Szerző: Gálffy Csaba

2012. szeptember 21. 15:19

Készül a hosszanfriss autós Linux

Megoldaná az autós rendszerek frissítésének kérdését az új kezdeményezés. Az autós Linux-disztribúció hosszútávú támogatást és rendszeres update-eket kapna, a gyártóknak nem egyenként kellene a fejlesztés költségeit viselni.

Az autóipar nagyon lassan reagál a számítástechnikai innovációra. Ennek elsődleges oka, hogy a termékéletciklusok az informatikához viszonyítva nagyon hosszúak, egy autót rendszerint 6-8 évig tartanak kínálatukban a gyártók, így a friss megoldások akár egy modell gyártásának végére is látványosan elavulhatnak. A helyzeten az autógyártók hozzáállása sem segített, a különböző egyedi fejlesztésű megoldások között minimális funkcióbeli átfedés, illetve együttműködés jött létre.

Automotive Grade Linux

A jég azonban fokozatosan megtörik, a nagyméretű színes érintőkijelzők a felső kategóriákban már általánossá váltak és lassan lejjebb is szivárognak. A nagy gyártók mint a Ford, a General Motors és a BMW pedig fokozatosan megnyitják alkalmazásprogramozási interfészeiket külső fejlesztők előtt. Ebbe a trendbe illeszkedik bele egy új kezdeményezés, amely az autókban használható egységes operációs rendszer létrehozását célozza. Az egységes platformra lenne igény, egyrészt a külső alkalmazásokat nem kellene minden gyártóhoz újra és újra az alapoktól megírni, másrészt a szoftver frissen tartásának költségeit sem egyenként viselnék a gyártók - ehhez azonban jól karbantartott, folyamatosan frissülő, hosszú támogatási ciklussal bíró rendszer kell.

Az Automotive Grade Linux (AGL, "autós szintű Linux") kezdeményezés célja létrehozni egy ingyenes és szabad operációs rendszert, amely jó alapja lenne az autók fedélzeti szórakoztató rendszereinek - az autó vezérlését egyelőre biztosan nem ez a rendszer fogja ellátni, de fedélzeti, internetes kapcsolattal és médialejátszással foglalkozó számítógépet képes lenne meghajtani. A kezdeményezés mögé a Nissan és a Toyota sorakozott fel, de a Jaguar Land Rover és a Denso, a Fujitsu, a Harman, az Intel és az NVIDIA is beállt a kezdeményezés támogatói mögé. Az AGL-t felkaroló cégek szerint a fogyasztók kimondott elvárása már, hogy az autó ugyanolyan internet-eléréssel és szolgáltatáskínálattal rendelkezzen, mint egy otthon vagy az iroda, ezt az igényt elégítené ki az új rendszer.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az AGL kezdeményezés a Tizen projekttel karöltve működik majd, ez utóbbi a Nokia és az Intel MeeGo rendszerének és a Samsung Bada szoftverének összeolvadásával jött létre, a közvetlen elsődleges cél egy referenciaplatform létrehozása, amely az autós számítástechnikai eszközöket és az infotainment (információs és szórakoztató) rendszereket is támogatja. "Az AGL projekt célja létrehozni egy Debian- vagy Fedora-szerű Linux-disztribúciót, amely szem előtt tartja az ipar hosszú életciklusait" - nyilatkozta Jim Zemlin, a The Linux Foundation vezérigazgatója. Egy ilyen disztribúció levenné a gyártók oldaláról a saját szoftver fejlesztésének igen erőforrásigényes feladatát és ezzel lehetővé tenné a rendszer folyamatos, hosszútávú támogatását és rendszeres frissítését.

Intel: második nekifutás

Az Intelnek nem ez az első próbálkozása autós Linux megalkotására, négy évvel ezelőtt is belevágott egy egységes rendszer kidolgozásába. Akkor a Wind Rivert, a beágyazott Linux egyik legnagyobb szakértőjét vette meg a cég azzal a céllal, hogy saját hardverplatformjával kombinálva teljes megoldást kínáljon a gyártóknak. A rendszer feltehetően el is készült, a gyártók azonban nem ugrottak a termékre. Az okostelefonok, tabletek és a mobil internet széleskörű elterjedésével azonban újra nekifutnak a feladatnak - ezúttal pedig a legnagyobb autógyártó konszernek közül kettőt is sikerült meggyőzni a részvételről.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról