Szerző: Dojcsák Dániel

2013. március 28. 16:58

Megkavarja a médiapiacot a Flipboard

Manapság az újságcímlapok helyett a tartalomfelfedezés felülete sokkal inkább egy alkalmazás vagy közösségi oldal, ahol automatikus vagy manuális módszerekkel válogatott, különböző forrásokból származó képes hírek soarkoznak. Ennek a trendnek egyik ikonja a Flipboard is, ami megint ugrott egyet előre.

A Flipboard egy hírolvasó alkalmazás, ami iOS-re és Androidra is megjelent, jellemző ismertetőjegye a nevét is adó, noteszhez hasonló lapozás vizuális megjelenítése. A tartalommal teli lapok lefordítása szép, de az igazi értéket az appban az adta kezdetektől fogva, hogy az ismerősök által gyártott közösségi tartalmat vegyítette egy erős, professzionálisan szerkesztett hírfolyammal. A többi hírolvasóval ellentétben azonban a Flipboard nem adott lehetőséget arra, hogy a felhasználó saját maga illesszen be tartalomforrásokat, RSS-feedeket, hanem a cég saját szerkesztői válogatták a híreket.

Ennek egyik előnye az volt, hogy a Flipboard megmaradt igazi újságnak, egy bármilyen RSS-olvasóhoz képest nem számolatlanul ömlöttek bele a tartalmak, mégis kellően széles látókörű volt, a szerkesztők sok általuk ismert forrást bevontak a szemlézésbe. A felhasználónak csak az volt a dolga, hogy kiválassza a témaköröket, amik érdeklik.

Saját magazinokat mindenkinek

A frissítéssel azonban a Flipboard is kilép a szűkített és központilag kezelt tartalomszolgáltatói szerepből és több olyan képességet mutat be, amivel a felhasználóknak lehetősége van jobban belefolyni a szerkesztésbe. Az új verzióban gyakorlatilag bárki előállíthat magának egy magazint, sőt, közösségi szerkesztővé léphet elő bárki. Az olvasott cikkek mindegyikénél megjelenik egy kis "+" gomb, amivel az eltehető egy saját mappába, mondhatni magazinba. Ha valakinek például a balatoni nyaraló a hobbija, akkor létrehozhat egy olyan szerkesztett felületet, ahol csak ez köszön vissza. Az új Flipboard már nem egy személyre szabott újság szeretne lenni, hanem lemásolva a valódi lappiacot, tematikus újságokat kínál ezer vagy épp milliószám.

A felhasználók szempontjából ez egy tökéletes fejlesztés, hiszen még egyszerűbbé válik az érdekes és aktuális tartalom elérése. A Flipboard eddigi kötött rovatai feloldódnak, gyakorlatilag a zárt szerkesztői csoport nyílik meg és az eddig ismert körülbelül tucatnyi rovat helyére végtelen számú kerül. Aki akarta, az eddig is köthetett be Google Readert, illetve a csatlakoztatható egyéb szolgáltatások miatt a személyreszabottság élménye eddig is megvolt.

Egy komplex ajánlórendszer révén látható, hogy kiknek az ajánlásai alapján épül fel egy szekció, elindulva a nyomon pedig további “magazinok” találhatóak - a forrás avatárjára klikkelve pedig kommentálhatóak is a megosztások. Lett egy külön dedikált rész, ahol böngészhetőek a felhasználói válogatások. Emellett gyakorlatilag minden egyes keresés vagy gyűjtőmappa is létrehoz egy új lapot, minden felhasználó készíthet magának későbbi olvasásra félretett anyagokból vagy éppen a hobbijához kapcsolódó, kézzel, manuálisan kiválogatott magazint. A rendszerezés kissé hasonlít a Tumblr logikájához, azzal a különbséggel, hogy a megjelenítés nem kaotikus, hanem inkább a Pinterest rendezettségét árasztja.

A Flipboard is kapott böngészőbe illeszthető bookmarkletet, amivel bárhonnan elmenthető egy oldal, cikk vagy egyéb tartalom, ami később már Flipboard magazin képében hívható elő. A megoldás egyáltalán nem új találmány, sőt, tucatnyi alkalmazást ismerünk erre a funkcióra. Az ismertebbek a Pocket vagy a Readability, amik eddig is kínáltak ilyen manuális rendezést, hírraktározást, de kevesebb közösségi funkcióval.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Összesítve a Flipboard 2.0 újdonságait, leginkább egy olyan médiaplatform rajzolódik ki, ami a kiadó szerepét tölti be. Azok a lapok, amelyeknél nem csak egy rövid bevezetés jelent meg a cikkből, hanem a teljes anyagot olvashattuk, azok jelenleg is bevételmegosztásos rendszerben dolgoznak. Az új platformon ez a kérdés egyre aktuálisabb lesz minden médiumnak és szerzőnek. Viszont egy idő után kívánatosabb lehet, hogy a Flipboard értékesítse a felületeket és a szövegekért cserébe immár a hirdetési bevétel nagyobb részét megtartva, egy kisebb részt fizessen ki annak, aki a tartalmat valójában előállította - hasonlóan az okostelefonos piacterekhez.

07:20
 

Welcome to Flipboard 2.0

Még több videó

Változnak a játékszabályok

A Google korábbi bejelentése miatt mondhatni a Flipboard a Google Reader sírjáról legel és igyekszik pozícióba kerülni a darabokra hulló médiapiacon. Az első áldozatok éppen a már említett “online irattartók” lesznek, mint amilyen a Pocket vagy a Readibility, amiknek a fő funkcióját a Flipboard egy másodlagos képességként illeszti most be teljes egészében egy sokoldalú termékbe.

A termékfrissítés felhasználói szemmel is érdekes, de a Flipboard elképzelése médiapiaci szemmel is izgalmas, hiszen az olvasó igazi szerkesztővé válhat, a hirdető kiadóvá, miközben a pénzt végül lehetséges, hogy a terjesztő osztja majd. Azzal, hogy a Flipboard a hirdető és a kiadó kezébe is olyan eszközöket ad, ami alapesetben nincs meg neki a lappiacon, valójában saját magának kanyarít ki egy szeletet mindkét térfélről. A friss alkalmazás egyelőre csak iPhone-ra és iPad-re jelenik meg, de feltételezhetően, amint az androidos csapat elkészül az újdonságok implementációjával, megjelenik az is.

a címlapról