Szerző: Gálffy Csaba

2012. március 13. 12:49

Szabadalmi háború indul a közösségi médiában

A Yahoo szabadalmi pert indított a Facebook ellen. "A Facebook alapját szolgáló legfontosabb technológiákat a Yahoo fedezte fel" - állítja a médiavállalat bírósági keresete.

"A közösségi szolgáltatások nem az elsőségről szólnak" - idézi a Yahoo keresete Mark Zuckerberget, a Facebook alapítóját. A kereset szerint ez a kijelentés pontosan annak beismerését jelenti, hogy a Facebook nem az első közösségi szolgáltatásként lépett piacra, és csupán mások, többek közt a Yahoo! által feltalált technológiájára épül.

A Yahoo! álláspontja szerint ők alkották meg az első, ám kevéssé sikeres közösségi oldalt, a "feltalálás" során pedig a legfontosabb elemeket szabadalmaztatták. A médiavállalat szerint szabadalmaik vonatkoznak a közösségi oldal hirdetési felületként való használatára, a felhasználók egymás közötti üzenetküldésére, a testreszabhatóságra, a adatvédelmi beállításokra és magára a közösségi oldal koncepciójára is. A Yahoo! összesen 10 szabadalmat sorol fel 19 oldalas keresetében, amelyek mindenikét a Facebook egy-egy funkciójával állítja párhuzamba.

A Yahoo hosszú ideig próbálkozott saját közösségi szolgáltatása, a 360 beindításával, a szolgáltatást még a népszerű Yahoo! Messengerbe és Yahoo! Mailbe is integrálták. Ennek ellenére a közösségi oldal nem indult be, köszönhetően a Yahoo! hibás stratégiai döntéseinek, a kifejezetten problémás kezelőfelületnek és számos egyéb tényezőnek. A súlyos növekedési gondokkal küzdő Yahoo! egyelőre sikertelenül próbál megválni legértékesebbnek tartott ázsiai érdekeltségeitől, miközben a néhány éves webes cégek, köztük a Facebook sikert sikerre halmoznak.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

A médiavállalat keresetében kijelenti, hogy a Facebook a Yahoo! szabadalmain és szellemi tulajdonán potyázik hosszú évek óta, így az egyszerű licencszerződés már nem kielégítő megoldás, az okozott kárért komoly, meg nem nevezett összegű kártérítésre tartanak igényt. A két vállalat hétfőn folytatott rövid tárgyalást a szabadalmak licenceléséről, az eredményből ítélve a Facebook  mereven elzárkózott a Yahoo! által kínált feltételektől.

A szabadalmak monetizálása mára fontos elvárássá vált a nagyobb amerikai vállalatok körében, a részvényesek megkövetelik a cégvezetéstől a szellemi tulajdon jövedelemmé konvertálását. A nyomás különösen a növekedési problémákkal küzdő, elavult üzleti modelleket használó vállalatok esetében erős, a bevételek emelésének triviális módja az értékes szabadalmak licencelése. A Facebook azonban licencelés helyett inkább a pereskedést választotta, ami akár évekkel kitolja a monetizálást, miközben középtávon dollármilliókban mérhető kiadással jár. A részvényesek reakciója is ezt igazolja, a Yahoo részvényárfolyama egy százalékkal esett a bejelentés hatására.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról