Szerző: Dojcsák Dániel

2012. szeptember 6. 15:57

Facebookosodik a LinkedIn

A Linkedin ugyan egy urasabb közösségi hálózat mint a Facebook, de valójában mostanra már szinte teljes egészében megfeleltethető a funkciók jelentős része egymásnak. A LinkedIn szép lassan bevezette a hírfolyamot, fejlesztette a csoportkommunikációt, most pedig jönnek az értesítések is.

A LinkedIn alapelve, hogy a felhasználóikat a szakmai életükben szolgálja ki, ellentétben a Facebookkal, ami egy általános közösségi oldal akar lenni, de inkább a magánéletre koncentrál. A Facebook ezzel értelemszerűen nagyobb sikereket söpörhetett be, hiszen minden internetező számára érdekes felületet kínál, mindenki találhatt olyan tartalmat vagy funkciót, amit használna.

Az általános megjelenés viszont hosszú távon éppen ellentétes lehet a kezdeti terjeszkedéssel. Mivel az online társadalom egy nagyon széles rétege van jelen a közösségi oldalon, s a tartalom szűrése továbbra is esetleges, statisztikai alapú, a felhasználói manuális szűrés pedig életszerűtlen, ezért egyre többen vonják ki magukat a nagy olvasztótégelyből. Sokkal egészségesebb módon a vertikális szolgáltatások felé fordulhatnak a felhasználók, a Facebook pedig már nem a társasági élet központja lesz, hanem egy olyan platform, mint mondjuk a GSM-hálózat.

Miből lesz a cserebogár?

A LinkedIn így akár nyerhet is azon, hogy a ma már alapvetőnek számító képességgel ruházza fel a professzionális, "fehérgalléros" közösségi oldalát. Amíg a Facebookon csak a korai befogadók, illetve szomszédos társadalmi rétegek voltak, addig nyugodtan lehetett asztaltársaságként tekinteni a bejegyzéseink közönségére. Ma már viszont ugyanúgy ott lesznek a “geek” barátok mellett a nagyszülők, iskolatársak, szomszédok és mindenki más is, ami miatt kellemetlenné válhat a különböző életterek különböző tartalmait ott kezelni.

A szakmai életet összekötöző szolgáltatás legnagyobb problémája eddig az volt, hogy nem egy élő közösségként, inkább egy térképként, telefonkönyvként funkcionált. Ugyan jó ideje már lehet  tartalmat megosztani, illetve több-kevesebb sikerrel működnek a szakmai fórumok, csoportok is, de a felhasználói aktivitásokat figyelve mindenki kampányszerűen kezeli a LinkedIn-profilját. Munkahelyváltás környékén hirtelen rendbe teszik az emberek a profiljukat, illetve a bejelölés vagy más esemény okán kiküldött értesítő e-mailt követően reagálnak a felhasználók a bent történtekre.

Most ez változhat meg egycsapásra, ugyanis a LinkedIn is bevezeti a Facebookhoz hasonló értesítéseket, amik vizuális visszajelzést is adnak arról, ha valaki megnézte a profilunkat, kommentálta vagy lájkolta a megosztásainkat vagy egyéb interakcióba lépett velünk. Az értesítések elsősorban nem a webes felületen számítanak majd, hanem az elmúlt hónapokban teljesen újraalkotott mobilos klienseknél: iPhone-on, iPaden, illetve Androidon.

Furcsa lesz egy munkahelyi hálózat esetében egy ennyire szándékosan a figyelemért küzdő képességet megszokni, maga a cég is azt ígéri: “soha nem maradsz le egyetlen kommentről, frissítésről vagy fontos témáról LinkedInen”. Ez pedig mindenképp jót tesz az egész rendszernek, bár az értesítés még nem minden, ahogy azt a Google+ esetében is láthatjuk. A szakmai hálózat viszont eltökélt, hogy a sima önéletrajz-adatbázisból szintet lépjen valami nagyobb felé. A tendencia nem egyedülálló, mostanság egészen gyakoriak a nagyvállalati és a közösségi webes tematikákat összefogó felvásárlások: a Microsoft 1,2 milliárd dollárért szerezte meg a Yammert, a Salesforce.com pedig 60 milliót adott egy Facebook-szerű funkciókat nyújtó, Rypple nevű startupért.

Innen messze van

Habár Magyarországról nem látszik olyan tisztán, de az amerikai nagyvállalatok többsége azon izzad, hogy a lassú folyású, átláthatatlan gépezetből átalakuljon egy innovatív közeggé, ami képes felvenni a versenyt a gombamód szaporodó, friss startupokkal és azok olcsó nemzetközi partnerhálózataival. A nagyvállalatok számára a közösségi kommunikáció egy kiváló eszköz arra, hogy ledöntse a vállalati bürokrácia belső falait a részlegek közt, laposabbá tehetőek a szervezetek és számtalan rejtett értéket és tudást lehet kibányászni a vállalat alsóbb rétegeiből.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Ebbe a versenybe kíván beszállni a LinkedIn, ami a tőzsdére lépése óta 36 százalékkal növelte értékét, ellenben a Facebookkal, ami néhány hónap alatt megrogyott és a jegyzési ár felét sem adják már a kereskedésekben a papírért. Ugyan a mindennapi történetek a Facebookot teszik előtérbe, de közben a LinkedIn már a Facebook piaci értékének harmadát éri. Jelenleg a két közösségi szolgáltatás nem áll közvetlen konkurenciaharcban egymással, egészen mást kínálnak, de a Facebook is nyomás alatt van, hogy új területekre türemkedjen be, a LinkedIn pedig egyre nyilvánvalóbb irányt vett.

A 2003 óta működő professzionális közösségi oldalnak jelenleg több mint 175 millió felhasználója van a világ 200 országából, havonta 21,4 millió egyedi látogatót ér el csak az USA-ban és 47,5 milliót világszerte. Ha valaha is elkezd kiszürkülni a Facebook, akkor a veszélyt az ilyen hálózatok jelentik majd rá és nem a párhuzamosan indított, szintén univerzális közösségi oldalak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról