Szerzők: Dojcsák Dániel, Gálffy Csaba

2013. január 14. 13:58

Túl a százmillión a Galaxy S

A Samsung újabb zászlót szúrt le diadalmenete során, a cég hivatalosan is bejelentette, hogy túl van a százmilliós határon a Galaxy S csúcskészülékek eladása. Eközben az amerikai fiatalok szerint az iPhone a múlt, a Samsung az új divat.

A Samsung bejelentette, hogy a 2010 májusában megjelent, a csúcskategóriát képviselő Galaxy S sorozatú készülékeinek eladásai elérték a 100 milliós határt. Igaz, ez nem a kiskereskedelmi, végfelhasználói vásárlásokat, hanem a gyártói eladási számokat jelenti, azaz technikailag csak néhány hét múlva lenne meg a százmilliomodik igazi vásárló. Az igazán komoly eredmény, hogy az említett 100 milliónak már most, a bejelentés után 7 hónappal a 40 százalékát adja a legfrissebb modell a Galaxy S III. A legelső Galaxy S a teljes időtartam alatt 24 millió példányban fogyott, s a 10 milliós számot hét hónap alatt érte el. Az Apple iPhone ugyan jelenleg saját számításaink szerint körülbelül 280-300 millió eladott darabnál járhat, de ott az első modell 2007-ben jelent meg, azaz három évvel több ideje van piacon, mint a Galaxy S család.

Rekordok

A Samsung csúcsmodellje rekordot döntött, ugyanis a 100 milliós határt mindössze 2 év 7 hónap alatt sikerült összehoznia, az utolsó iterációból, a Galaxy S III-ból 50 nap alatt adták el az első egy milliót, de az ötödik hónapban már 30, most a hetediknél pedig már 40 milliónál jár, ami azt jelenti, hogy jelenleg naponta 190 ezer darabot ad el a koreai gyártó csak ebből a modellből. Összehasonlításképp 2010 augusztusában még összesen ennyi androidos eszközt aktiváltak naponta, beleértve minden gyártó minden modelljét.

A dél-koreai óriás tehát nem csak az olcsóbb telefonok piacán domináns erő, de a magasabb profittartalommal bíró, csúcskategóriás modellek piacán is önálló nagyhatalom. Nem csoda, hogy a Samsung előzetes jelentésében a legutóbbi negyedévét ismét rekorddöntéssel várja, 8,3 milliárd dolláros profit és 53,6 milliárd dolláros forgalmat jelez előre a cég. Ez azt jelenti, hogy a Samsung egymás után sorozatban az ötödik negyedévben állít fel eladási rekordot, s még az első negyedév klasszikusan gyengébb kereslete sem biztos, hogy megállítja majd.

A cég 2013-ban várhatóan 510 millió darab mobilt tud majd eladni, ami 20 százalékkal több mint tavaly, s ebből több mint 300 millió okostelefon lesz. A lényeg viszont, hogy a korábbi kritikákra rácáfolva a Samsung rengeteg csúcskategóriás készüléket is értékesít, s nem az olcsó, gyenge teljesítményű, gagyi modellekkel tömi ki a statisztikákat.

Az alkalmazásfejlesztők szempontjából ugyan az Android soha nem lesz egy, a készülékek szempontjából egységes platform, viszont az fontos eredmény, hogy az elmúlt 2-3 évben kialakult egy erős felső kategóriás bázis is, ami már most látványos hatással van a megjelenő alkalmazások átlagos minőségére is. Ha a fejlesztők és kiadók számíthatnak arra, hogy az Android piac nem csak az alsó kategória tengerében úszó néhány kis sziget, akkor kevésbé kockázatos komplexebb termékeket tervezni és megjelentetni, illetve az igényes alkalmazások és szolgáltatások iránt is lehet számolni fizetőképes kereslettel.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A konkurensek szempontjából ugyan kínos, de a fejlesztői szempontból kifejezetten szerencsés, hogy az Android platform többnyire egy kézbe került, s a Samsung hegemónia mellett csak nagyon vékony sávokat jelent a többi androidos gyártó, ami kevesebb teszteléssel szélesebb megcélozható közönséget nyújt.

Változik a közízlés?

Érdekes, de számokkal nehezen megfogható tendencia egyébként, hogy az Apple, illetve az iPhone elsősége a fejekből kezd egyre jobban kikopni, még az Egyesült Államokban is. A múlt heti CES beszámolóiból is az derül ki sok helyen, hogy az amerikai véleményvezérek részben elpártoltak, szinte naponta jelennek meg neves lapokban olyan írások, amik azt boncolgatják, hogy a fiatalok számára az iPhone már “régi”, ugyanúgy, ahogy például a Twitteren és a Facebookon is túllépett a fiatalabb korosztály - itt épp a Forbes értekezik a jelenségről. Az Apple számára az idei évben a legnagyobb kihívás nem az lesz, hogy a bemutatandó új modell specifikációiban remekeljen, hanem az, hogy a hatalmas versenyelőnyt biztosító, a márkához kapcsolódó életérzést fenntartsa.

Ez nem lesz egyszerű. A Wall Street Journal értesülései szerint az Apple az első negyedévre drasztikusan visszavágta alkatrész-megrendeléseit. A nevük elhallgatását kérő illetékesek szerint a kijelzőkre vonatkozó megrendelések felét visszamondta és az iPhone gyártásához szükséges egyéb alkatrészekre is hasonló döntés vonatkozik. Az informátorok szerint a megrendelések visszamondására a vártnál alacsonyabb kereslet miatt volt szükség, a negyedik negyedévben túltermelés alakult ki és raktárkészletek halmozódtak fel. A HWSW gyors számításai szerint az első negyedévben mintegy 30-40 millió iPhone gyártása és eladása lehetett a terv, ennek felét fogják raktárról kielégíteni, a negyedik negyedéves eladások így akár 15-20 millióval is alacsonyabbak lehettek az Apple várakozásainál.

A cupertinói cég részvényei a hírre mélyrepülésbe kezdtek és a nyitás előtti kereskedésben az 500 dolláros lélektani határ alá is benéztek rövid időre. A tőzsdei bizonytalanság indokolt is, az Apple gyakorlatilag az összes puskaporát előtte a negyedik negyedévre, új PC-k, új iPhone és új iPadek mutatkoztak be, a bevétel zömét adó iPhone iránt azonban lassuló kereslet, az iPadből (főleg a miniből) pedig a gyártási problémák miatt várhatóan nem sikerült a tervezett mennyiséget eladni. A végleges válaszra január 23-ig kell várni, akkor adja ki az Apple a negyedik negyedéves pénzügyi jelentést, benne az eladási adatokkal.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról