Szerző: Dojcsák Dániel

2013. július 05. 12:15:00

Cserben hagyja a japán mobilgyártókat a DoCoMo

A japán DoCoMo mindig is különc mobilszolgáltató volt, a 90-es évek végén elsőként vezetett be mobilinternet-szolgáltatást a világban és a globális trendekre fittyet hányva egyedi készülékekkel szolgálta ki az előfizetőket. A vállalat eddig jóltartotta a japán mobilgyártókat, de vége lehet ennek a korszaknak.

HIRDETÉS

Az NTT DoCoMo az elmúlt időszakban folyamatosan veszíti el előfizetőit, az évtizedes hagyományok ma már egyre kevésbé működnek, az ügyfelek és az egész piac egyre inkább átveszik a globális trendeket. Japán legnagyobb mobilszolgáltatójától a kisebb konkurensek többek közt az Apple iPhone forgalmazásával igyekeznek ügyfeleket rabolni, látszólag sikeresen. A DoCoMónak lépnie kellett, a megoldás szokatlan, de egyáltalán nem meglepő: mostantól a korábbi japán gyártók helyett a Samsung és a Sony készülékek kerülnek fókuszba és ezek kapnak marketingtámogatást is.

Idén nyáron Japán legnagyobb mobilszolgáltatója is behódol a globális piaci trendeknek és a Samsung Galaxy S4 lesz a DoCoMo szolgáltatónál is a kiemelt ajánlat, a japán gyártók közül pedig kizárólag a Sony marad benne a kampányban. A DoCoMo az irányváltástól azt várja, hogy a világon mindenhol népszerű androidos modellekkel sikeresen tudja megakadályozni, hogy a SoftBank elszívja tőle az ügyfeleket - számol be a fordulatról a Wall Street Journal.

Pálfordulás

A bejelentés a legtöbb mobilszolgáltatónál nem lenne meglepő, az irányok a legtöbb operátornál évről-évre változnak, a DoCoMo azonban különleges volt abban az értelemben, hogy a divatokat nem követte, hanem diktálta. Az előfizetőinek többsége régebben saját márkás készülékeket vásárolt, ami ott nem az olcsó kategóriát, hanem éppen ellenkezőleg, a prémiumot jelentette. A szolgáltatónak évtizedes hosszúságú szoros kapcsolata van a helyi készülékgyártókkal, mint például a Fujitsu, Panasonic, NEC, Kyocera vagy a Sharp. Ezen cégek mobiltelefon-eladásainak túlnyomó része Japánban történik, így a DoCoMo elfordulása súlyosan érinti majd őket. Amennyiben a Samsung és Sony kiemelése sikeres és hozza a várt eredményeket, akkor a helyzet állandósul, aminek a következménye pár éven belül részlegbezárásokhoz vezethet majd.

A felsorolt gyártók egyébként a világpiacon nem is túl erősek, éppen a DoCoMónak köszönhetően a japán piac izolált. A szolgáltató feszesen diktált a technológiai megoldások és a dizájn terén is a vele partnerségben lévő gyártóknak, cserébe gáláns értékesítési ajánlatokat adott. Ez a modell elkényelmesítette őket, mostanra a japán gyártók többsége már nem érti a világpiaci igényeket, illetve az innovációt is aláássa, ha egy szolgáltató saját igényei határozzák azt meg. Az izolált japán piacon is robbant azonban az iPhone, a SoftBank 2008-ban mutatta be, a japánok azóta trendet diktálókból fokozatosan követőkké váltak.

0

A DoCoMo i-mode rendszere és a szolgáltató által kezelt platformra egészen mostanáig kizárólag az operátor fejleszthetett alkalmazásokat. Ugyan minden aktuálisan divatos szolgáltatást igyekezett lefedni a cég, így lehetett a chattől a mobilfizetésig minden sokkal hamarabb népszerű Japánban. Az előnye ennek az egységesség, a hátránya viszont az, hogy a fejlődés korlátozott. Az iOS és Android robbanása az alkalmazáspiacterekkel keresztbe tett a zárt rendszereknek, a felhasználók számára kívánatos lett a bőséges választék, mondhatni az app-demokrácia.

Csak kevesen élik túl

Szakértők szerint a japán mobilgyártóknak évekkel ezelőtt össze kellett volna olvadni, ki kellett volna esnie a kicsiknek és felismerhető, megkülönböztethető termékekkel kellett volna a globális piacokat ostromolni, ehelyett viszont a DoCoMónak tetsző, de mára elavult koncepciók határozták meg az új termékeket is. A Samsung eközben a globális okostelefon-piac több mint 30 százalékát tudhatja magáénak, a Sony 3,7 százalékot, míg a Sharp, Kyocera, Panasonic és az NEC-Casio 0,6 vagy kevesebb százaléknyit tud egyenként, ami igen halvány - derül ki a Gartner jelentéseiből. A 61 millió előfizetővel rendelkező DoCoMo marketingkampányaiban a Samsung Galaxy S4-re és a Sony Xperia A-ra összpontosított, így lett ez a kettő júniusban az első és harmadik legnagyobb darabszámban eladott mobil Japánban, míg a második az iPhone.

A kisebb japán gyártók árulásnak élik meg a DoCoMo elfordulását, a DoCoMo viszont rájuk hárítja a felelősséget. Néhány évvel ezelőtt még majdnem tucatnyi japán mobilgyártó volt, ebből 5 azóta feladta, és a maradékból is csak a Sony volt képes arra, hogy a Sony Ericsson beolvasztásával olyan volument érjen el, ami a globális piacon is fontossá teszi a céget. Elemzők szerint a túlélők száma tovább csökken majd, középtávon elképzelhető, hogy csak 1-2 japán cég marad meg a mobilgyártásnál.

a címlapról