Szerző: Dojcsák Dániel

2013. április 9. 12:57

Tizenhárom milliárd appletöltés volt 2013 első három hónapjában

Ahogyan egyre több és több ember vált okostelefonra, a mobilalkalmazások és hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások úgy váltanak egyre nagyobb nagyságrendekre. Néhány évvel ezelőtt százezer, majd millió darab letöltésben mértük a fejlődést, a legfrissebb felmérések szerint a négy nagy app piactér csak idén összesen 13,4 milliárd letöltést tud maga mögött.

A Canalys legfrissebb kutatása szerint a négy nagy alkalmazás paictér, az Apple App Store, a Google Play, a Windows Marketplace és a Blackberry World összesen 13,4 milliárd appletöltést számolhat el világszerte 2013 első negyedévében, ami további 11 százalékos növekedés a tavalyi év hasonló időszakához képest, pedig már 2012-ben is úgy tűnt, csúcson jár a letöltések száma. A hirtelen jött aranyláz egyébként valóban csillapodóban van, lassabb tempóban érkeznek a világmegváltó mobilos megoldások, játékok, de az újonnan csatlakozó felhasználók még mindig kompenzálják ezt a hatást.

A Canalys vezető elemzője, Adam Daum szerint az “Appoknak jelentős hatása volt arra, ahogyan az emberek elkezdték használni az okostelefonjaika. Ma már az appok határozzák meg, hogyan lépnek kapcsolatba a felhasználók a tartalmakkal és szolgáltatásokkal, illetve azt is, hogyan teszik személyessé eszközeiket az appok által megvalósított funkciók kiválogatásával”.

Sok letöltés, kevés pénz

A letöltésszám mellett természetesen növekszik a bevételszerzési képessége is a piacnak, a négy legforgalmasabb app piactér összesített árbevétele az első negyedévben elérte a 2,2 milliárd dollárt, ez viszont már csak 9 százalékos emelkedés a tavalyi első negyedévhez képest, ami azt jelenti, hogy az appok gazdasági hatékonysága összességében romlott. A legnagyobb szeletet még mindig az Apple harapja ki a tortából, hiába jött fel minden egyéb mutatóban a Google, az App Store az összes bevétel 74 százalékát ellenőrzi.

A Google viszont a letöltések számában vette át a domináns szerepet és 100 alkalmazásból 51-et már Androidra töltenek le a felhasználók, bár az Apple sincs túlzottan lemaradva, ami leginkább annak köszönhető, hogy a Windows Phone és a BlackBerry továbbra is csekély jelentőségű szereplők, a csatában továbbra is két versenyző van csupán.

A statisztikák azonban még így is csalókák lehetnek, a letöltésszámokban és jövedelemben is növekvő piacon továbbra is nagyon kevesen birtokolják a bevételek egy igen tekintélyes részét, valódi profitot pedig csak nagyon kevesen képesek generálni. A Canalys decemberi jelentése szerint 2012 novemberében alig 25 fejlesztő vitte el az összes árbevétel felét az USA-ban. Ezek a nevek jóli smertek: Rovio, Zynga, EA, Disney és még közel két tucat neves kiadó vagy fejlesztő, az amerikai letöltések és in-app purchase után keletkező 60 millió dollár az ő markukat ütötte, a maradék 60 millión pedig a piac összes többi szereplője osztozott.

Ez az arány egyébként tükrözi azt is, hogy körülbelül milyen arányban vannak minőségi alkalmazások és a hulladék. Az App Store és Play körülbelül 800-800 ezres katalógusa nem mérvadó, a valóban értékes (üzletileg és felhasználói szemmel) appok száma alig néhány ezer lehet platformonként. Az Apple és a Google különböző elvekkel küzd a szemét ellen, de még az Apple szigorú feltételrendszere is kevésnek bizonyul, illetve az ellenőrzés általában nem a jó minőség kritériumait, hanem az Apple üzleti érdekeit és a felhasználók biztonságát vizsgálja.

Időközben a túlzottan is liberális Google is egyre erősebb eszközökkel harcol azért, hogy az Android-felhasználók jobb találatokat kapjanak, ha valamilyen tevékenységükhöz mobilos támogatást keresnek. A korábban megregulázott értékelési rendszer és feltöltés utáni biztonsági szűrés után az elmúlt hetekben 60 ezer alkalmazás került ki a Google Play rendszeréből. Ezeknek egy kis részét maguk a fejlesztők vonták ki különböző okok miatt, de a többségét valóban a Google törölte azért, mert nem feleltek meg az új feltételeknek. Törlést automatiusan kapnak azok az alkalmazások, amik szerzői jogokat sértenek, kártevőket terjesztenek vagy a pornográfia megjelenítésére vonatkozó szabályokat sértik. Ezúttal viszont nagy számban távoztak az mp3 és csengőhangletöltő appok is, amik ugyan nem sértettek törvényeket, de az üzleti modelljeik nem éppen korrektek.

Válogatás

A Google hivatalosan nem kommentálta az app törlést, de ahogyan a Google kereső esetében is folyamatosan és egyre komplexebb módon küzd a hamisítás és a felhasználókat megvezető csalók ellen, úgy a Google Play is egyre ellenőrzöttebb felületté válhat. Következtetni a nagyobb törlésekre a hivatalos és félhivatalos katalógusok összesítő számaiból lehet. A feltöltést továbbra sem korlátozza a Google, de a rossz alkalmazások egyre nehezebben bukkanhatnak elő a felhasználók előtt.

Hamarosan, valószínűleg a Google I/O-n, bemutatkozhat az új, 4.0-ás Google Play, a nagytakarítás ennek az előkészületeit vetíti előre. A Google adatbázisának növekedésével egyre pontosabban tudja megbecsülni algoritmusai segítségével, hogy egy alkalmazás hogyan viselkedik és mennyire felel meg a felhasználóknak. Jelenleg felhasználóként nem lehet túlzottan érezni a Google keresőhöz hasonló személyre szabottságot, de néhány generáción belül a Play is csak a megfelelő kínálatot mutatja meg magából majd. Az automata ellenőrzés addig is kegyetlenül lecsap azokra az appokra, amik rosszindulatú vagy spam tartalmakkal fertőzik az ökoszisztémát.

a címlapról