone már nem résztulajdonosa a Verizon Wirelessnek, az elemzők szerint azonnal felkerült a bevásárlólista tetejére. A Vodafone Group 160 milliárd dolláros piaci értéke pedig nem megfizethetetlen, főleg az amerikaiak elképesztő tőkeerejét figyelembe véve.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról