Szerző: Dojcsák Dániel

2013. április 15. 16:47

Érett androidosoknak nem való a Facebook Home

Ugyan még csak az Egyesült Államokban érhető el hivatalosan és csak korlátozott számú készülékre telepíthető fel, a Facebook Home már kipróbálható. Az első beszámolók és saját tesztünk eredménye is kiábrándító. A Home elveszi az Android sokoldalúságát és egy lassú Facebook felülettel tömi be a lyukakat.

A Facebook Home telepíthető verziója, tehát az, ami nem a HTC First készülékeken lesz, hanem ami letölthető szabadon a Google Play-ből, nem más, mint egy egyedi “launcher” azaz főképernyő. A különbség csupán annyi, hogy itt nem a megszokott időjárás információk és widgetek fogadnak minket, nem tucatnyi app ikonja köszön ránk, hanem a Facebook feed aktuális elemei úsznak ki és be a képernyőre, míg függőleges síkban a személyes üzenetek és értesítések sorakoznak.

Csak a Facebook

Az alapgondolat nyilván az a beképzelt álláspont volt a Facebook részéről, hogy az átlagos mobilozó felhasználó számára az internet az egyet jelent a Facebook-használattal. Akik számára a világ szélesebb, azok számára a Facebook Home idegesítő és kiábrándító lesz, ugyanis az indítófelület egy Facebook-klienssel vonja be a mobilt, eltakarva minden egyéb funkciót. Szerencsére az értesítési sáv, ami viszont darabokra töri a felületet, hiszen az egész képernyőn a Facebook jövőbetekintő webdizájnjának lenyomata terpeszkedik, előbbi viszont megmarad gyári Android, TouchWiz vagy éppen Sense küllemű.

Magyarország egyelőre nincs a támogatott országok listáján, így aki ki szeretné próbálni a Home-ot annak le kell töltenie a telepítőt (például innen) és nem mellesleg olyan készülékkel kell rendelkeznie, amin már engedélyezve van. A HTC mobiljain fut, de például a Samsung Galaxy S 4 és a Nexus mobilok sem támogatottak egyelőre. A telepítő egy alig 240 kilobájtos program, ami nem csinál mást, mint a Facebook kliensünket frissíti és aktiválja a launcher programot. Ezt követően felülíródik az eddigi indítómenü és zárképernyő. Alapbeállításként a Facebook feed legutóbbi kiemelt posztjai pörögnek képpel, szöveggel és linkekkel. Első ránézésre is látható,hogy ki a poszt szerzője, a nagyobb képek pedig lassan úsznak át oldalirányban, látványosabbá, élőbbé téve a felületet.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az üzenetek értesítései egymás alatt sorakoznak, elsőre kissé átláthatatlan kezelhetetlen módon. Amennyiben az egyiket lekattintjuk, akkor az üzenet normál felületére jutunk, ha nem, akkor viszont nehéz újra előhívni az üzeneteket közvetlenül. A Home úgy fest, mint egy tervezés alatt álló felhasználói felület, ami első körös tesztelésen van kint. Egy HTC One X-en a home gombot megnyomva előfordult, hogy másodpercek teltek el, mire megjelent az oldal, amihez a Facebook kliensben hozzá vagyunk szokva, de az operációs rendszerben nem.

A posztok nézetéből kiugorva van egy főképernyő a telefon főképernyőjére korábban kitett  alkalmazásaink ikonjaival, ezen túl viszont már csak az “összes app” nézet van. A felületen fent lévő jól ismert “status, photo, checkin” trió gombjaira nyomva nem egy egyedi felület jelenik meg, hanem a klasszikus Facebook alkalmazásnak, illetve a Messengernek a felülete töltődik be, szintén viszonylag lassan. A felhasználói visszajelzések azt mutatják, hogy ugyanilyen csalódással kezeli a terméket korán kipróbálók többsége a helyzetet. A Google Playben hagyott értékelések átlaga 2,4 pont, ráadásul úgy, hogy minden második értékelés a lehető legrosszabb, 1 csillagos. A legtöbben arra panaszkodnak, hogy eltűnnek a widgetek, nehézkes a kezelés. A jó visszajelzések a könnyű kezelést és a Facebook-funkciók egyszerű és gyors elérését méltatják.

A Facebook ezzel minden bizonnyal nem is az okostelefon használat szempontjából érett, fejlett felhasználókra céloz, hanem az 1 milliárd Facebook-használó közül azokra a százmilliókra, akik korlátozottan használják csak ki az okostelefonjuk képességeit. A launcher nem csinál semmi mást, mint kitolja a Facebookot az előtérbe. A mobilt bekapcsolva nem kell gondolkodni azon, hogy melyik információforrásból mazsolázva üssük el a felesleges néhány pillanatunkat, kézenfekvő lesz a Facebook. Az aktivitás frekvenciája biztosan ugrásszerűen nő, ha minden telefonhoz nyúláskor azt látjuk, hogy ki mit osztott meg, kinek milyen publikus gondolatai támadtak. Az pedig, hogy minden más felület, alkalmazás és szolgáltatás eltűnik a háttérben, az nyilván nem véletlen hiba, hanem szándékos lépés.

A telepítés HWSW-olvasóknak nem ajánlott!

A dedikált Home-os készülék, a HTC First még meg sem jelent, de a korai befogadók már leírák a Home-ot, de ez nem jelent automatikus kudarcot. A Facebook szép csendben belopózhat százmilliónyi olyan felhasználó minden percébe, akiket eddig nem tudott megszólítani egyetlen online mogul sem. A statisztikákból gyakran kitűnik, hogy még mindig sok olyan ember van, aki egyáltalán nem telepít appokat a mobiljára, nem kísérletezik, de a Facebook képmegosztás, üzenetküldés és a feed olvasgatása számukra is értelmezhető.

Az első napok után egyelőre félmillió közelében jár a telepítések száma, igaz, jelenleg csak HTC One X, X+, Samsung Galaxy S III és Note II tulajdonosok tölthetik le a Home-ot, márpedig ezeket a készülékeket többnyire azok vásárolják, akiknek célja is van egy okostelefonnal. Ők pedig nem fognak lemondani a többi widgetről és az Android sokoldalúságáról, amit a Facebook Home szépen elfed. Jelenleg ráadásul hibásnak, kiforratlannak tűnik a szoftver, nem csoda, hogy az alul megjelenő menü legértékesebb helyén a hibajelentés gomb van.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról