Szerző: Dojcsák Dániel

2012. február 28. 16:56

Drágák az androidos alkalmazások

A Canalys legfrissebb App Interrogator kutatás szerint az Android legnépszerűbb fizetős alkalmazásai sokkal drágábbak mint az iOS-en népszerű társaik. Hiába van közel azonos mennyiségű app a két platformra, a piacterek jellemzői még mindig komoly eltérést mutatnak.

A kutatásban a Canalsys szakemberei azt vizsgálták, hogy a 100 legnépszerűbb fizetős alkalmazás, tehát amiket a felhasználók legtöbbször töltöttek le, mennyibe kerülnek. Az amerikai piacon az Android Market 100 legkeresettebb alkalmazása átlagosan 3,47 dollárba kerül, tehát összesen 347 dollárt kell költenie annak, aki meg szeretné vásárolni mind a százat. Ezzel szemben, az iOS App Store top100-as listáján lévők mindössze 147 dollárba kerülnek összesen.

Az összehasonlítás ráadásul megáll akkor is, ha csak a top 10 vagy top 20 alkalmazást vizsgáljuk, sőt az eltérés még nagyobb. Az Android Marketnél az átlagos ár még feljebb, 4,09 dollárig kúszik, míg a top10 iOS app átlagosan 99 centbe kerül csak. A trend ugyanígy jelen van a többi vizsgált országban, Németországban, Indiában, Szingapúrban, Egyesült Királyságban is.

A kevesebb néha több

Elsőre úgy tűnhet, hogy az androidos fejlesztők számára ez jó hír, hiszen látszólag többet kérhetnek el egy-egy alkalmazásért, de a Canalys elemzése szerint ezt a hatást az váltja ki, hogy a alkalmazásvásárlási hajlandóság Androidon továbbra is sokkal alacsonyabb, ezért szükségszerű a magasabb árazás, hogy a fejlesztési költségek megtérülhessenek. A fejlesztőknek és a kiadóknak egyensúlyozni kell az iOS-en jellemző nagy volumen lehetősége és az Android magasabb árpotenciálja között.

Természetesen a legkívántabb állapot, hogy sok példány keljen el magas áron, de Androidon a masszív letöltésszám elérése komoly kihívás. A platformon egy agresszív árverseny hozhatna változást, ami motiválná a felhasználókat az első fizetős alkalmazás megvásárlására, illetve nyitottabbá, kísérletezőbbé tenné a felhasználókat, amivel együtt járna az igazán nagy letöltésszámok megjelenése is. A decemberi 10 centes akció ezt jól példázta is, hiszen egy kevesebb mint két hetes periódus alatt közel milliárdos nagyságrendű alkalmazást vásároltak a felhasználók, ami még akkor is komoly eredmény, ha ezt nyomott áron tették.

Más platform, más választék

A Canalys szerint fontos megjegyezni, hogy a legnépszerűbb fizetős alkalmazások közt kicsi a közös halmaz iOS-en és Androidon. Az amerikai top100-as lista elemei közt mindössze csak 19 van, ami mindkét platformon megjelenik az élen, ezeknek az árazása viszont közel megegyezik attól függetlenül, hogy melyik platformot nézzük. Az viszont igaz, hogy egy-két kivételtől eltekintve az iOS-en elért siker nem jelent automatikusan jó eredményt Androidon, a két piactér teljesen más értékesítési környezetet jelent. Az App Store egy érett, de még mindig zárt, kontrollált környezet, míg az Android Market továbbra is nyitott, felhasználóbarátabb, de egyben kevésbé biztonságos.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Ennek megfelelően a fejlesztők is egészen másképp használják a két piacteret. Az Electronic Arts például rendszeresen akciózza játékait az App Store-ban, hogy azok láthatóak maradjanak a felhasználók számára a toplistákban. Az árverseny és az akciók kritikusan fontosak az iOS-en, másképp nehéz népszerűen tartani egyes alkalmazásokat, így fordulhat elő, hogy az EA Monopoly 4,99 dollárba kerül Androidon, míg iOS-re 99 centért meg lehet venni.

Kevés az akció Androidon

Az amerikai iOS top 100-as listán lévő alkalmazások közül 82 darab csak 99 centbe kerül, az Android Marketen viszont a top 100-ból csak 22 fut ezen az áron. Az alacsony programár persze nem mindig jelent veszteséget, a felhasználók ugyanis egyre jobban hozzászoknak az alkalmazáson belüli vásárlás lehetőségéhez, ami egy olcsó app mellett is további bevételeket jelenthet a fejlesztő számára. Az olcsón megvásárolt, már megismert és megszeretett programokon belül az emberek már szívesen fizetnek extra tartalmakért, új pályákért, kiegészítőkért.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról