Szerző: Dojcsák Dániel

2012. szeptember 3. 12:27

Mindenki több képernyőt használ

Ahogy az internetre kötött eszközök száma folyamatosan nő, úgy a felhasználók is egyre inkább megszokják, hogy bizonyos feladatokat párhuzamosan akár több kijelzőn keresztül is végezhetnek. A “cross-platform” kifejezés virágkorát élheti a következő években.

Egy, a Google megbízásából végzett kutatás szerint a felhasználók 90 százalékával fordul elő, hogy egyik kijelzőről átmegy egy másikhoz egy bizonyos cél elérése érdekében. A legegyszerűbb példa az lehet, ha valaki az okostelefonján olvas el egy levelet, de a hosszú választ kényelmesebbnek gondolja megírni egy PC-n, notebookon, de az is egyre gyakoribb, hogy a tévében látott hirdetést követően például egy tableten kezd a reklámozott terméknek utánajárni a fogyasztó.

Azok közül, akik az ilyen hétköznapi kalandjaikat több eszközön keresztül érik el, szinte nincs olyan, aki a platformok közti váltást ne adott napon belül intézné. Tehát nem jellemző már az, hogy a feladatokat gyűjtjük és egy külön dedikált pillanatban tömbösítve végeznénk el azokat. A mobil technológiák fejlődése éppen azt a lehetőséget nyitotta meg, hogy az emberek a problémákat “itt és most” képesek legyenek kezelni.

Egymás után vagy egyszerre

Az "itt és most" viszont nem jelenti azt, hogy az egyébként kényelmes eszközöket kidobnánk, egyszerűen csak folyamatában több eszközön keresztül érünk el tartalmakat. A kutatás szerint a szekvenciális eszközhasználat leggyakoribb példáit a webböngészés (81%), az online vásárlás (67%), a pénzügyek kezelése (46%) és az utazástervezés (43%) adja. A kereskedők számára pedig érdekes adalék lehet, hogy a szekvenciális, több eszközön zajló vásárlási folyamatok 81 százaléka spontán, impulzusszerű, ami egyértelműen az okostelefonok széles körű elterjedésének köszönhető.

A több képernyő használatának a szekvenciális formán túl a másik igen népszerű variációja, amikor egyidejűleg több képernyőt veszünk igénybe egy feladathoz, vagy párhuzamosan több feladatot végzünk különböző eszközökön. Tévénézés közben tipikus kiegészítő cselekvés a mobil nyomkodása, kereshetünk például a kvízműsorok kérdéseire válaszokat a Wikipedián vagy éppen a reklámozott termékek specifikációját is böngészhetjük a weben. Az amerikai mintával készülő felmérés szerint a tévénézők az idő 77 százalékában egy másik eszközt is használnak, többnyire okostelefont (49%) vagy PC-t (34%).

A masszív párhuzamosítás minden webes szolgáltatónak komoly kihívás, nehézzé teszi a pontos forgalommérést és látogatói analitikát. A kutatás többek közt arra is rámutat, hogy az egymás után használt eszközök esetében a második eszközön a felhasználók egy specifikus webes kereséssel jutnak el oda, ahol előzőleg abbahagyták a böngészést. Azok, akik kereséssel kezdenek a második eszközön, 63 százalékban eleve több eszközön keresnek egyszerre, 51 százalékuk mindig több képernyőt vesz igénybe a vásárláshoz, 43 százalékuk pedig még a videótartalmakat is több kijelzőn keresztül fogyasztja.

Kötelező variációk egy témára

A Google az eredmények fényében azt ajánlja az online kereskedőknek, hogy tegyék lehetővé, hogy a felhasználók elmentsék a tevékenységeiket (tehát ne böngésző cookie-ban tároljanak mindent). Emellett érdemes kulcsszópárosítást is használni, megtartva ugyanazokat a kulcsszavakat és találatokat, hogy a fogyasztó az általa logikusnak tartott kereséssel könnyen újra megtalálja a vágyott eszközt.

Ez leginkább azért fontos, mert az okostelefonnal a zsebben minden bejövő impulzusra tud reagálni a fogyasztó egy kereséssel vagy bármilyen aktivitással. A keresések 80 százaléka okostelefonon abban a percben történik, amikor a kérdés felvetődik, 44 százaléka pedig tudatos, célorientált keresés. A PC-n történő kereséseknek már csupán 52 százaléka spontán, de hasonló mértékben, 43 százalékban célorientáltak. A Google szerint ez a két szám azt jelenti, hogy az üzleteknek érdemes több platformban gondolkodni és mindenféle képernyőre felkészíteni felületüket.

Azon túl, hogy a webes felületeket mindenféle felbontásra optimalizálja egy cég, érdemes arra is figyelni, hogy a dizájn áttekinthető, az instant keresésekhez illeszkedő és a türelmetlen felhasználó számára is elég gyors legyen. Az egyszerűség a további fejlesztések, SEO szempontból is igen hasznosak lehetnek. A Google megrendelésére, 1611 felnőtt amerikai megkérdezésével készült Sterling Brands és Ipsos közös kutatás jelentése egyébként teljes egészében elérhető, letölthető.

a címlapról