Szerző: Dojcsák Dániel

2012. március 1. 13:31

Élesedett az univerzális Google adatkezelési szabályzat

A Google múlt hónapban jelentette be, hogy megújítja adatkezelési szabályzatait és az eddigi atomizálódott szövegdzsungel helyett egy egységes dokumentum vonatkozik majd a legtöbb termékre. A már hirdetett újítás március 1-én, azaz ma lépett hatályba.

A Google hivatalos blogbejegyzésében adta hírül, hogy érvénybe léptek a módosítások, mától kezdve a legtöbb Google-termék esetében közös adatkezelési elvek és szabályzatok élnek. Ezzel együtt a Google emlékeztet, hogy ez érdemben nem befolyásolja a felhasználói élményt, illetve a felületeket, minden ugyanúgy működik tovább.

A közös szabályozás eredménye inkább a későbbiekben lesz érezhető, ugyanis a Google ezzel eszközt adott saját maga kezébe arra, hogy a jövőbeni fejlesztések sokkal inkább kiaknázhassák a széles platformban rejlő lehetőségeket és az eddig különálló szolgáltatások és az azokban kezelt adatok együtt hozzanak jobb eredményeket. Ezek az eredmények elsősorban a még relevánsabb hirdetések felé mutatnak, de bizonyára egyes felhasználói funkciók is erősödhetnek. Jó példa lehet a kereső "személyes találatok" megoldása, ami már most használja a Google+ profilból kinyert információt arra, hogy a keresési találatok közt megjelenjenek az ismerősök által fogyasztott, ismert, megosztott és feltöltött tartalmak.

Történelmi átalakítás

A Google történetében ez minden idők legnagyobb szabályozási változtatása, így ennek támogatására egy szintén soha nem látott intenzitású oktatókampányt is indított a Google. Egyrészt minden felhasználó minden fiókjában és minden Google-szolgáltatásában találkozott a felhívásokkal, ismertetőkkel és bemutatókkal, emellett pedig videók, írásos anyagok és egyéb tájékoztatók is záporoztak az elmúlt hónapban.

A legfontosabb üzenet, hogy az adatkezelési szabályzat egyszerűbb lett és az eddigi 60 különálló szöveg egy dokumentummá olvadt össze. A Google szerint a jövőben nem lesz szükség külön magánkutatásokra, ha ki akarja valaki deríteni, hogy mi történhet az adataival, elegendő lesz egyetlen forrást megismernie. A cég igyekezett a szöveg nyelvezetét egyszerűvé és átlagemberek számára is érthetővé tenni, amiből kiderül, hogy a cég milyen adatokat gyűjt a bejelentkezett felhasználókról, hogyan tárolja és kezeli őket, illetve milyen eredmények jöhetnek ki a kombinációkból.

Ki itt belépsz...

Ha valaki be van lépve a Google-fiókjába, mától számíthat arra, hogy a több tucatnyi szolgáltatás szépen együttműködik majd. Például, ha valaki Google Docs-ban dolgozik, és a dokumentumot meg akarja osztani Gmailben, akkor elvárja, hogy az illető címe azonnal ott legyen a felületen. Ez a lehetőség eddig is élt, ugyanis a Gmail és a Docs szabályzatai ezt megengedték, ehhez hasonló kombináció viszont mondjuk a YouTube és a kereső közt nem létezett eddig.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A mostani változtatásoknak köszönhetően viszont ha valaki sokat keres rá mondjuk az Agárdi Pálinkafőzde kifejezésre, akkor a YouTube-on is valószínűbb, hogy a kisüsti lepárlással kapcsolatos videók kerülnek be az ajánlások közé, illetve a hirdetési felületeken is megjelenhetnek a pálinkafesztiválok vagy a szaküzletek reklámjai. Fontos megjegyezni, hogy a Google ezekkel az új szabályzatokkal együtt sem gyűjt több adatot a felhasználókról mint eddig, ugyanazokat az adatokat regisztrálja és elemzi, a különbség mindössze annyi, hogy ezek hol hasznosulnak.

Az ígéret szerint pedig a személyes adatok továbbra is biztonságban vannak, illetve továbbra is él az inkognitó lehetősége, de a Dashboardon keresztül is ugyanúgy kezelhetőek, áttekinthetőek, törölhetőek az adatok, ahogy eddig. Ha valaki több fiókot használ, akkor elvileg a fiókok közt nincs információáramlás, a Google nem kombinálja ezeket, minden fiók külön profilt épít, így lehet valakinek egy magán és egy munkahelyi profilja, ha konzisztensen kezeli fiókjait.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról