Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Az NVIDIA kezébe került a Portland Group

Bodnár Ádám, 2013. július 31. 08:55
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Megvásárolja a fordítóprogramokkal foglalkozó Portland Group vállalatot az NVIDIA - a cél a további terjeszkedés a mérnöki-tudományos számítástechnika területén, valamint természetesen a GPGPU fejlesztések kényelmesebbé tétele.

Compiler kompetencia házon belül

A Portland Groupot (PGI) 1989-ben alapították, az azóta eltelt 24 évben a cég neve szorosan összeforrt a mérnöki-tudományos számítástechnika világával. A vállalat története során számos szuperszámítógéphez készített fordítórpogramokat, köztük a Paragonhoz, a Red Stormhoz és az ASCI Redhez is. Az 1990-es évek közepe óta a cég fordítói kereskedelmi forgalomban is hozzáférhetők, a kínálatban Fortran, C, C++, CUDA Fortran és OpenCL fordítók is szerepelnek. A vállalat 2000 óta az STMicroelectronics leányvállalataként működött, míg az NVIDIA a napokban fel nem vásárolta. A nem nyilvános összegű tranzakció már lezárult. a PGI immár a kaliforniai GPU-fejlesztő kizárólagos tulajdonában levő leányvállalatként működik tovább.

A PGI egyike azon cégeknek, amelyek az NVIDIA-val karöltve létrehozták az OpenACC szabványt, amely a koprocesszorral (pl. GPU vagy Xeon Phi) rendelkező rendszerek párhuzamos programozását hivatott megkönnyíteni. Az NVIDIA a Portland megszerzésével "saját" fordítóhoz és compiler technológiához jutott, amely felett teljes kontrollt élvez. Ennek az eredménye az lehet, hogy a Portland fordítóival még jobb kód készülhet GPGPU-alapú rendszerekre. "Egy vállalatként dolgozva jobban összehangolhatjuk a technológiai terveinket és remélhetőleg felgyorsíthatjuk a GPU-alapú számítástechnika fejlődését" - mondta a The Registernek az NVIDIA CUDA-ért felelős vezetője, Ian Buck.

A PGI házon belülre kerülésével az NVIDIA szert tehet egy olyan fordítóra, amely jó kódot generál ARM architektúrán. Amint az ismert, a cégnek kifejezett célja saját ARM processzormagokon alapuló chipek piacra dobása, amiket Project Denver kódnéven egy ideje már fejlesztenek. A PGI-nek pedig már van tapasztalata ARM rendszerekkel, a cég tavaly dobta piacra OpenCL ARM fordítóját, amely az  ST-Ericsson NovaThor U8500 rendszerchipjét célozta.

Amint arról a HWSW is beszámolt, az NVIDIA június közepén bejelentette, a jövőben licencelni kívánja GPU technológiáit: a vásárlók jogot szereznek arra, hogy az NVIDIA által tervezett GPU-kat saját gyártású chipjeikben és rendszerlapkáikban. A bejelentés fontos részlete, hogy a zöldek nem kizárólag a grafikus szellemi tulajdont hajlandóak licencelni, hanem a CUDA számítási technológiát is és számos kapcsolódó apróbb műszaki megoldást is. Ezt az üzletet egy jó fordítóprogrammal is meg tudja támogatni a cég, a zöld logós GPU-k piaci elterjedését nagyban segítené, ha a licencvásárlóknak egy olyan fordítóprogramot is adna az NVIDIA, amely a legtöbbet hozza ki a lapkákból.

Demózták a Logant

A múlt heti SIGGRAPH rendezvényen az NVIDIA egyébként demózta következő generációs mobil GPU-ját, a Logant. A chip érdekessége, hogy a Tegra család eddigi tagjaitól eltérően nem egy kimondottan mobil GPU-ról van szó, hanem egy Kepler generációs grafikus egység dolgozik benne 192 maggal. Ez nem csak látványos teljesítménynövekedést ígér, de a támogatott képességek skálája is kitágul, lesz CUDA, OpenCL és OpenGL 4.3 is. Ez utóbbi rendkívül nagy előrelépés lesz, a mobilos, szűkített OpenGL ES mellett a teljes desktopos API is rendelkezésre áll.

A demó során elhangzott, hogy a Logan az eddigi megoldásoknál jóval kevesebbet fogyaszt, az NVIDIA állítólag egy Apple iPad 4-hez hasonlította a Logan-alapú referenciatablet teljesítményét és fogyasztását, a chip mindkét "versenyszámban" megelőzte az iPadben levő A6X processzort, amely egyébként négymagos PowerVR SGX 554MP4 grafikus vezérlőt tartalmaz. A Logan az NVIDIA szerint azonos sebesség mellett harmadával kevesebb energiával is beéri, a cégnél úgy látják, fogyasztása alkalmassá teszi akár okostelefonos használatra is.

A Loganról további információkat nem árul el a cég, mindössze annyit közöltek az NVIDIA illetékesei, hogy a megjelenési dátumhoz közeledve egyre több adat lesz majd nyilvános. A premier ideje feltehetően 2014 elejére esik, talán a januári CES-re vagy a barcelonai Mobile Wolrd Congressre, a fejlesztések állapotát pedig jól mutatja, hogy a Logan mintapéldányai már a gyártópartnereknél vannak.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.