Szerző: Koi Tamás

2013. július 9. 15:41

Frekvenciakincs: az állam adta, az állam elvette

Kiszivárgott hírek szerint radikális lépésre szánta el magát az orosz kormány az országban működő mobilhálózatok államosítását illetően. A helyi sajtó által megismert tervek szerint az illetékes minisztérium minden LTE-spektrumlicencet visszavonna a négy piaci szereplőtől, hogy egy egységes, állami kézben lévő infrastruktúrát hozzon létre.

Elveszíthetik az LTE-szolgáltatásokhoz licencelt spektrumok használati jogát a nagy orosz mobilszolgáltatók, a kormány elhatározása alapján helyettük egy állami infrastruktúra-szolgáltató kezdhetné meg a működését az országban. A távközlésért felelős minisztérium álláspontja szerint a négy nagy piaci szereplő, a VimpelCom, az MTS, a Megafon és a Rostelecom önszántából nem törekszik a minél nagyobb lefedettség elérésére, a hálózataik pedig nagy mértékben átfedik egymást, ami a szolgáltatókat leszámítva senkinek sem jó. Az operátorok szerint ha állami kézben lévő hálózatot lesznek kénytelenek használni, végképp megszűnik a megkülönböztetési lehetőség és a verseny. Az orosz példa a mobiltávközlési iparág egyik legkomolyabb dilemmájára irányítja rá a figyelmet.

маленькая дилемма

A mobilos infrastruktúrák fejlődési irányának egyik logikus, kézenfekvő lépcsője lehet az egységesített hálózatok használata, részben a rendelkezésre álló spektrum szűkössége, részben az infrastruktúra kiépítésének magas költségei miatt. A jelentős költségoptimalizálással járó hálózatmegosztásra eddig ugyanakkor zömében piaci alapokon volt csak példa, többek közt Nagy-Britanniában, ahol a Deutsche Telekom és a France Telecom vonta össze a hálózatát, amivel létrejött az Everything Everywhere, a szigetország legnagyobb mobilszolgáltatója.

Az egységes infrastruktúra a beszerzési oldalon járó jelentős költségmegtakarítás mellett (a nagy hálózatokat üzemeltető cégek több kedvezményt kapnak például az eszközbeszállítótól) a felhasználó számára is biztosíthat előnyöket, hiszen egy nagy, összevont hálózat adott esetben nagyobb lefedettséget érhet el, illetve nagyobb kapacitástartalékkal rendelkezhet. Az orosz kormány éppen ezzel érvel a frekvenciák állami kézbe vétele és az állami infrastruktúra-szolgáltató mellett, mondván a mobilcégek önállóan sosem fognak akkora lefedettséget biztosítani az előfizetőknek, amit egy állami kézben lévő hálózat lehetővé tesz.


LTE-lefedettség Oroszországban: csak ahol a madár jár?

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

A kormány annak ellenére így látja a helyzetet, hogy a tavalyi spektrumaukció során 2019-ig előre több olyan kritériumot is előírt a szolgáltatóknak a licenc használatáért cserébe, melyek elvileg garantálják a lefedettség évről-évre történő bővítését (ez bevett iparági gyakorlat). A spektrumhasználati engedélyek kiadása óta egyébként a négy említett szolgáltató összesen ezer LTE-állomást épített az országban, a teljes lakossági lefedettséghez azonban legalább 30 ezer bázisállomásra lenne szükség, véli a minisztérium.

A helyi piac szereplői élesen bírálták az orosz kormányzati terveket, kiemelve, hogy az egységes hálózat használata semmilyen szinten nem teszi lehetővé a szolgáltatások megkülönböztetését minőségi oldalon, ez pedig hosszú távon jelentősen csökkentheti a helyi távközlési szektor beruházásvonzó hatását. Szakértők ugyanakkor úgy látják, hogy egy ilyen helyzetben kialakuló árverseny (a cégek jobb híján csak ezen a téren tudnák megkülönböztetni magukat) jelentősen csökkentheti a mobiltávközlési szolgáltatások árszintjét az országban.

Itthon is terítéken volt

Piaci pletykák szerint az egységes infrastruktúra-modell létrehozásával Magyarországon is kacérkodtak a szektor egyes szereplői, illetve maga az állam is. A HWSW úgy tudja, hogy évekkel ezelőtt terítéken volt egy terv a Vodafone Magyarország és a Telenor Magyarország hálózatainak összevonásáról, vagy szorosabb integrációjáról, ám ez az elgondolás végül nem valósult meg. Egy egységes mobilos infrastruktúra üzemeltetésére egyébként a legalkalmasabb partner a jelenleg francia kézben lévő Antenna Hungária lehetne - a cégnek még a 2011/12-es frekvenciaaukciót megelőzően voltak is ilyen irányú ambíciói. Az Antenna Hungária ma a Telenornak végez hálózatüzemeltetési munkálatokat, nem a saját infrastruktúráján.

A szolgáltató üzemeltetési tapasztalatai révén ideális jelölt lehetne egy országos LTE-hálózat kiépítéséhez és működtetéséhez, a magánkézben lévő társaságra ráadásul korábbi, kiszivárgott hírek szerint vevőt keres a tulajdonos. Más kérdés, hogy egy egységesített hálózatot csak abban az esetben éri meg kiépíteni és üzemeltetni az államnak, ha az így származó bevétele több, mint a frekvenciaaukciók után keletkező bevétel.

A magyar helyzetet bonyolítja, hogy a szolgáltatók éppen most fejezték, illetve fejezik be a hálózatmodernizációs munkálataikat, melyek a teljes infrastruktúra megújításával, több milliárd forintos költséggel jártak. Ebből adódóan a hazai szolgáltatóknak jelenleg semmiképpen nem érdekük egy közös, összevont hálózat használata, mely esetleg azt is lehetővé tenné, hogy a piac új szereplők előtt nyíljon meg - olyan szereplők előtt, melyek egyenlő műszaki feltételek mellett kínálhatnak szolgáltatást ügyfeleiknek.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról