Szerző: Dojcsák Dániel

2012. december 10. 12:25:00

Facebook, Google, Twitter: hárman egymás ellen

Akár egy semleges belső fejlesztés mellékhatásaként is felfogható, de legtöbben a Facebook-Twitter verseny egyik csapásaként értelmezik az Instagram képek Twitter-előnézeti formájának megszűnését. Pedig a mikroblog-szolgáltató mindent megtett, hogy a csúnya linkrövidítős betűhalmazok helyett tartalmas kártyák jelenjenek meg a máshonnan posztolt üzenetek helyén.

Egyre inkább úgy tűnik, hogy a közösségi tér határtalan bővülésének végleg vége van. A mostanra közművé váló szolgáltatók egyre gyakrabban csapnak össze egymással, egyre több súrlódásra, összeütközésre lehet számítani. A Twitter az elmúlt évben arrogánsan vagdosta le magáról a felkapaszkodott külső partnereket, akik az univerzális API képességein keresztül teljes megoldásokat, klienseket hoztak létre az eredeti, üzleti modelljével akkor még küszködő platform farvizén evezve.

A jótékony világnak egyre inkább vége, egyre komolyabb rizikó bármilyen, akár még új, de népszerű szolgáltatás API-jára építeni. A Twitter nem panaszkodhat, hiszen ő maga is éppen az ilyen kötések elvágásán dolgozik, az Instagram valószínűleg teljesen jogosan gondolja azt, hogy nem szükséges megengednie, hogy az ő felhasználói által létrehozott, az ő szerverein tárolt tartalmak egy konkurens szolgáltató felületén díszelegjenek anélkül, hogy bevételt termelnének. A Twitter lehetővé tette, hogy a megosztások lenyithatóak legyenek és anélkül látszódjanak a képek, hogy el kellene hagyni a Twitter felületét.

Kirakatháború

Az Instagram valójában a Twitter vizuális párja, hiszen ott is rövid, erősen kontextuális üzenetek keringenek aszimmetrikus követési rendszerben, jól kereshetően. A különbség csak annyi, hogy itt nem 140 karakter, hanem egy fotó a megosztott tartalom. Az Instagram együttműködik például a Foursquare-rel a helyszínek azonosítása céljából, az Instagram-kliensen keresztül például be is lehet jelentkezni a helyszínekre, ezen felül a képek oszthatóak a Facebook és a Twitter felé. Mióta a Facebook felvásárolta az Instagramot, a szolgáltatás kapott egy webes kivezetést, így immár nem kizárólag mobilon keresztül érhetőek el a tartalmak, továbbá elindult egy közeledés a Facebook Timeline és az Instagram-profil között és ezek szerint egy távolodás a konkurens Twittertől.

Magyarországon a Facebook és a Twitter harca értelmezhetetlen, ugyanis a felhasználói bázisaik között két nagyságrendnyi különbség van a Facebook javára, de az Egyesült Államokban ennél sokkal kiegyenlítettebb a helyzet felhasználók számában. Az Instagram-Twitter viszonyban pedig érdekes, hogy a napi aktív mobilos felhasználók számában globálisan a képmegosztó múlt hónapban már megelőzte a mikroblog-szolgáltatót.

A fordulat valószínűleg nem érte váratlanul a Twittert, ami hamarosan a saját beépített képfeltöltőjén mutat be az Instagraméhoz hasonló szűrőket. Kérdés, hogy a filterek elegendőek-e a varázslathoz, de ezzel együtt még inkább érthető, hogy Kevin Systrom, az Instagram alapítója úgy ítélte meg, hogy saját üzletüknek jobb lesz, ha a teljes interoperabilitás megszűnik. Az integráció viszont biztosan megmarad, megosztani továbbra is lehet a tartalmakat, de a közönséget maga szeretné kiszolgálni az Instagram.

Itt a Google is

A játszmába viszont éppen ebben a forró pillanatban beszállt a Google is. Az Instagram lehetőségeinek becsmérlése mellett indította útjára a korábban felvásárolt NIK Software fotómanipuláló programját, a Snapseedet, amely Google+ hálózatra is képes képeket beküldeni - néhány napja letölthető a program a Play Store-ból. A 2012 év fotóalkalmazásának is választott program iOS-en eddig is elérhető volt fizetősen, most már mindkét platformon ingyenes. A Snapseed a beépített filterek mellett komoly finomhangolási lehetőségeket és manuális fotószerkesztési funkciókat kínál, amivel a szakértők számára bizonyára csábítóbb lesz az Instagramnál.

a címlapról