Szerző: Dojcsák Dániel

2011. december 19. 16:56

Jól sikerült a 22 forintos Android-akció

Az akció látványos eredményeket ért el. A fogyasztók örülnek az olcsón megszerzett appoknak, a Google elégedetten számolja a Wallet-be beregisztrált új bankkártyákat és a fizetési rendszert vadul próbálgató, az online fizetést rutinná tevő felhasználókat. A fejlesztők pedig örülnek a sok százezer új letöltésnek és a néhány nap alatt könnyen szerzett millióknak.

A múlt héten a Google a 10 milliárd letöltést ünnepelte az Android Marketben, aminek keretében 10 napon keresztül napi 10 alkalmazás volt elérhető 10 centért, azaz körülbelül 22-23 forintért. Voltak átfedések, volt olyan program, ami három nap is feltűnt, de amiatt senki nem panaszkodhat, hogy nem volt miből válogatni, a különféle játékok és felhasználói programok között mindenki biztosan találhatott kedvére valót.

A fizetési rendszerek bizonyára csúcsra jártak, az aktív alkalmazásvásárlók pedig minden nap örömmel kattinthattak be újabb programokat. Bizonyára ki lehetne fejezni azt is, hogy hány oldallal növelte meg a világon kiküldött bankszámlakivonatokat az akció, vagy azt, is, hogy mennyibe kerültek a fizetésekről kiküldött értesítő SMS-ek. Ki lehetne számolni az is, hogy a Google az akcióval 10 nap alatt hány hónapnyi hátrányt dolgozott le az Apple App Store-hoz képest és mennyivel módosította fizetős és ingyenes alkalmazások arányát.

Ki nyer ma? Játék és munka 10 centben

A nap végén azonban azt kell megnézni, hogy a fejlesztők mennyire elégedettek a promócióval és akik úgy döntöttek, hogy részt vesznek benne, vajon helyesen tették-e. A Google még októberben kezdte szervezni a promóciót, a fejlesztők felől érkező hírekből pedig viszonylag pontosan fel lehet vázolni az előkészületek és a lebonyolítás menetét. A felkért fejlesztők a fizetős alkalmazásaik közül ajánlhattak be egyes darabokat, amiket a Google egy vagy több napon keresztül 10 centért akciózott.

Ebben a 10 napos időszakban is ugyanúgy működött a bevételmegosztás, tehát a Google anyagilag nem kompenzálta a fejlesztőt, a befolyó összegnek a 70 százalékát adta át - a fejlesztők az eladott alkalmazások után a 10 centből 7 centet, azaz 16 forintot kaptak. Ez pofátlanul kevésnek tűnik elsőre, főleg úgy, hogy többségében legalább 3-900 forintos programokról van szó. Az üzlet az volt az akcióban, hogy a kiemelés miatt a korábbi eladásaiknak sokszorosát generálhatták 1-1 nap alatt a programok.

A tízcentes másik oldala

A promóció nem minden fejlesztő számára volt előnyös, sőt, többeknek komoly rizikót jelentett, amit vállalni kellett. Habár a kiemelés 100 százalékig biztos figyelmet, ismertséget jelent és nagy ugrást a letöltési számokban, az akció utáni eladásokat akár le is nullázhatja. Egyrészt tekinthetünk az Android ökoszisztémára úgy, mint egy végtelen tartályra, hisz az egyes programok letöltésszámai általában néhány százezres nagyságrendet érnek el, míg a teljes felhozatal már kétszáz millió felett jár. Ebben az esetben a sok szinte ingyen letöltés egyfajta katalizátor szerepet játszik, hirtelen nagyon sok ember kezdi el a kocsmában, munkahelyen, otthon mutogatni a programot, megugorhat a teljes árú letöltések ára is.

Egy másik megközelítés szerint viszont a fizetős alkalmazásokat letöltők figyelme ezekre a programokra irányult és a kuponos oldalak hátulütőjéhez hasonlóan itt is megjelentek a diszkontvadászok, akik feltöltötték készüléküket játékokkal és programokkal, hogy aztán hónapokig vissza se nézzenek. Egyébként is ők vásároltak volna, kell némi naivitás és remény ahhoz, hogy elhiggyük, jobb lett mindenkinek. Arról nem is beszélve, hogy az akcióban nem résztvevő alkalmazások forgalma is jelentősen eshetett, pedig karácsony és a hosszú munka nélkül töltött napok közeledtével egyébként is megélénkül az időrabló appok iránti kereslet.

