Szerző: Gálffy Csaba

2013. január 7. 12:21

Bemutatkozott az NVIDIA Tegra 4

Igen erős termékekkel, de még erősebb vízióval nyitott az NVIDIA a CES első napján. A saját kézikonzol egyszerre üzen hadat a Sony-nak és a Microsoftnak, miközben a Windows és Android ökoszisztémát is hasznosítani próbálja.

Hatalmas durranással indította az NVIDIA a Las Vegasban ma kezdődő Consumer Electronics Show-t. A grafikus processzorairól híres gyártó bemutatta negyedik generációs, okostelefonokba és tabletekbe szánt lapkáját, a Tegra 4-et, a mellé használható modemmel együtt. Az igazi meglepetést nem is ez, hanem az új processzorra épülő új kézikonzol, amely egyszerre üzen hadat a Microsoftnak és a Sonynak.

Tegra 4

Az utolsók között az NVIDIA is elhagyta végre az ütemesen elavuló Cortex-A9-et és már az ARM legújabb fejlesztésére, a Cortex-A15 magokra épített új lapkát. A Tegra 4 megtartotta az előző generációból megismert 4+1 magos elrendezést, alapesetben tehát itt is az ötödik, alacsony fogyasztásra optimalizált processzormag működik, a többiek csak akkor kelnek életre, ha a rendszernek szüksége van a nagyobb teljesítményre. A processzor a TSMC 28 nanométeres HPL technológiájával készül, amely a bérgyártó nagy teljesítmény mellett alacsony szivárgási áramra optimalizált eljárása.

A lapkára integrált GPU-ról az NVIDIA nem sokat árult el, annyit tudni, hogy 72 futószalagot tartalmaz és továbbra sem használ egyesített pixel-vertex shadereket, hanem külön dedikált egységek dolgoznak benne. Ez némileg megnöveli a GPU méretét azonos teljesítmény mellett, de a specializált végrehajtóegységek fogyasztása némileg alacsonyabb mint az univerzális társaiké. A megközelítés hátránya ugyanakkor, hogy valószínűleg nem támogatja az általános célú programozhatóságot (OpenCL, CUDA).

A Tegra 4 a képfeldolgozás terén is villant, az NVIDIA ugyanis hardveres HDR-motort is szerelt a lapkára, ami megnöveli az ilyen eszközökkel készített fotók dinamikatartományát. A Computational Photography Engine névre keresztelt részegység bekapcsolása esetén az eszköz minden alkalommal automatikusan két fotót csinál, alacsony illetve magas expozícióval, majd ezekből boronál össze egyetlen képet. Az NVIDIA szerint egy-egy ilyen kép elkészítése mindössze két tizedmásodpercbe kerül, vagyis akár folyamatosan, élőképként is képes ilyent megjeleníteni a keresőben - összehasonlításképp az iPhone 5 HDR-módja mintegy 1,5-2 másodpercig dolgozik egy  fotó előállításán.

Saját 4G rádiós lapka

Az új mobilchip mellett (legalább akkora dobásként) az NVIDIA bejelentette a hozzá párosítható, i500 névre keresztelt vadonatúj rádiós lapkát is. A baseband chip az Icera felvásárlásának első kézzel fogható hozadéka az NVIDIA számára, segítségével immár a Tegrák sem maradnak LTE-kompatibilitás nélkül. Az i500 is teljes mértékben Icera-technológiát használ, vagyis egészében szoftveres modem, amelyben nyolc specializált, de programozható processzormag végzi a munkáját. A megközelítés előnye, hogy egyszerű átprogramozással szinte bármilyen mobil rádiós szabványt ismer a lapka, miközben mérete jóval kisebb lehet mind a sok fix funkciós egységet tartalmazó hagyományos lapkák. A szoftveres rádió egyébként a jövő egyik nagy ígérete, már a Qualcomm és más gyártók is kezdik beépíteni egyes lapkáikba - tisztán ilyen modemet azonban csak az NVIDIA kínál.

Az i500 első körben LTE UE Category 3 adatátviteli sebességet támogat, ez 100 megabites le- és 50 megabites feltöltési sebességnek felel meg. Az NVIDIA szerint hamarosan frissebb szoftver is elérhető lesz a lapkához, amely már Category 4-es, 150/50 Mbps sebességek támogatására is képessé teszi az i500-at. Arról egyelőre nincs információ, hogy milyen csíkszélességű gyártástechnológián készül a rádiós lapka. Az előzetes tervek szerint azonban még az idén kijön az NVIDIA első olyan mobilprocesszora is, amely már integráltan tartalmazza a rádiós egységet - ezzel pedig már bőven a Qualcomm központi kompetenciáit tapossa a zöld gyártó.

Saját kézikonzol

Az NVIDIA az iparági források szerint egyik következő generációs konzol beszállítói jogát sem nyerte el, így fogta magát és saját konzollal lepte meg a piacot. A Project Shield kódnéven futó eszköz a kézi konzolok között indul, gyakorlatilag egy nagyméretű kontroller, amelyből kihajtható egy öthüvelykes érintőkijelző. Az eszköz formájában leginkább a PlayStation kontrollerére emlékeztet, mind a gombok elhelyezése és száma, mind az eszköz formája a Sony világára hasonlít.

A Project Shield a Tegra 4-re épül, operációs rendszerként pedig teljesen "gyári" Androidot futtat - az NVIDIA nem érezte szükségesnek saját felület kifejlesztését. A Shield összesen 38 Wh akkumulátoros kapacitással rendelkezik, ez a gyártó szerint mintegy 5-10 órás játékidőt engedélyez, de videolejátszásra akár 24 órán keresztül is képes az eszköz. A kijelző felbontása 720p (1280x720), a technológiáról (OLED, LCD, IPS vagy TN) egyelőre nem árult el semmit a cég. A konzolon helyet kapott HDMI-, microUSB- és audioport is, illetve támogatja a Miramax vezetéknélküli videós átviteli szabványt. A konzol HDMI-n keresztül képes 4K felbontású videó továbbítására is, játékokat azonban csak 720p-ben és 1080p-ben renderel.

A konzol tehát a Google kvázi-szabvánnyá emelkedő operációs rendszerét futtatja - ezt a ziccert a Sony a PlayStation Vitával bizony elmulasztotta kihasználni. Az NVIDIA ettől függetlenül nem mond le a játékterjesztői feladatról, a TegraZone nagynevű játékai a dedikált NVIDIA alkalmazáson, az egyelőre szintén Shield névre keresztelt appon keresztül érhetőek el.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A vállalat nem feledkezett meg a tévére kötött, nagy teljesítményű konzolok felé küldött fricskáról sem. A zöldek víziója szerint a másik szobában álló, NVIDIA GPU-val rendelkező PC képes lesz ezt a funkciót ellátni - ebben a rendszerben a Shield kontrollerként küldi az inputot a PC-nek, amely futtatja magát a játékot, a videojelet pedig hálózaton adja tovább a tévének. A működéshez csupán egy alkalmazást kell letölteni a számítógépre, a GeForce Experience fogja tartalmazni ezt a funkciót is. A bemutató utáni sajtótájékoztatón az NVIDIA képviselője elmondta, hogy a játékok terjesztésben nem vesz részt a cég, ebben a hagyományos csatornák jobbak - a rendszer mindenesetre működik majd Steam Big Picture-rel, illetve sima dobozos játékokkal is.

A konzollal az NVIDIA a Microsoft elébe vágott, a redmondiak továbbra is adósak saját kézi konzoljukkal illetve egy olyan konvergált rendszerrel, amellyel összeköthető a tévé, a PC és a kézikonzol, illetve az okostelefon. A tátongó piaci résre rámozdult már a Steam is, most pedig az NVIDIA jelentett be komplex szoftver-hardverplatformot.

(képek: Anandtech)

a címlapról