Szerző: Dojcsák Dániel

2012. szeptember 14. 13:46

Egyre könnyebb pénzügyileg tudatosnak lenni

Az IND Group a New York-i FinovateFall 2012-n, a világ legrangosabb pénzügyi innovációs eseményén mutatta be pénzügyi menedzsment rendszerének legújabb, „PFM 3.0 – életszerű pénzügyek” nevű koncepcióját, ami a februári gamification megoldás után egy újabb, a banki környezetben szokatlan értelmezés.

A pénzügyi tudatosság hazánkban is egyre gyakrabban előkerülő téma, igaz még messze vagyunk akár a nyugat-európai, akár az amerikai szinttől. A webes és okostelefonos felületek viszont egyre szélesebb eszköztárat adnak a felhasználók, illetve a pénzintézetek kezébe is, hogy a tudatosan szervezett pénzügyek irányába mozduljanak. A banki rendszereket fejlesztő, miskolci fejlesztőbázissal rendelkező magyar IND évek óta kiemelten kezeli a személyes pénzügyi menedzsmentet, s hisznek abban, hogy a következő években a banki szolgáltatások alapvető elemévé válik ez mindenhol. Nyilván ezért is fordít a cég jelentős erőforrásokat saját PFM (personal finance management) megoldásának fejlesztésébe.

A technológia fejlődik, de a piac még nem követi

Sajnos a fejlődés üteme messze meghaladja az elterjedés tempóját, számtalan banki ügyfél számára egyáltalán nem elérhetőek ilyen szolgáltatások, de ahol igen, az ismertségük még ott is alacsony. Ahogyan maga az internetbank is lassan, hosszú évek alatt ért el számottevő penetrációt a lakosság körében, úgy az online személyes pénzügyi szolgáltatások is lassan törnek utat maguknak, pedig a már aktív felhasználók elégedetten, örömmel használják azokat. Meglepő, hogy ennek ellenére az elterjedés lassabb, mint amit az egyébként is pesszimista jóslatok vártak.

A bankok egy része már kínál PFM-funkciókat, de a legtöbb esetben ez kimerül annyiban, hogy a tranzakciókat kategóriákba sorolhatjuk, címkékkel láthatjuk el, illetve a költések és bevételek grafikusan ábrázolhatóak, követhetőek. A felületek többségét azonban továbbra is közgazdászok, banki szakemberek gondolják ki és tervezik meg, aminek az eredménye egy precíz, az átlagember  számára viszont használhatatlan banki termék. A piacon lévő megoldások többsége a szükségesnél bonyolultabb, használatuk nem intuitív, időigényes. Ez pedig nem csak unalmassá, de sok esetben riasztóvá is teszi ezeket a felhasználók számára.

Az IND már korábban is amellett tette le a voksát, hogy a pénzügyi rendszer helyett a figyelem középpontjában az ügyfél álljon, s a közösségi hálózatok világából vett ötlet alapján a folyamatok alapegysége ne egy tranzakció legyen, hanem egy élethelyzet, egy “sztori”.

A pénzügy nem csak matek

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az ügyfél kiválasztja, hogy mit szeretne elérni (vagyis kijelöli a célt), legyen az egy új lakás, egy autó vagy akár nyugdíj-előtakarékosság. Ezután a rendszer lépésről lépésre vezeti végig azon az úton, aminek a végén a kijelölt cél áll, vagyis egy pénzügyi cselekvési tervet készít. Az aktuális pénzügyi helyzet felmérése után a rendszer gyakorlatilag kiszámolja, hogy milyen ráfordítással mennyi idő alatt érhető el a cél, milyen pénzügyi eszközökkel lehet felgyorsítani az elérését, de akár abban is segítséget nyújt, hogy hol lehet spórolni a havi kiadásokban vagy éppen hol szabadult fel plusz forrás.

Az ilyen jellegű, valós élethelyzeteket modellező funkció lehet az a hiányzó láncszem, amely összeköti az embereket a pénzügyi szolgáltatók termékeivel. Ezek a sztorik olyan folyamatokat jelentenek, amelyek hatással vannak az ügyfelek mindennapjaira, és ezeknek megfelelően kell alakítaniuk a különböző (pénzügyi) tevékenységeiket is. Az IND új termékét bizonyára több bank ügyfelei ismerhetik majd meg hamarosan, az adott pénzintézet képére formálva, arról azonban nincs információ, hogy a magyar ügyfelek hol találkozhatnak majd ilyen rendszerrel elsőként.

Koin

A tudatos felhasználók persze már most is sokat tehetnek azért, hogy pénzügyeiket összeszedetten kezeljék. Számtalan okostelefonos alkalmazás van már, ami valamilyen módon a költések megzabolázását tűzte ki célul, de érdemes figyelmet szentelni a napokban megjelent magyar Koin nevű appnak, ami iOS és Android platformokon is elérhető és ígérete szerint használatával a pénzügyek kezelése nem bonyolultabb lesz, hanem egyszerűbb.

A HWSW által is kipróbált Koin app felülete egyszerű, könnyen áttekinthető, mondhatni első pillanattól kézre áll. A testreszabhatóság némileg fel lett áldozva a könnyű használhatóság oltárán, így viszont egy-egy költés vagy bevétel felvitele és definiálása nem vesz el többet a használó idejéből, mint egy “checkin”. A programban az egyes költések könnyen kategóriába sorolhatók és az általunk megadott címkékkel felaggatva később is azonosíthatók, a grafikonok pedig egy rápillantás után megmondják, hogy be szabad-e menni a következő boltba vagy inkább nem.

A havi kiadások kordában tartása mellett kitűnően használható az app arra, hogy figyeljük, hol folyik el a pénz. Bizonyára kevesen tudják megmondani mennyit költenek el ebédre havonta, mennyi pénz fogyott ruhákra, vagy éppen mibe került a múlt heti bulizás. Az app amellett, hogy gyorsan és könnyen használható, ízléses, szép dizájnt is kapott és természetesen az App Store vagy a Google Play katalógusából ingyenesen letölthető.

a címlapról