Szerző: Dojcsák Dániel

2012. május 7. 15:38

Túl a 15 milliárdon a Google Play

Csendben átlépte a 15 milliárdos letöltési számot az immár Playnek nevezett androidos alkalmazás-piactér. Az App Store befogása viszont még messze van és a bevételek is elmaradnak az Apple piacteréhez képest.

A Google Play legutoljára januárban jelentett számokat az akkor még Android Marketként futó piactérről, akkor 11 milliárd letöltésnél járt a számláló. Azóta semmilyen publikus kampány nem volt, de ettől függetlenül az értékek tovább nőttek, az újramárkázott piactér havonta immár több mint 1 milliárd letöltést regisztrál, ami az Apple utoléréséhez még mindig kevés - az App Store-ból havonta 1,25 milliárd alkalmazást töltenek le.

Kevesebbet vásárolnak az androidosok

Az elérhető alkalmazások számában mindkét platform 5-600 ezer körüljár, de az iOS-használók továbbra is aktívabbak. Hiába vitte el az okostelefon-piac felét az Android, valószínűleg az olcsóbb készülékek vásárlói kevésbé éreznek hajlandóságot az funkciók kiaknázására, s főleg nem az appok vásárlására. Az Apple a 15 milliárdos letöltésszámot tavaly júliusban, a 25 milliárdot pedig idén márciusban jelentette be.

Ha a bevételeket tekintjük, akkor ott szintén az iOS uralkodik. Hoarce Dediu elemző számai szerint az Apple idén januárig több mint 4 milliárd dollárt fizetett ki a fejlesztőknek, míg a Google alig 320 milliót. Ez egyrészt magyarázható az időbeni eltéréssel, hiszen a Play jóval később indult mint az App Store, de a letöltések túlnyomó része már akkor keletkezett, amikor mindkét versenytárs piacon volt. A differencia inkább az androidos felhasználók fizetési hajlandóságára vezethető vissza, illetve arra, hogy a Google platformján még mindig az ingyenes alkalmazások vannak jelentős többségben. Egy plusz adalék pedig az, hogy az Amazon a tabletpiacon kisajátította az Androidot és saját piacterével magának termeli a bevételt, a Google Playtől függetlenül.

Jelen évek számai viszont egy robbanás alatt álló piacot mutatnak, ami előbb-utóbb konszolidálódni fog. A felhasználók között egyre több lesz a sokadik generációs vásárló, aki az alapvető alkalmazásait már megvette, így lassít a beszerzésekkel. Jellemzően a játékokat cserélgetik az emberek, de a felhasználói appok, kiegészítők nem cserélődnek túl gyorsan. Ez a trend a fejlettebb szakaszban járó iOS ökoszisztémán meg is látszik, a tömegével eladott iPhone-ok és iPad-ek elfedik a valóságot, hogy az egy felhasználóra eső letöltések száma jelentősen, 30 százalékkal csökkent márciusra az előző negyedévhez képest.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A Google-Oracle perben nyilvánosságra kerültek a Google háza tájáról olyan adatok is, amikről eddig a cég nem beszélt. Ezek szerint az Android 2010-ig veszteséges volt a Google számára és csak tavaly fordult pozitívba a mérleg. Az alkalmazások eladásából a Google 14,5 millió dollár bevételt remélt 2011-ben, idén pedig 35,9 millióval számol. A varázslat abban van, hogy eközben a platformhoz kapcsolódó hirdetésekből 2011-ben 492,5 millió dollár származott, idénre pedig már 804,3 millióval számol a webes cég. A Google tehát valóban nem erőlteti a fizetős alkalmazások terjedését, inkább marad az eredeti koncepciónál, ami a weben is működött.

Dől a lé

A számok pedig egyelőre igazolják az elvet: a perben bemutatott dokumentumok szerint 2010-ben az Android a Google számára 113 millió dollár veszteséget termelt, 2011-ben már 64 millió dollár profitot. Az erőjelzések pedig idénre 248, jövőre pedig 548 millió dollárnyi profittal kalkulálnak. Az Apple részéről ilyen adatok nem állnak rendelkezésre, de annyi bizonyos, hogy az iOS esetében sem a szoftverértékesítés az igazi üzlet, az Apple a profitja nagy részét továbbra is a készülékértékesítésből szerzi. Mindkét út működőképesnek látszik, mindkét esetben az alkalmazás-ökoszisztéma garantálja a sikert és köti magához a felhasználókat, de egyik esetben sem ez termeli a pénzt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról