Szerző: Gálffy Csaba

2012. július 9. 11:40

Kiegyezett a Facebook és a Yahoo

Kibővítette stratégiai szövetségét a Facebook és a Yahoo, a márciusban indult szabadalmi pert pedig lezárják. A kiegyezés mindkét cégen segíthet, a partnerségből mindkét oldal hasznot húzhat a Google elleni piaci háborúban.

Kiegyezett a Facebook és a Yahoo, a két cég lezárta a fokozatosan elmérgesedő szabadalmi pert. A két társaság bejelentése szerint peren kívüli megegyezés született, kártérítést pedig egyik fél sem fog fizetni, viszont egymás szabadalomportfóliójához keresztlicencelési egyezményt kötnek. A cégek közötti kapcsolatot a per láthatóan nem rombolta, a kiegyezés részeként a Facebook és a Yahoo között korábban kiépült partneri kapcsolatot kiszélesítik. A megegyezésre mindkét cég igazgatótanácsa rábólintott, így az már hivatalos.

Mint arról beszámoltunk, a Yahoo márciusban indított szabadalmi pert a Facebook ellen, a közösségi oldalt szellemi tulajdonuk megsértésével vádolták. A Yahoo vezetése akkor úgy érezte, hogy a szabadalomcsata a nyilvános részvénykibocsátás előtt álló, érzékeny pozícióban lévő Facebookot megrémítheti és ki lehet kényszeríteni egy gyors és jövedelmező licencmegállapodást. A közösségi szolgáltatás azonban nem érezte a megegyezés kényszerét, belement a perbe, sőt, az AOL-től és IBM-től szabadalmakat is vásárolt, amelyekkel visszatámadta a Yahoo-t.

Blöffölt a Yahoo

A per így a gyors pénzszerzés helyett egy fontos partner potenciális elvesztését és hosszas, költséges jogi procedúrát hozott a Yahoo számára. Ez a kudarc alaposan megtépázta a per mellett kardoskodó Scott Thompson tekintélyét is, az elnök-vezérigazgatót néhány héten belül le is cserélte a Yahoo igazgatótanácsa. A belsős információk szerint Thompson távozását követően a helyére lépő Ross Levinsohn első dolga így a partneri kapcsolat visszaállítása és a per minél gyorsabb lezárása lett, amit a bejelentésből ítélve sikeresen meg is oldott.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az igazgatótanács számára ez a siker elegendő is lehet ahhoz, hogy Levinsohnt véglegesen is a Yahoo élére nevezzék ki. Ebben a témában egyelőre nem született hivatalos bejelentés, a pletykák szerint azonban a Facebook-Yahoo kiegyezés hírére az egyetlen ellenjelölt, a Hulut vezető Jason Kilar már vissza is lépett a versenyből.

A perből a Yahoo érdemi veszteségek nélkül kikerült, ez azonban nem mondható el a Facebookról. A közösségi szolgáltatás ugyanis arra kényszerült, hogy saját szabadalmi portfóliót építsen, ezért 550 millió dollár értékben vásároltak szabadalmakat az AOL-től (a Microsofton keresztül) és további szabadalmakat vettek az IBM-től is, pletykák szerint mintegy 86 millió dollár értékben. Ezeket a vásárlásokat a Yahoo által indított per kényszerítette ki, enélkül valószínűleg nem fektetett volna egyelőre szellemi tulajdonba.

Egyedül nem megy

A két vállalatban közös, hogy médiacégként a Google nagy ellenfeleinek számítanak az internetes hirdetési piacon - és egyelőre a keresőóriás áll győzelemre. A Facebook hirdetési bevételei nem nőnek az elvárt mértékben, a Yahoo pedig lassan egy évtizede keresi a kitörési lehetőséget, miközben meglévő szolgáltatásainak profittermelő képessége fokozatosan hanyatlik.

A kikerült információk szerint a Yahoo-Facebook együttműködés egyik eleme a nagy hirdetők számára kínált reklámcsomag lesz, amely egyben tartalmaz yahoos és facebookos felületeket is. A csomagokkal közös értékesítő csapat foglalkozik majd, a lépéstől a hirdetési volumen megugrását várja a két cég.

A megállapodás másik eredménye, hogy a Facebook és a Yahoo a jövőben felhasználói adatokat is megoszt majd egymással. A Yahoo az eddiginél szélesebb körben hozzáfér a Social Graph adataihoz, a Facebook pedig láthatja a Yahoo felhasználóinak elérhető információit. A nagyobb adathalmaz birtokában a két cég pontosabban ismeri majd a felhasználóit, ami jobban célzott, hatékonyabb hirdetésekhez vezethet - ami növelheti a felületek átlagos eladási árát. Az együttműködés keretében a Yahoo a tartalomra fókuszál, a Facebook pedig a közösségi élményre, így a jövőben várhatóan több facebookos elemmel találkozhatunk a Yahoo oldalain.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról