Szerző: Koi Tamás

2013. január 17. 11:58

Egyre kevesebbet használjuk itthon a mobilnetet

Az okostelefon-értékesítések fellendüléséről karácsony előtt mindhárom mobilszolgáltató büszkén számolt be, de hiába fogy egyre több ilyen készülék, a magyarok változatlanul nagyon keveset használják telefonjaikat adatforgalmazásra a mobilhálózatokon.

Hiába nőtt éves távlatban több mint 700 ezer felhasználóval a magyarországi mobilnetes ügyfélbázis, hiába adnak el egyre több okostelefont itthon is, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által kiadott használati statisztikák lehangoló képet festenek a tényleges mobilnet-használatról.

Helybenfutás

A tavaly év végén publikált piackutatások egyértelműen az okostelefonok mindent elsöprő sikerét mutatták Magyarországon is - az eNET november végén kiadott tanulmánya szerint a magyar okostelefon-piac értékesítési volumene tavaly első ízben léphette túl az egymilliót. A szolgáltatók által eladott telefonoknak átlagosan nagyjából 85 százaléka okostelefon már, ma már szinte nagyítóval kell keresni az alacsony árszegmensben is a hagyományos készülékeket. Az okostelefon-eladások élénkítése látszólag elemi érdeke az operátoroknak, hiszen a készülékek mellé adatcsomagok is értékesíthetők, ezeket azonban vagy nem használják ki a vásárlók, vagy csak nagyon kis adatforgalmi keretet tartalmazó csomagra fizetnek elő.


Az egy előfizetőre jutó átlagos adatforgalom és az összes adatforgalom a három szolgáltatónál
HWSW-grafika, Forrás: NMHH

Ezt jelzik legalábbis az NMHH által kiadott mobilnetes gyorsjelentés egyes sarokszámai, melyek az átlagos adathasználatot mutatják meg szolgáltatónként, illetve a teljes piacra levetítve egyaránt. A tavaly decemberi, és a 2011-es decemberi számokat összehasonlítva az derül ki, hogy az élénkülő okostelefon-értékesítés ellenére az egy előfizetőre jutó átlagos mobilnet-használat nemhogy nőtt volna, hanem éppen ellenkezőleg: 1,09 gigabájtról 1,08 gigabájtra csökkent.

Az NMHH statisztikáiban ugyanakkor nem csak az okostelefon-felhasználási statisztikák szerepelnek, a szolgáltatók mobilnetes ügyfélbázisa tartalmazza az USB-s modemekbe vagy más mobiladat-eszközökbe passzoló előfizetéseket is. Ezek jellemzően inkább felhúzzák a statisztikákat, ez jól látszik a Telenor eredményein, mely a vezetékes interneteléréssel szembe pozicionált Hipernet sikere révén az egyetlen szolgáltató, melynél éves szinten nőtt az adathasználat, igaz távolról sem olyan mértékben, mint ahogy a felhasználói bázis növekedett.


Átlagos adatforgalom és az ügyfélbázis változása egy év alatt
HWSW-grafika, Forrás: NMHH

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A jelenség alighanem összefüggésben állhat azzal, hogy az okostelefonok értékesítése immár az alacsonyabb árszegmensben mutat erőteljesebb növekedést. Ezekhez az olcsó, gyakran 20-30 ezer forintért hazavihető készülékekhez pedig az előfizetők értelemszerűen olcsóbb, vagyis kisebb adatforgalmi keretet biztosító díjcsomagokat választanak, a telefonjukkal pedig inkább a Wi-Fi hálózatokra csatlakoznak, ha használják őket adatforgalmazásra egyáltalán.

Iparági szakértők egy része szerint azonban az adatforgalmi mutatók, illetve egy másik indikátor, a penetráció azt jelzi, hogy mennyire erős a verseny egy adott piacon, illetve ehhez kapcsolódóan hogyan alakul az átlagos árszint. A fent említett jelenség például egyáltalán nem látszik Finnországban, ahol évek óta gyakorlatilag lineárisan nő a mobilnet-használat. A skandináv országok - melyeknél a piac összetétele adott esetben egészen más, mint a legtöbb európai nemzetnél - egyébként összességében ezt az indikátort tekintve messze vezetik az európai mezőnyt.

Négyes ütemű alapgyakorlat

Az átlagos fogyasztáshoz köthető adatforgalmi mutatók változása mindenképpen kényes téma lehet a Vodafone-nak, a Telenornak és a T-Mobile-nak, különösen annak fényében, hogy a cégek éppen az adatforgalmi igények ugrásszerű növekedésére hivatkozva kívántak minél nagyobb méretű spektrumhoz jutni a tavaly lezárult frekvenciaaukción. Végül a három operátor közül egyedül a Vodafone tudta látványosan hasznosítani az ott elnyert 2 MHz-es duplex blokkot a 900 MHz-es sávban, beszédes ugyanakkor, hogy 2012-ben a Vodafone tudta a legkisebb mértékben növelni az ügyfélbázisát, illetve a piros szolgáltatónál csökkent a legnagyobb arányban az átlagos adathasználat - vagyis a cég adatforgalmi hálózata tavaly év végén arányait nézve nem volt jobban kihasználva, mint egy évvel korábban.

A piac bővítése mellett érvelő szakértők, illetve a magyar szakhatóság erre a jelenségre felhívva a figyelmet hangsúlyozzák, hogy Magyarország és a régió többi, elmaradottabb országának jövője szempontjából kritikus fontosságú a mobilnet-penetráció növekedésének, illetve a használatnak az együttes ösztönzése, vagyis a frekvenciakincs lehető leghatékonyabb kihasználása. A piacon régóta működő, saját hálózattal rendelkező operátorok szerint ehhez nincs szükség új szereplő bevonására, sőt, a frekvenciakészlet további széttagozódása nem élénkíti a tényleges használatot.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról