Szerző: Gálffy Csaba

2012. április 12. 12:30

Újraszabta közösségi szolgáltatását a Google

A használhatóság nevében rendezte át közösségi szolgáltatásának kinézetét a Google. A közösség visszajelzései, valamint saját adataik alapján új helyre kerül a menü, valamint a Facebooktól is nyúltak néhány ötletet. A "white space" csak több lett.

A felhasználók visszajelzései és saját tapasztalatai alapján alaposan átrajzolta közösségi szolgáltatását a Google. Az új design nem éles szakítás a korábban megkezdett arculatváltási hullámmal, inkább annak evolúciójaként, finomításaként fogható fel. A Google saját adatai szerint egyébként mintegy 170 millió ember csatlakozott már a Google+ szolgáltatáshoz, vagyis aktiválta és használja bővített profilját. Ez a szám rendkívül magasnak számít, a Facebook mintegy 800 millió felhasználójának szinte egynegyedéről lenne szó. A Google adatát azonban érdemes kis fenntartással kezelni, nem a Google+ felületére látogató egyéni, aktív felhasználók száma ennyi, hanem aktivált Google+-féle profillal rendelkező, a keresést, a Gmailt, YouTube-ot és egyéb Google-szolgáltatásokat belépve használó felhasználóról van szó.

A szám mindenesetre konzisztens a Google közösségi stratégiájával, a Google+ középtávú funkciója ugyanis pontosan ezeknek a szigetszerűen különálló szolgáltatásoknak az egységesítése, egy ernyő alá vonása. Ilyen értelemben a Google-felhasználó akkor is a Google+-t használja, ha a közösségi oldalra sosem látogat el. A szolgáltatások összevonásának jogi feltételeit is megteremtette a Google, amikor egységes adatkezelési platformot vezetett be március elsején.

Finomított kinézet, hangsúlyos videózás

Az új felület legfontosabb változása, hogy a menüsor az oldal tetejéről oldalra került, és teljesen testre szabhatóvá vált. Így minden felhasználó saját sorrendet szabhat meg a különböző funkcióknak, a keveset használt gombokat pedig egyszerűen eltüntetheti. A funkció érdekes, valódi haszna azonban egyelőre minimális. Ha azonban a megközelítés megragad és a többi felületelem is testre szabhatóvá válhat (mint például az iGoogle esetében), azzal egy érdekes trendet indíthat be a Google. A menüsor mindenesetre jövőbiztos, a Google szerint jönnek még érdekes és értékes funkciók, amelyek itt kapnak majd helyet.

A Google+ hírfolyama is átalakult, a különböző bejegyzések és a hozzájuk kapcsolódó hozzászólások kondenzált nézetet kaptak, így egyszerre több folyó diskurzust is nyomon tudunk követni, illetve a hosszú kommentlisták nem tolnak ki egyéb témákat a nézetből. A felület egyébként továbbra is valós időben frissül, ami például egy sűrűn kommentált poszt esetében látványos, a hozzászólásokból így jó eséllyel valódi csevegés lesz a résztvevők között.

Új designt kapott a Google+ videokonferencia-szolgáltatása, a Hangout, amely külön aloldalon érhető el, így a folyó beszélgetések követhetőek és bármikor csatlakozhatunk hozzájuk. A Hangouttal a Google-nak láthatóan nagyratörő tervei vannak, a szolgáltatást használva mára a Dalai Lámától az ENSZ-főtitkárig számtalan nevezetesség tartott élő beszédet. A Hangouts nézetben összesítve listázható az összes nyílt, népszerű, éppen folyó videokonferencia is. A Google tervei szerint hamarosan érkeznek a Hangouthoz kapcsolódó, annak infrastruktúráját használó külső alkalmazások is, a videokonferenciás megoldásból így hamarosan platform lesz.

Nagyobb hangsúlyt kapott az Explore funkció is, amellyel a Twitterhez közeledik a Google+. Ebben a nézetben a Top Tweetshez hasonlóan listázódnak a legnépszerűbb bejegyzések, olyan felhasználóktól is, akiket amúgy nem követünk. A fő és az Explore nézetben is központi helyet kaptak a "trending" témák, a funkció egyértelműen a Twitter hasonló funkcióját koppintja. Ha már koppintás, a Facebook az elmúlt hónapokban átvett néhány Google+ újítást, most azonban megfordult a kocka, a csevegőablak és a profiloldalon található széles borítókép ötlete a Facebookból érkezett a Google+-ba.

Azonnal mémmé vált a gigantikus fehér lyuk. Itt épp Betty White tölti ki.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az újrarajzolás kapcsán a Google vitatható döntést is hozott. Míg a webes tartalom nagy része adott ablakszélesség fölött balra vagy középre igazodik, a Google+ felületének nagy része balra, másik része (a csevegőkliens) jobbra igazodik, nagyobb méretű kijelzőkön (1280 vízszintes pixel fölött) pedig a két rész között tátongó fehér űr keletkezik. Ez különösen FullHD kijelzők és teljes méretű böngészőablak esetében látványos, ahogy a monitor két szélén sorakozik a tartalom, középen pedig mintegy 650 pixelnyi széles 'white space' tátong.

Nem adják fel

Ahogy a Microsoft számára nem opció az okostelefonos piac feladása, úgy a Google sem engedheti meg magának, hogy a közösségi médiát teljesen feladja a Facebook javára. A keresőóriás folyamatosan fejleszti a Google+-t, és rövid úton hasonló platformmá kíván válni mint a Facebook. A kihívás nem kicsi, a közösségi oldal működéséhez ugyanis közösségre van szükség, ez pedig - függetlenül a Google+ funkcióitól és designjától - egyelőre a Facebookon tanyázik.

A megoldást a Hangouthoz hasonló egyedi platformok létrehozása jelentheti, rövid távon elképzelhetetlen, hogy megosztásaikat áthozzák a felhasználók a rivális szolgáltatásból. Ugyanakkor az, hogy a Facebook meglepetésszerűen, egymilliárd dollárért felvásárolta az Instagramot, jól mutatja, hogy a piacvezető pozíciója is sérülékeny, vírusszerűen növekedő közösségi szolgáltatások 2012-ben is vannak a Facebookon kívül. A Google+ azonban egyelőre nem egy ezek közül, bármit is mutassanak a keresőóriás számai.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról