Szerző: Dojcsák Dániel

2012. június 11. 12:45

Szigorúan szabályozná az EU a követő cookie-kat

Tovább folytatódik a "cookiedráma" az EU-ban: a hivatalok újra nekiállnak a felhasználók online tevékenységét követni képes kis fájlok jogállását tisztázni, illetve ha kell, ráerőltetni a piacra a keményebb szabályozást. A terv elég lassan halad, s továbbra sem tűnik úgy, hogy akár csak kompromisszum lenne a szolgáltatók és a szabályozók között.

Az Európai Unió tagállamainak adatvédelmi hivatalai új ajánlásokat fogalmaztak meg múlt héten arról, hogyan kellene alkalmazni az európai adatvédelmi ajánlásokat a cookie-k esetében. A szabályozás természetesen nem a beállításokat és bejelentkezési adatokat tároló cookie-kkal foglalkozik, hanem azokkal, amik képesek a felhasználó böngészését követni és egyedi azonosítókkal látják el, teljes profilt építve a tevékenysége alapján.

Már nem eredendően rossz a cookie

Az új ajánlások ezt a különbséget a korábbi fordulókkal ellentétben élesen elválasztják és teljesen külön kezelik az ártalmatlan vagy viszonylag veszélytelen sütiket, amiket a weboldalak továbbra is telepíthetnek a felhasználó beleegyezése nélkül. A másik oldalon viszont ott állnak a követésre alkalmas cookie-k, amiknek a használatáról az Európai Bizottság 29-es adatvédelmi munkacsoportja szerint mindenképp értesíteni kell a weboldalaknak a felhasználókat. Az ajánlás külön kiemeli azokat a típusokat, amik a felhasználó teljes böngészését végigkövetik, hogy a szokásai alapján releváns hirdetéseket tudjon neki mutatni.

A korábbi ajánlásokkal ellentétben itt már jele sincs a kétértelműségnek, a kiskapuk záródnak, a szabályozók egyre pontosabban képesek megfogalmazni az irányelveket, ami egyrészt azt jelenti, hogy az ajánlást betartani akaróknak sem kell feleslegesen idegesítenie fogyasztóikat. Másfelől a hirdetési cégeknek sokkal nehezebb lesz észrevétlenül működnie, ami jelentős mértékben visszavetheti az elérésüket, amennyiben az ajánlásokból előbb-utóbb kötelezően követendő direktíva lesz.

A jogi szöveg folyamatosan ellentéteket szít és a különböző érdekcsoportok ugyanazokat a passzusokat is képesek teljesen másképp értelmezni. A hirdetői csoportok legfontosabb vesszőparipája nyilvánvalóan az értesítési kötelezettség. A hirdetők szerint a felhasználónak számtalan eszköze van arra, hogy a követést korlátozza, s ezek többsége közvetlenül a böngészőből megtehető. Magyarországon az Adverticum már közel egy éve felismeri a böngészős opt-out lehetőséget és a felhasználónak csak egyszer kell kijelentkeznie, nem követik a továbbiakban.

Trükközni kell?

Akik nem teljesen elutasítóak, azok is igyekeznek az értesítés fogalmát a lehető legjobban kifacsarni. Az alternatív megoldások közt értelemszerűen olyan eszközök vannak főleg, amit az átlagos felhasználó nem vesz észre, nem tud értelmezni, a híre nem ér el hozzá. Ilyen például a youronlinechoices.eu weboldal, amin keresztül néhány hirdetési rendszerből ki lehet iratkozni. A rendszer ismeri a Magyarországon működő rendszereket is, aki szeretne kizárni szolgáltatókat, az itt egyszerűen megteheti.

A legtöbben a webes hirdetési piacot is féltik. Amennyiben valóban szigorú szabályokhoz kötné az EU a követő cookie-k használatát, az vélhetően sokat rontana a mostani állapotokon. Az IDATE kalkulációi szerint az európai webes hirdetési piac összességében 13,9 milliárd eurót tenne ki normális esetben, a korlátozások miatt ez állítólag biztosan kevesebb lenne. Az IAB (Interactive Advertising Bureau) folyamatosan tiltakozik a szabályozás ellen, a mostani hírrel kapcsolatban Helene Chartier, az IAB France jelenlegi vezetője szólalt fel: “Jelenleg így is és úgyis értelmezhetjük a szabályt”. Szerinte az ilyen felvetések helyett sokkal inkább azon kellene az iparágnak dolgoznia, hogyan lehet a fogyasztókat edukálni a célzott hirdetésekkel és azok előnyeiről.

Az EU nem puhul

A már évek óta tartó huzavona azt bizonyítja, hogy Európának komoly problémái vannak ezzel a területtel és sajnálatos, hogy a bürokrácia vaskalapossága és a mindent szabályozni akarás miatt a világ legszigorúbb webes adatvédelmi szabályozása jön létre - állítja az IAB. Ez a felhasználók számára is kényelmetlen lehet, de egyben az egész iparágat is visszavetheti, ami közvetetten akár az európai régió versenyképességét is negatívan érintheti.

Ilyen egy rendkívül kompakt és rugalmas ipari PC (x)

Új ultra kompakt taggal bővült a Beckhoff ipari PC-kből álló termékcsaládja.

Ilyen egy rendkívül kompakt és rugalmas ipari PC (x) Új ultra kompakt taggal bővült a Beckhoff ipari PC-kből álló termékcsaládja.

A szabályozók irányelvei a kereskedők szerint rontani fogják az e-kereskedelem teljesítményét. Félő, hogy az előzetes beleegyezés miatt a felhasználói interakció jelentősen hosszabbodik és bonyolódik. Iparági konszenzusra úgy tűnik, továbbra sem kell számítani, a nyugat-európai webes ipar nagyobb szereplői kivétel nélkül kivárnak, s mindenki úgy kalkulál, hogy csak egyszerre, nagy tömegben kell lépni a többiekkel együtt. Egy felmérés szerint a brit webes cégek 80 százaléka elutasítja ezeket az irányelveket, és még akkor is ellenállna, ha büntetéseket helyeznének kilátásba a renitensek helyrerakására.

A helyzet kicsit hasonló a beltéri dohányzás betiltásához, ahol a szabályozáshoz előre csatlakozók attól féltek, hogy hátrányba kerülnek azokkal szemben, akik beengedik a füstölőket egészen az utolsó határidőig. A különbség talán annyi, hogy egyelőre szankciók nincsenek, az EU-s irányelvek implementációja tagállami hatáskör.

A nyári leállás után, október 5-én és 7-én az Amazon felhőszolgáltatása és a microservicek témája köré épülő meetupokkal indul újra a HWSW free! meetup-sorozat.

a címlapról