:

Szerző: Gálffy Csaba

2012. június 21. 14:48

Elvárás lesz a szoftverfrissítés

Az Android fragmentáltsága, az iOS homogén volta és a Windows Phone 8 visszafelé kompatibilitásának hiánya komoly kommunikációs feszültséget eredményezhet a mobilszektorban és végre megtaníthatja a vásárlókat is a jövőbiztos modellek vásárlására.

A Windows Phone 8 bejelentése nyomán egyértelműen a legnagyobb hírértéket a Microsoft döntése adta, miszerint az új operációs rendszer hardverigénye magasabb, mint bármelyik, ma kapható Windows Phone eszköz tudása. Bár a szoftverfrissítések léte egyelőre érdemben nem befolyásolja a vásárlói döntéseket, ez remélhetőleg lassan változni fog.

Nem célgép

Az okostelefon-gyártók kommunikációjának központi eleme, hogy telefonjaik olyan zárt célgépek, amelyek a hardver és szoftver tökéletes kombinációját nyújtják a felhasználó számára. E gépek funkcionalitása alkalmazásokkal kibővíthető, az operációs rendszer fejlesztése azonban néhány kivételtől eltekintve szinte tabu, a frissítésekre vonatkozó kérdéseket a gyártók képviselői elengedik a fülük mellett vagy szűkszavú, érdemi információktól mentes válaszokat adnak.

Az okostelefon azonban számítógép, az operációs rendszer és a hardver két különálló entitás. Ezt bizonyítja a minden platformon virágzó közösség, amely a gyártóktól függetlenül "fejleszt", pontosabban portol operációs rendszereket, rak össze ("főz") szoftvereket, a passzív közönség legnagyobb örömére. Kétségtelen, e közösségek munkája egyelőre nem gyakorol mérhető hatást mondjuk az Android verzióinak eloszlására, a friss szoftverre vágyó felhasználók számára azonban kínálnak megoldást. E közösségeknek azt is sikerült demonstrálniuk, hogy a gyártók sokszor csak saját rövidtávú marketingmegfontolásaik miatt tartanak vissza frissítéseket, a korábbi generációs hardverek ugyanis kifogástalanul képesek futtatni még az amatőrök által összedrótozott rendszereket is.

Érdekellentétek

Könnyű átlátni, hogy egyik oldalról a gyártók és szolgáltatók, másik oldalról a felhasználók és fejlesztők között alapvető érdekellentét húzódik. Az első csoport abban érdekelt, hogy a frissen megvásárolt termék minél gyorsabban elavuljon és a felhasználóban a szerződéses periódus végére egyre erősebb vágy alakuljon ki egy új generációs termék iránt. E rövidtávú haszonnal kecsegtető hozzáállással egyelőre csak az Apple (és a Google Nexus) készülékei szakítottak - egyedül ez a két szereplő tiszteli annyira a felhasználóit, hogy a friss operációs rendszert minden kompatibilis eszközére elérhetővé teszi.

Októberi állapot - csak a Nexus One ér az iPhone-ok közelébe [+] (forrás)

Az Apple és a Google ugyanis megértette, hogy hosszútávú érdekeik egybevágnak a felhasználók és fejlesztők elvárásaival. A gyorsan és megbízható rendszerességgel érkező hibajavító frissítések, valamint az évente érkező nagyobb operációs rendszer változatok ugyanis az ökoszisztéma egységességét szolgálják, ami megkönnyíti a fejlesztést és leegyszerűsíti a felhasználó dilemmáit. A platformokat készen kapó gyártók és a szolgáltatók azonban nem részesednek a platform szintjén keletkező jövedelemből, számukra az egységes androidos ökoszisztéma nem üzleti cél, nem hajt profitot és csökkenti a termékfrissítések horderejét.

A gyártót és a szolgáltatót is meg lehet természetesen érteni. A gyártó számára a tucatnyi termék frissítését kifejleszteni erőforrás- és időigényes feladat, ráadásul ezeket a szoftvereket a szolgáltatónak tesztelnie és validálnia kell, hiszen mint eladó a szolgáltató is felel a termék megfelelő működéséért. Magyarországi forrásaink szerint volt már rá példa, hogy egy gyártó elfelejtette implementálni az SMS-ek Unicode kódolásának támogatását a frissítésbe, amit a szolgáltató szűrt ki és küldött vissza javításra. Logikus, hogy amennyiben e két szereplő nem érez piaci igényt a frissítések rendszeres kiadására, egyikük sem fogja a szükséges erőforrásokat egy olyan célnak szentelni, amely csupán rajongók egy szűk köre számára fontos.

A WP8-ügy

A felhasználók érdekeiért kiálló platformtulajdonosok sorába soroltuk a Microsoftot is, a redmondi szoftverház példás módon pirított rá a gyártókra és a szolgáltatókra a frissítések gyors kiadása érdekében. A Microsoft például nyilvántartást vezetett arról, hogy az adott frissítés mely szolgáltatóknál milyen stádiumban van, így a felhasználók pontosan tudták, hogy a gyártó, a Microsoft, vagy a szolgáltató asztalát érdemes verni. Valószínűleg szolgáltatói nyomásra azonban ezt a gyakorlatot a Microsoft megszüntette, így már ezen a platformon is átláthatatlan az egyes szereplők felelőssége a késő vagy elmaradó frissítések esetében.

A tegnap esti bejelentés pedig végleg eltörölte a Microsoft eddigi renoméját a frissítéseket illetően: az új operációs rendszer elérhetetlen lesz a jelenlegi felhasználók telefonjai számára, csupán egyes funkciókat fognak visszaportolni a korábbi verziókhoz. Műszaki szempontból a döntés érthető, a Windows Phone-ok hardvere néhány generációs lemaradásban van a Windows Phone 8 követelményeihez képest, de azt mindenképp érdemes hozzátenni, hogy ezért a lemaradásért egyedül a Microsoft felelős. A WP7 és WP7.5 ugyanis csak egyféle hardvert támogatott, amely fölött az elmúlt két évben bizony eljárt az idő, ennek ellenére még a hónapokban megjelent Lumia 900-nak is ugyanezt a hardvert kellett használnia, kényszerűségből.

A Microsoft természetesen fogadkozik, hogy letöri a szolgáltatók és készülékgyártók uralmát a telefon szoftvere fölött. A felhasználók számára például elérhető lesz a tesztprogramban való részvétel lehetősége, számukra érkeznek meg először a frissítések. Kérdéses ugyanakkor, hogy e felhasználók telefonjára ezután vonatkozik-e gyártói vagy szolgáltatói garancia, a hibás szoftver által esetleg (extrém esetben) használhatatlanná váló készülékért például ki felel majd?

Biztonsági kérdések

A különböző funkciók és képességek portolásától még el is lehetne tekinteni, a biztonsági frissítések hiányától azonban nem. Az okostelefon teljesértékű számítógép, folyamatos internetes kapcsolattal, rendkívül érzékeny felhasználói és céges adatokkal, kritikus fontosságú tehát a rendszer frissen tartása a telefon teljes élettartama alatt. A párhuzam adja magát: a Microsoft asztali operációs rendszerei hosszú éveken keresztül havi rendszerességgel kapják a biztonsági frissítéseket, a támadásoknak egyre inkább kitett okostelefonok esetében azonban az iparág csak PR-katasztrófák esetén hajlandó reagálni.

Felhasználói elvárások

Az okostelefonokkal kapcsolatos felhasználói elvárásokat az Apple rendkívül sikeresen formálja. Az évente rendszeresen érkező, korábbi készülékekre is elérhető új iOS-verziók egyre inkább kényszerítő tényezővé válnak az androidos gyártók számára is. A tájékozottabb felhasználók körében egyre fontosabb feltétel, hogy a tipikusan két éves hűségidő alatt a telefon milyen szoftveres támogatással fog rendelkezni, képes lesz-e futtatni a legújabb alkalmazásokat?

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

A Google Chrome Ice Cream Sandwich-hez kötésével a Google is tovább tudatosította, hogy a szoftverfrissítésnek valódi gyakorlati haszna van a végfelhasználó számára is, nem pusztán kozmetikai változásokról van szó. Az ehhez hasonló, az operációs rendszer frissebb verzióját igénylő alkalmazások a Windows Phone 8 esetében is a felhasználók tömegeit fogják megtanítani arra, hogy a telefon szoftveres támogatását számon kérjék a gyártón.

A felhasználók azonban hiába fogalmaznak meg elvárásokat a frissítésekkel kapcsolatban, egyelőre csak az Apple és a Google Nexus sorozatok esetében van oka bízni abban, hogy a jelenleg kapható modellek legalább két évig kapnak frissítést a legfrissebb verzióra. A többi androidos gyártó esetében ez hangsúlyosan kérdéses, még az olyan csúcsmodellek esetében is, mint a HTC One X vagy a Samsung Galaxy S 3. A Microsoft pedig most jelentette ki, hogy az összes jelenleg kapható modell elavulttá válik - nem két év múlva, hanem néhány hónapon belül.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 16:12

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.