Az Android a tabletpiac királya
Az IDC friss statisztikái szerint 2012 végén elvesztette vezető pozícióját a tabletek piacán az iOS, az Apple részesedése minden korábbinál alacsonyabbra esett. Hatalmasat nőttek az androidos riválisok. Magyarországon is rengeteg tablet fogyott, elsősorban az olcsóbbak közül.
Minden korábbi rekordot megdöntöttek a tableteladások az ünnepi negyedévben, az IDC friss statisztikái szerint három hónap alatt 52,5 millió készülék fogyott világszerte - ez a PC-eladásoknak majdnem fele. A piac éves szinten 75 százalék felett növekedett.
Nőtt az Apple, de nem eleget
Az elemzőcég szerint minden a tabletek kezére játszott az év végén, megjelentek vonzó új modellek a piacon, például az iPad mini, ugyanakkor a készülékek sokkal elérhetőbbek is lettek a vonzó árú, alacsonyabb kategóriás modellek révén. "Az új termékbejelentések a kategória vezetőitől, valamint a Microsoft belépése fokozta a vásárlók érdeklődését és nagyon masszív eladásokat hozott az ünnepi szezonban. A rekordnegyedév éles ellentétben áll a PC-piaccal, amely több mint öt év után először produkált csökkenést a negyedik negyedévben" - kommentálta a számokat Tom Mainelli, az IDC elemzője.
A gyártók versenyét továbbra is az Apple vezette, azonban hiába jelent meg az ünnepi szezonra az erősebb processzorral szerelt iPad 4 és az iPad mini, a cég részesedése összességében nagyot csökkent, ahogy teret nyertek az androidos riválisok, elsősorban a Samsung. Az Apple 22,9 millió tabletet adott el a negyedév során, ami 48 százalékos éves növekedésnek felel meg, miközben a piac átlagos bővülése ezt messze meghaladta. Egy éve még 51 százalék feletti részesedéssel rendelkezett az Apple, most be kellett érnie 43 százalékkal.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
A második helyre katapultálta magát a Samsung, amely ugyan csak 7,9 millió tabletet értékesített, de éves szinten 263 százalékos növekedést produkált. A vállalat elsősorban androidos modelljeinek köszönhette a nagy bővülést, a Windows 8-at és Windows RT-t futtató eszközök az IDC szerint egyelőre nem túl kelendőek, pár ezek arányáról az elemzőcég nem tett közzé nyilvános adatokat.
A tavalyi ünnepi szezon nagy nyertese volt az Amazon, amely Kindle Fire készülékével sikeresen hódította meg az amerikai piacot. Ugyan ősszel a cég frissítette tabletjeit, mégis csak 26 százalékos növekedést tudott elérni, amely leginkább a Kindle Fire korlátozott hozzáférhetőségének tudható be. Ennek eredményeképp a vállalat részesedése 15,9 százalékról 11 százalékra esett. Ennél sokkal gyengébben szerepelt a másik a Barnes & Noble könyvkiadó, amelynek Nook eszközei iránt erősen olvadt a kereslet, kevesebb is fogyott belőle mint tavaly. A botlást jól használta ki az ASUS, amely saját márkás tabletjei, valamint a Google-lal közös Nexus 7 révén a negyedik legnagyobb gyártóvá katapultálta magát világszinten, eladásai több mint ötszörösére nőttek az IDC szerint.
Az IDC szerint épp csak lemaradt az öt legnagyobb gyártó listájáról a Microsoft, amely 900 ezer Surface-t szállított. A redmondi cég eredményeinek értékelésekor azonban érdemes figyelembe venni, hogy a Surface csak október végétől volt kapható és csak nagyon korlátozottan lehetett hozzájutni.
Itthon az olcsó tablet volt a menő
Ahogy arra számítani lehetett, Magyarországon is jó negyedéve volt a tableteknek, az IDC szerint több mint 100 ezer darabot adtak el belőlük az ünnepi negyedévben, ami majdnem 160 százalékos éves növekedésnek felel meg. Magyarország igen árérzékeny piac, ez a tabletgyártók rangsorából is látszik, a legtöbb készüléket a Concorde adta el, megelőzve a Samsungot, a MyAudiót és az M-Techet, az Apple csak az ötödik a listán - mondta el lapunknak Bagi Bence, az IDC elemzője. A legnépszerűbb modellek a 7" kategóriából kerülnek ki itthon.
Eközben Magyarországon 150 ezer PC fogyott, ez 5,6 százalékos éves csökkenést jelent. A notebookok iránti kereslet alig apadt (-1,6%), a desktopoké ugyanakkor továbbra is meredeken csökken (-20%), így összességében 125 ezer laptop és 28 ezer asztali gép fogyott - a gyártók versenyét a HP nyerte a Dell, az ASUS, a Lenovo és a Samsung előtt. Bagi Bence szerint az év végén több közepes kormányzati beruházás is meghúzta a számokat, emellett a karácsony előtt szokásos vásárlási roham is érzékelhető volt, ezért csökkent a világátlagnál kisebb mértékben itthon a piac.
Az elemző úgy látja, 2013 nem tartogat sok jót a PC-gyártók számára itthon sem. Ez egyrészt köszönhető a fogyasztás általános visszaesésének, amely a lakossági IT-költésre is erősen rányomja a bélyegét, emellett azon piaci hatásoknak, amelyek a táblagépek további erősödését mutatják az alacsonyabb árú notebookokkal és asztali gépekkel szemben. "Ahogy egyre inkább a megfizethető kategóriába csúsznak az egyre erősebb hardverrel rendelkező távol-kelet gyártósorokról legördülő tabletek, úgy váltják ki szinte egy az egyben a korábban gyakorlatilag a táblagépekkel azonos felhasználásra szánt hordozható gépeket" - vélekedik Bagi Bence. "Ezeket a hatásokat látjuk érvényesülni, s arra számítunk, hogy az egész évben hasonlóan fogja alakítani a piac egészét."