Örülnek az akcióhoz csatlakozó fejlesztők

“Nem igazán oszthatok meg pontos számokat, de az akció jobban ment, mint vártuk. A normál áron 2.99 dollárért adott játékot leáraztuk 10 centre, azaz harmincad áron adtuk, mint normál esetben, az akció alatt az eladásaink viszont hetvenszeresére növekedtek” - mondta Alec Shobin, az akcióban szereplő egyik játék, a Fieldrunners fejlesztőjének marketing és PR vezetője az Android Police szakblog szerzőjének, aki utánajárt az akció hatásainak.

Az ugrás olyan drasztikus volt, hogy az alkalmazás eladási grafikonján a korábbi korszak nullának látszik, miután a promóció miatti tüske belekerült. Egy másik akciós alkalmazás, a Paper Camera valamivel 200 ezer letöltés alatt járt, két akciós nap után viszont a letöltések száma majdnem elérte a 600 ezret - a napi letöltésszám ebben az esetben körülbelül ezerszeresére növekedett. Az eladott programonkénti 7 centes bevétellel számolva az akciós napokon 14-14 ezer dollárt hozott a Paper Camera, pontosan tízszer annyit, mint előtte egy átlagos nap. A korábbi statisztikákból egyébként kiderül, hogy az app az akció előttig 378 ezer dollárt termelt, ehhez jön hozzá a két nap alatt további 28 ezer dollár.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Igaz, hogy 400 ezer darabos eladásnál a 28 ezer helyett 1,2 millió dollárt termelt volna teljes áron a Paper Camera, de ehhez évek kellettek volna. A nagy kérdőjel persze a folytatás, mert senkit nem tesz sikeressé egy kiárusítás, a fejlesztők sikere az, ha a továbbiakban is legalább azonos ritmusban tudnak eladni. A Fieldrunners esetében ez sikerült, ugyanis a promóciót követően a napi eladások a promóció előtti szint kétszeresén stabilizálódtak. Ez azt jelenti, hogy két nap alatt egy könnyű extra bevétel mellett az állandó jövedelem is megnőtt, felértékelve az appba fektetett munkát.

Ez az extrém és nagyon ritka példa viszont bátoríthatja a fejlesztőket arra, hogy komolyabb figyelmet szenteljenek a marketingnek és aktív, okosan megválasztott eszközökkel, akár rövid távú veszteségek vagy kimaradó jövedelem mellett is előre tolják terméküket. Sokat segíthet az alkalmazások felfedezhetőségén, hogy a százezres nagyságrendű letöltés  nagyon sok értékelést is jelent, jobb helyezéseket a keresőben Ha az alkalmazás jó, akkor a sok öt csillag és a sok dicséret sokáig megfelelő meggyőző erő lesz a Marketben gyanútlanul kattintgató többi vevőnek is.

Később bejöhet még a diszkont

Az akcióban részt vett a Gameloft egyik legismertebb mobilos játéka az Asphalt 6 autóverseny. Itt a szokottnál is nagyobb volt a diszkont, hiszen a játék eredetileg 7 dollárba kerül, azaz hetvenszer annyiba, mint amennyiért az akcióban megvehető volt. Itt a fejlesztő az extra érdeklődés és bevétel mellett az utólagos letöltésekből is profitálhat. Az Asphalt 6 az alkalmazáson belül megvásárolható további autókat és pályákat kínál, így a 10 centes eladások később extra bevételt termelhetnek, biztosan lesz pár ezer felhasználó, aki beleszeret a játékba és újabb tartalmakkal bővítené. Az utólag letölthető extrákba pedig könnyű belefutni, elég rossz helyre bökni és máris a shopban vagyunk - itt szintén biztos, hogy megérte szétszórni az appot.

Maga a Google egyelőre hallgat azzal kapcsolatban, hogy összesen hány alkalmazás fogyott a 10 napos akció alatt, az viszont látatlanban is biztos, hogy a promóció még jobban felrázta az alkalmazás letöltés témát az Android világában is. Nem valószínű, hogy sokszor ismétlődik majd ilyen akció a jövőben, az ugyanis már valóban erodálhatná az eladási lehetőségeket. A kínált alkalmazások összes letöltésszámait néhány nap alatt többszörösére nőttek, illetve a napi eladások is emelkedtek. Néhány hónappal később bizonyára készülnek majd elemzések, amik már figyelembe tudják venni az akciós programok konkurenciáit, illetve a fejlesztő cégek jövőbeni tevékenységét, amiből kiderül, hogyan sáfárkodtak a könnyen jött figyelemmel.

Ha valaki nem követte volna a kínálatot, akkor az Android Blogon minden nap közzétett ismertetőből tájékozódhat, hogy miről maradt le.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról