Szerző: Koi Tamás

2013. február 7. 11:54

Vodafone: nincs nyereségünk, de fejlesztünk

A Vodafone csoport hálózatában a magyar operáció a legkevésbé nyereséges Európában, leginkább a szektort sújtó adóknak köszönhetően. Az ügyfelek ehhez képest arányaiban alacsony díjat kell fizessenek a szolgáltatásokért - legalábbis ezt állítja Vittorio Colao, a cégcsoport vezérigazgatója.

Nincs nyeresége a Vodafone magyarországi leányvállalatának, ennek oka elsősorban a távközlési szektort sújtó magas adók mellett az alacsony árszint - nyilatkozta a HVG-nek Vittorio Colao, a Vodafone csoport vezérigazgatója. A cégvezető január első heteiben járt Magyarországon és többek közt találkozott Orbán Viktor miniszterelnökkel, valamint más politikai vezetőkkel, ám hogy ezeken a találkozókon pontosan miről volt szó, arról nem beszélt a lapnak Colao.

Nagyon jó piaccá válhat

A Vodafone csoport vezetője először beszélt magyarországi lapnak a Vodafone Magyarország nehéz pénzügyi helyzetéről. Colao a HVG-nek elmondta, a magyar leányvállalat a legkevésbé nyereséges Európában: "A magyar ügyfelek a harmadik legalacsonyabb árat fizetik, és a profit az adók miatt is alacsony. Itt van válságadó, távközlési adó, a nyereség nulla százalék. Ha majd visszatérünk a normális környezetbe, vagyis ha elfogadható szintre kerülnek az adók, akkor a magyar is nagyon jó piaccá válhat" - nyilatkozta a cégvezető.

Colao az interjúban hangsúlyozta, a cégnek ahhoz, hogy Magyarországon jó teljesítményt nyújtson, további frekvenciákra és "tisztességes adókörnyezetre" van szüksége. A cégvezető a vállalat magyarországi céljaival kapcsolatban közölte, a Vodafone Magyarország "eredményes piaci szereplő" kíván lenni, az utóbbi években pedig nőtt a piaci részesedése.

Az adózási környezet nehézségei kapcsán Colao nyilvánvalóan elsősorban a távközlési különadóra és a tavaly bevezetett telefonadóra utalt. Előbbi nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Vodafone Magyarország az elmúlt két üzleti évében rendre veszteségbe futott, ugyanakkor ezt az adónemet 2013-tól már nem kell megfizetniük a távközlési multiknak. A tavalyi év közepétől fizetendő telefonadó kapcsán a Vodafone elsőként közölte, hogy az új adónem jelentette terheket nem tudja vállalni és kénytelen részben áthárítani a fogyasztókra.


A három magyarországi mobilszolgáltató adatpiaci részesedése az elmúlt három évben
Forrás: NMHH

A Vodafone magyarországi piaci pozícióját tekintve a cég részesedése az aktív előfizetések körében közben mind a hang- mind a mobiladat-piacon legjobb esetben is stagnál. A vállalat piaci részesedése a hangszolgáltatások esetén tavaly júliusban volt a csúcson, akkor 22,8 százalékát tartotta a kezében a piros szolgáltató, ez az arány december végére 22,4 százalék alá csökkent. A mobiladat-szolgáltatások piacán a Vodafone Magyarország részesedése az elmúlt három évben az aktív használók körében csaknem négy százalékponttal esett vissza, elsősorban a Telenor Magyarország erős elszívó hatásának köszönhetően.

Nem jó ötlet

A vezetővel készült interjú a tavaly lezárult magyarországi spektrumaukció kérdését csak áttételesen érintette. Colao a nyilatkozatban elmondta, a kormány által tervezett piacbővítés "nem jó ötlet", részben a korlátosan rendelkezésre álló frekvenciák, részben a kis piac miatt. "Az USA-ban, ahol 310 millió ember él hatalmas területen, négy szolgáltató működik, és a negyedik nem áll túl jól. Magyarországon 93 ezer négyzetkilométeren tízmillióan laknak, és nem tudom, mi a cél. Ha túl magasak lennének az árak, akkor megérteném, de, mint említettem, nincs nyereségünk" - mondta el a cég vezérigazgatója.

A Vodafone számára a tavaly botrányos körülmények közt lezárult frekvenciaaukciót övező jogi eljárás végkimenetele kritikus lehet. A Kúria február végén dönt arról, hogy a cég által jelenleg is használt 2 MHz-es frekvenciablokkot tovább használhatja-e a Vodafone, vagy le kell mondania róla. Távközlési jogi szakértők szerint utóbbi esetben a Vodafone jelentős összegű kártérítési pert indíthat a magyar állam ellen, melyben a követelés az eredeti licitösszeg (15,6 milliárd forint) háromszorosát is elérheti. Az aukción elnyert frekvenciablokk tette lehetővé a cég számára, hogy 3G-s hálózatának lefedettségét jelentősen, az ország területének 90 százalékára kiterjessze.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az új piaci szereplő megjelenését a kormányzat, illetve a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) elsősorban a mobil szélessávú szolgáltatások használatának ösztönzésével indokolta korábban. Ennek kapcsán Colao kijelentette, Magyarországon az okostelefon-felhasználók havonta átlagosan 300 MB adatot forgalmaznak a telefonjukkal, míg ez a szám az USA-ban 1 GB, Koreában 2-3 GB körüli. A három magyarországi mobilszolgáltató forgalmát összehasonlítva egyébként az NMHH önbevallás alapján készített statisztikái szerint messze a Vodafone ügyfelek fogyasztják a legkevesebb adatot évek óta.

RED-et mindenhová!

A Vodafone csoport az interjú megjelenésével egy napon adta ki harmadik negyedéves üzleti jelentését, melyben a szolgáltatásokhoz köthető árbevétel 2,6 százalékos csökkenéséről számolt be. A korábbi negyedévek trendjével egyezően az üzleti év december 31-ével záródó harmadik negyedévének eredményét is elsősorban a pocsékul teljesítő dél-európai divíziók (Spanyolország, Olaszország) húzták le. A vállalat a feltörekvő piacokon, így elsősorban Indiában és Törökországban erősebb időszakot zárt, illetve a tengerentúli érdekeltsége, a Verizon Wireless is jelentős pluszban zárta az időszakot.

A vállalat Magyarország mellett összesen öt országban vezette be eddig a Vodafone RED tarifacsaládot, melynek mostanra összesen 2,2 millió előfizetője van a csoporton belül. A cégcsoport célja, hogy az új, korlátlan beszélgetést biztosító tarifa az összes Vodafone-országban megjelenjen. Colao a HVG-nek adott interjújában utalt rá, hogy itthon hamarosan átalakítás elé nézhet a RED, bár részleteket nem közölt.

A cégcsoport a 2013/14-es üzleti évre vonatkozóan nagyjából 300 millió angol fontos költségcsökkentési tervet tűzött ki, melyet többek közt hálózatmegosztás útján és egyéb költséghatékonysági intézkedések bevezetésével igyekszik megvalósítani.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról