Szerző: Gálffy Csaba

2012. május 17. 15:19

Ingyen Jabbert ad a Cisco

Megerősítette a Jabber kliens stratégiai jelentőségét üzleti modelljében a Cisco, a jövőben a Jabber for Everyone program keretében mindenki ingyen veheti igénybe a szolgáltatást, aki rendelkezik Cisco telefonközponttal.

Bemutatkozott a Cisco Jabber windowsos és iPadre készült változata is, ezzel teljessé vált a támogatott rendszerek listája. A gyártó egyúttal bejelentette a Jabber for Everyone programot is, amelynek keretében a már Cisco-felhasználó szervezetek minden alkalmazott számára alapszintű hozzáférést nyújthatnak a közös kommunikációs platformhoz, további licencek vásárlása nélkül.

Windows és iPad

A Jabber for Windows egységes kliens, vagyis alapszinten elérhető a céges csevegőrendszer és a jelenlét/állapot, a megfelelő licencek esetén pedig a többi kommunikációs csatorna is megnyílik a felhasználó előtt, a hangszolgáltatások, illetve a nagyfelbontású videó is, egész a TelePresence-ig bezárólag. A kliens képes megosztani az asztal képét, webkonferenciát létrehozni, valamint kínál hangposta funkciókat is. A Jabber beépül az Office-alkalmazásokba is, támogatja az irodai programcsomag 2003, 2007 és 2010-es kiadását is - az integrációnak köszönhetően például Outlookban elérhető az ismerőseink állapota, de saját állapotunkat és képes naptárunk alapján módosítani, találkozó alatt például "in meeting" jelenik meg.

Az iPaden is hasonló szolgáltatáskínálatot vonultat fel a Jabber, bár a rendszerszintű integrációról természetesen az Apple zárt rendszerében le kell mondani. Az IM mellett van hang- és videokommunikáció, konferenciahívások és hangposta is. A tabletes kliens interfésze saját tapasztalatunk szerint kifejezetten jól sikerült, megfelel a ma elfogadottnak számító tervezési elveknek, nincsenek felesleges interfészelemek, nagyon letisztult a felület.

Egyesített kommunikáció

A Cisco 2008-ban vásárolta fel a Jabbert és azóta is folyamatosan fejleszti a kommunikációs platformot. A termék pozicionálása is változott az idők folyamán, ma már a Cisco szolgáltatáskínálat részévé vált az azonnali üzenetküldő rendszer, tavalyi újrabemutatásakor pedig már integrált kommunikációs kliensként mutatkozott be. A kliens legfontosabb újdonsága már akkor a Cisco-féle szolgáltatásokkal való teljes integráció volt, illetve az, hogy széleskörű mobil támogatást is nyújtott, Androidtól, iOS-ig, BlackBerrytől Symbianig. Tavaly azonban az asztali operációs rendszerek közül csak az OS X-re készült el a kliensalkalmazás, a Windows támogatására egészen idáig várni kellett.

A Jabber mobilalkalmazásként jó példája annak is, hogy hogyan lehet a vállalati szintű biztonságot a rendszer helyett az alkalmazásban megvalósítani. A Cisco álláspontja szerint sokszor felelőtlenség és felesleges a teljes mobileszközt biztonságos VPN-kapcsolattal a céges hálózatra engedni, ezért az ilyen kapcsolatot a Jabber kliens csak saját használatára építi fel, az eszköz többi alkalmazása  nem fér hozzá a céges kapcsolathoz. A megközelítés jól mutatja, hogy a mobileszközök biztonságos használata nem lehetetlen, csupán a védelmet (és menedzsmentet) le kell szállítani az alkalmazás szintjére.

Piaci realitások

A Jabber of Everyone valóban ingyenes. A szolgáltatás eléréséhez "csak" a Cisco Unified Communication Manager (korábbi nevén CallManager) központi rendszerre van szükség, ezt követően minden alkalmazott számára telepíthető a Jabber - még azok számára is, akiknek semmilyen más Cisco-termék nincs licencelve. A Cisco álláspontja szerint ezzel létrejön a teljes vállalatra kiterjedő, alapszintű kommunikációs rendszer, amelyben minden alkalmazott elérhető. Az ingyenes szoftver mögött a Cisco szerint egyszerű üzleti megfontolás áll: az azonnali üzenetküldés és a jelenlét/státusz a kollaboráció kiinduló állomása, korántsem a végső megoldás. A licencek megvásárlásával az alkalmazás egyre nagyobb tudásra tesz szert és egységes kommunikációs klienssé válik a Cisco-szolgáltatások eléréséhez.

A Jabberrel a Cisco nagyon sűrű piacra lépett be. Az első hasonló szolgáltatást még 1998-ban indította az IBM Lotus Sametime néven, a Microsoft pedig 2001 óta kínál IM-megoldásokat vállalati ügyfeleknek. Ma már a Jive, a Google, a Salesforce.com vagy a Skype is nagy szereplőknek számítanak a piacon. Ráadásul a mobil kliens sem újdonság, már 2008-ban az amerikai vállalatok 65 százaléka használt mobil IM-klienseket az In-Stat felmérése szerint. Többek között ennek köszönhető, hogy a Cisco megtartotta az eredetei Jabber egyik legfontosabb tulajdonságát, az XMPP-alapú csevegőhálózatokkal való együttműködést, így a kliens képes üzenetet cserélni az IBM Sametime, Microsoft Lync, Office Communications Server és Google Talk rendszereivel is.

a címlapról