Szerző: Dojcsák Dániel

2013. január 4. 13:14

Zuhan az e-könyvolvasók forgalma

Tiszavirág-életű lehet az e-könyv olvasók sikere. A dedikált olvasók ugyan továbbra is népszerűek, de 2012-ben az eladások nem hogy nem nőttek, hanem meredeken csökkentek az egy évvel korábbihoz képest.

Az elmúlt években az eInk kijelzős olvasóknak óriási divatja lett, mindenkinek volt egy teóriája, hogy mennyibe kellene kerüljön egy olvasó, hogy ő maga is vásároljon egyet. Az Amazon ráadásul beterítette a piacot a saját Kindle termékével, aminek hatására a könyvkiadók is kényszeresen elmozdultak a digitális kiadás erősítése felé.

Az e-könyv, mint kategória robbanásszerűen nő, viszont maguk az olvasók messze nem hoznak létre olyan pezsgő piacot, mint mondjuk az okostelefonok, notebookok vagy tabletek. Ráadásul egy hétköznapi háztartásban a tablet tökéletesen elegendő az olvasási feladatra is, hiszen nagyon sokan nem olvasnak annyira hosszan, hogy egy háttérvilágítás nélküli, hosszú üzemidejű dedikált eszközt is kelljen erre tartaniuk.

Újat veszünk, ha az előző összetört

Sőt, az Amazon Kindle, illetve a Barnes & Noble Nook készülékei tartósak és a korábbi generációk is tökéletesen működnek mind a mai napig. Ha valaki nem törte össze, akkor semmi oka sincs a cserére, az elmúlt 2-3 évben az eszközök alig fejlődtek, mindössze annyi történt, hogy gyorsabbá vált a lapozás, érintésérzékeny lett a kijelzőfelület, illetve a Kindle Paperwhite esetében egy elegáns oldalsó világítást kapott a kijelző, szükségtelenné téve a külső fényforrást.

Az IDC piackutató frissen publikált becslései szerint 2012-ben a globális e-olvasó szállítások mindössze 19,9 millió darabot tettek ki, ami 28 százalékos csökkenést jelent a 2011-es 27,7 millió darabról. Ezzel szemben szintén az IDC a 2012-es tabletpiacot 122,3 millió darabosra becsli előzetesen. Az IHS iSuppli, ami a beszállítói adatokból kalkulál, némileg más számokat hozott, de hasonló trendeket rajzoltfel. Az elemzőcég becslései szerint a csökkenés még nagyobb 2011-hez képest, 36 százalékos csökkenést és a teljes piac 14,9 millió darabra rúgott mindössze. Az iSuppli úgy látja, 2015-re 7,8 millió darabosra csökkenhet a globális e-könyvolvasó piac.

Persze ez nem jelenti azt, hogy a piac visszamozogna a papír felé, sem azt, hogy az e-book olvasók szerepét átvették volna a tabletek. Az eseti olvasók számára ugyan valóban elegendő egy családi tablet a fotelben hírolvasáshoz, vagy Sudokuzáshoz, de akik mindig is falták a papírkönyveket, azok minden kutatás szerint átmigrálnak e-bookra, viszont nincs igényük a rendszeres készülékcserére. A nyugati társadalom úgy tűnik mostanra felszerelte magát e-olvasókkal, s a piac középtávon csak az elhasználódott darabok pótlását és az új fogyasztókat jelenti majd, nem maradt meggyőzendő, potenciális vásárló.

A dizájn finomodott

Forradalminak 2007-ben számított az e-könyv, azóta valójában tényleg csak dizájnbeli különbségek jöttek az olvasók között, nagy újítások az olvasási élményhez már nem kellenek. A vezetéknélküli képességek kényelmessé tették a használatot, az Amazon felhős könyvesboltja gyakorlatilag beköltöztette a könyváruházat az eszközbe. Az akkumulátoros üzemidő még Wi-Fi használata mellett is több hét, a felbontás, árnyalatok száma és a képfrissítési, lapozási sebesség ma már több mint kielégítő, egy olvasó most is gyorsabban lapoz, mint amennyi idő alatt egy papírkönyvet lehetne lapozni. Bőven van tárhely is az eszközökön, egy életre elegendő szöveget magunkkal vihetünk, a Kindle Paperwhite oldalfénye pedig az éjjeli baglyoknak is lehetővé teszi az olvasást  mások zavarása nélkül.

A következő években jöhetnek a hajlékony kijelzők, illetve a színes megjelenítők, de ezek egyike sem számít a könyvet olvasók számára annyira forradalminak, hogy meglévő eszközüket tömegesen lecseréljék. Fizetni a tartalomért fizetnek, a piac is ott van, ezért is érte meg az Amazonnak veszteség mellett is letarolni a piacot és ezért nincs értelme a független kínai vagy bármilyen gyártók olvasóinak.

Rétegtermék

Az IDC szerint is niche termékké válhat éveken belül az e-könyv olvasó, annak ellenére, hogy az amerikai lakosságon belül 16-ról 23 százalékra nőtt azok aránya 2012-re, akik olvastak e-könyvet. A jobb használhatóság, univerzalitás oltárán viszont sokan feláldozzák a dedikált eInk eszköz előnyeit, sőt, sokan olvasásra is alkalmasabbnak tartják a tableteket. Ez egyébként az egyre nagyobb felbontás, illetve az OLED kijelzők terjedésével akár igazzá is válhat.

Hiába lett ráadásul nagyon olcsó az e-olvasó, a legolcsóbb Kindle 79 dollárba kerül csupán, ma már az azonos kijelzőméretű tabletek sem sokkal drágábbak. A bevételeit szintén nem hardvereladásból szerző Google olcsó Nexus tabletje is hazavihető az USA-ban 199 dollárért is akár, sőt, az Amazon Kindle Fire tablet legolcsóbb modellje csupán 159 dollár, ami 20 dollárral kevesebb, mint a legdrágább Kindle verzió. Eltűnni biztosan nem fog a termékkategória, sőt, várhatunk technolgóiai innovációt is, de sem a piac, sem a felhasználók számára ez nem számít majd. A kérdés, mint ahogyan előbb-utóbb a tableteknél és minden más kijelzőn is az lesz, hogy milyen a tartalom.

a címlapról